Performancing Metrics

پیتر شیفر نویسنده برنده جایزه اسکار درگذشت! | اتاق خبر
کد خبر: 349320
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 02:59
پیتر شیفر نمایشنامه‌نویس سرشناس بریتانیایی در 90 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش اتاق خبر، شیفربرای نمایشنامه‌های «آمادئوس» و «ستوران» برنده دو جایزه تونی شده بود. او برای نوشتن فیلمنامه «آمادئوس» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد.

مدیر تئاتر ملی بریتانیا از شیفر به عنوان یکی از بزرگترین نویسنده‌های نسل خود یاد کرد و گفت: «تئاتر ملی خیلی خوش‌شانس بود که با این نویسنده ارتباطی خلاق و ثمربخش داشت. نمایشنامه‌های او میراثی ماندگار است.»
نمایش‌های «ستوران» و «آمادئوس» به ترتیب در سال‌های 1973 و 1979 در تئاتر ملی روی صحنه رفتند. این نمایش‌ها پس از آن به تئاترهای وست‌اند و برادوی راه یافتند.

نمایش «ستوران» یکسال پس از تئاتر ملی در برادوی با بازی پیتر فیرث و آنتونی هاپکینز روی صحنه رفت. این نمایش سال 1975 برنده دو جایزه تونی شد. نسخه سینمایی «ستوران» سال 1977 با بازی ریچارد برتون نامزد سه جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلمنامه شد.
 
فیلم سینمایی «آمادئوس» نیز به کارگردانی میلوش فورمن و بازی تام هالوس در نقش آمادئوس موتسارت ساخته شد. این فیلم در سال 1985 برنده هشت جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد. نمایش «آمادئوس» در برادوی نیز خوش درخشید و برنده پنج جایزه تونی شد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید