Performancing Metrics

صنایع نوین، راهی برای خروج فنلاند از بحران | اتاق خبر
کد خبر: 349294
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 15:53
به تازگی هیات سیاسی – اقتصادی ایران در ماموریت خود به ۴ کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی، به فنلاند رفتند و در زمینه گشایش روابط و افزایش همکاری‌های صنعتی با این کشور به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش اتاق خبر، ایران می‌تواند به عنوان بازاری بکر و بزرگ در منطقه خاورمیانه راهگشای صنایع فنلاند باشد. بر همین اساس نیز پس از اجرایی شدن برجام هیات‌های اقتصادی و صنعتی گوناگونی به ایران آمدند و در زمینه صنایع ریلی، نفتی و انرژی با طرف ایرانی به گفت‌وگو نشستند. بنا به گفته سفیر فنلاند درباره نوع همکاری‌های آینده اقتصادی این کشور با ایران، دولتمردان و بخش‌خصوصی فنلاند، ایران را به عنوان کشوری برای تولیدات مشترک می‌شناسند و از این رو، انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک جزو اهداف تجاری این کشور در قبال ایران تعریف و شناخته شده است. فنلاند یکی از کشورهایی است که از نظر صنعتی در رده کشورهای پیشرفته قرار گرفته است. هرچند بخش عمده اقتصاد این کشور مدیون خدمات است که سهمی ۷۲/۷ درصدی را از آن خود ساخته اما صنعت نیز در بخش تولیدی سهمی ۳۱ درصدی دارد و یکی از ارکان مهم اقتصادی فنلاند به شمار می‌آید. عضو رسمی منطقه اقتصادی یورو در طول سال‌های گذشته با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند اما با این حال همچنان از نظر وضع اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در رده بهترین کشورهای منطقه یورو قرار دارد.
مشکلات اقتصادی این کشور را می‌توان به دو دلیل بحران در بخش‌های صنایع فناوری و کاغذسازی دانست. نوکیا که روزگاری به عنوان بزرگترین سازنده گوشی‌های تلفن همراه در جهان و یکی از برترین کارآفرینان فنلاند در آن دوران، به باارزش‌ترین شرکت اروپا تبدیل شده بود، سرانجام با قدرت گرفتن اپل با بحران تازه‌ای روبه‌رو شد و به این ترتیب بخش زیادی از نیروی کار این کشور با بیکاری مواجه شدند. این شرکت پس از ظهور گوشی‌های هوشمند توان رقابتی خود را از دست داد و به دنبال آن «استورا انسو» و « UPM» به عنوان دو فعال بزرگ عرصه تولید کاغذ در جهان با مشکل رکود رسانه‌های چاپی مواجه شدند و به سرعت قافیه را به رقبا باختند. در چنین فضایی فنلاند نگاه خود را به روی صنایع دیگر چرخانده و امیدوار است چشم‌انداز سال‌های آینده خبر از عبور از بحران اقتصادی دهد.
اقتصاد این کشور ترکیبی از صنایع گوناگون است که حاصل همکاری کشورهایی از جمله فرانسه، آلمان، سوئیس و انگلستان است و عمده سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز در بخش صنعت این کشور انجام می‌شود. در حال حاضر بزرگترین صنعت این کشور الکترونیک است. پس از آن تولید ماشین‌آلات و سایر تولیدات فلزی، صنعت چوب و در نهایت صنایع شیمیایی قرار دارد. البته در کنار تمامی این صنایع نمی‌توان از نقش صنایع انرژی‌محور و انرژی پاک در این کشور چشم‌پوشی کرد. در حال حاضر سهم تولید ناخالص داخلی این کشور از مرز ۲۲۲ میلیارد دلار گذشته و رشد آن نیز ۰/۵ درصد عنوان شده است. رقمی که چندان مطلوب نیست و خبر از کاهش ۲۵ درصدی بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی این کشور می‌دهد. فنلاند در زمینه صنایع های‌تک نیز توانست به سرعت پیشرفت کند به طوری که در سال ۲۰۰۴ میلادی با پیشی گرفتن از ایرلند توانست توانمندی‌های خود را به رخ فعالان این عرصه بکشاند.
این کشور پس از سوئیس، دانمارک و انگلیس، به عنوان چهارمین اقتصاد دانش‌بنیان در اروپا مطرح شده و به دنبال این موفقیت در سال ۲۰۱۴ میلادی از سوی بانک جهانی اقتصاد در صنایع فناوری اطلاعات در رتبه برتر قرار گرفت. آغاز رشد صنعتی این کشور را به دهه ۹۰ میلادی نسبت می‌دهند و به دنبال آن تحقیق و توسعه و نیز صنایع های‌تک سهم عمده‌ای در رشد این کشور دارد. هرچند که پیش از آن و در میانه‌های قرن ۱۹ میلادی صنایع این کشور پا به عرصه ظهور گذاشته بودند و موفقیت‌هایی در این زمینه نیز به‌دست آورده بودند.


سقوط نوکیا، صعود صنعت بازی
به جرات می‌توان گفت در بخش صنایع الکترونیک، نوکیا در مقام غول صنعتی این کشور ظاهر شده است و توانسته امتیازات بسیاری را نیز در این زمینه کسب کند. با وجود تمامی رکودهای اقتصادی در این کشور، شرکت‌های فعال در صنعت الکترونیک قوی‌ترین بخش در کسب و کار به شمار می‌آیند. صنعت دیگری که امید فنلاند را برای بازگشت به روزگار پررونق خود تقویت می‌کند، صنعت بازی‌سازی است که این روزها در دنیا از توجه بسیاری بهره‌مند شده است. فنلاند از پیشگامان این صنعت در جهان به شمار می‌آید و به طور تقریبی عمر این صنعت در جهان برابر عمر آن در فنلاند است اما چیزی که این روزها صنعت بازی‌سازی فنلاند را سر زبان‌ها انداخته و روی بورس موفقیت و پیشرفت حرکت می‌دهد توسعه و ساخت بازی‌های تلفن همراه است. به طور تقریبی ۹۰درصد استودیوهای بازی‌سازی فنلاند روی ساخت بازی‌های تلفن همراه فعالیت می‌کنند. حتی بسیاری ورود فنلاند به دوران جدید ساخت بازی‌ها را مدیون نوکیا می‌دانند و با اینکه نوکیا دیگر یک نشان(برند) معتبر در عرصه ساخت گوشی تلفن‌های همراه نیست ولی برای فنلاندی‌ها بیش از یک نشان(برند) ارزش دارد.
بسیاری از شرکت‌های فنلاندی، شرکت‌هایی چندملیتی و بزرگ هستند، با این حال به دلیل مساحت کم این کشور کوچک بسیاری از محصولات فنلاندی در این کشور تولید نمی‌شوند بلکه در کشورهای دیگر تولید و در بازارهای همان کشور یا کشورهای نزدیک به کارخانه تولیدی به فروش می‌رسد. صادرات این کشور در سال ۲۰۱۵م برابر ۶۶/۹میلیارد دلار بوده که شامل ماشین‌آلات، تجهیزات الکترونیکی اپتیکال، تجهیزات حمل‌ونقل، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، چوب، کاغذ و خمیر کاغذ است و به کشورهای آلمان، سوئد، روسیه، امریکا، هلند، انگلیس و چین صادر شده و واردات آن نیز معادل ۵۸/۰۵ میلیارد دلار شامل مواد غذایی،نفت و فرآورده‌های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل‌ونقل، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، رایانه، تولیدات صنعتی الکترونیک، منسوجات، الیاف پارچه و پشم و غلات بوده و از کشورهای سوئد، آلمان، روسیه، هلند و دانمارک وارد شده است.
در حال حاضر مایکروسافت که در سال ۲۰۱۴م مالک شرکت نوکیا شد، برجسته‌ترین شرکت در صنایع فناوری موبایلی، استورا انسو به عنوان بزرگترین تولیدکننده کاغذ در جهان، روغن نستله به عنوان بزرگترین شرکت مواد غذایی، روویو موبایل که با ساخت بازی انگری برد در سراسر جهان شهرت یافت، وارتسیلا به عنوان تولیدکننده صفحات انرژی و هلسینکی وانتا که در زمینه ساخت فرودگاه فعالیت دارد، همگی در فنلاند حضور دارند و در شمار افتخارات صنعتی فنلاند قرار گرفته‌اند.

 
انرژی پاک، صنعت جوان فنلاند
انرژی به عنوان صنعت جوان و نوپای فنلاند به سرعت جای خود را در میان صنایع گوناگون این کشور باز کرد و توانست نام فنلاند را به عنوان دومین کشور مطرح جهان در صنعت تولید انرژی پاک مطرح کند. درباره بخش انرژی فنلاند باید به وجود نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور اشاره کرد. نخستین نیروگاه هسته‌ای فنلاند با هدف تولید برق در سال ۱۹۷۷ میلادی شروع به کار کرد و با گسترش فعالیت در این بخش امروزه فنلاند ۴ رآکتور هسته‌ای در دو نیروگاه در جنوب و غرب این کشور در کنار سواحل بالتیک دارد که در حال فعالیت هستند. در بخش انرژی پاک، فنلاند با تکیه بر ۳ هزار شرکت در حال ثروت‌آفرینی است و امید دارد تا ۳ سال آینده بتواند سهم خود را از این صنعت به چند برابر افزایش دهد. در همین راستا فنلاند درنظر دارد با استفاده از طرحی ۵ ساله که اجرای آن از سال گذشته آغاز شده و تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ادامه دارد، از زباله به‌عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر استفاده کند و معتقد است این انرژی می‌تواند جایگزین مناسبی برای انرژی فسیلی باشد. این جایگزینی نه‌تنها به اقتصاد فنلاند آسیبی نمی‌رساند بلکه باعث ایجاد مشاغل جدید در این کشور می‌شود چرا که درحال‌حاضر نیز بیش از ۵۰هزار نفر از شهروندان فنلاندی در قالب ۳ هزار شرکت در بخش فناوری پاک مشغول فعالیت هستند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا ۵ سال آینده ۴۰ هزار شغل دیگر نیز در این زمینه ایجاد شود.
بنا بر این گزارش فنلاند که این روزها در وضعیت مطلوب اقتصادی به سر نمی‌برد با تکیه بر صنایع نوینی مانند انرژی پاک و صنعت بازی‌سازی که به سرعت در حال رشد است می‌تواند بار دیگر از بحران موجود عبور کند. البته همه این موارد نیازمند یافتن بازارهای تازه و توسعه سهم پیشین این کشور در بازارهای قبلی است. در این میان ایران به دلیل شرایط ویژه پسابرجام، موقعیت آن در منطقه خاورمیانه و تمایل به دریافت فناوری صنعت انرژی پاک کلید عبور از بحران این کشور به شمار می‌آید.

منبع: صمت

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید