Performancing Metrics

سرمایه گذاران هلندی متقاضی تولید زعفران در مرند | اتاق خبر
کد خبر: 349399
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 11:02
فرماندار شهرستان ویژه مرند از تمایل سرمایه گذاران هلندی برای مشارکت در تولید زعفران در این شهرستان خبر داد و گفت: مرند با دارا بودن اقلیم مناسب، بهترین نقطه شمال غرب کشور برای کشت محصولات کشاورزی با مصرف آب کم به خصوص زعفران است.

اتاق خبر - تقی کرمی روز سه شنبه در دیدار با هیات خارجی پنج نفری از کشور هلند افزود: در حال حاضر در این شهرستان 115 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت زعفران اختصاص یافته است که طبق برنامه تدوین شده این مقدار در سال 1399 شمسی به 300 هکتار افزایش می یابد.
کرمی اظهار کرد: در سال گذشته شهرستان مرند با تولید 400 کیلوگرم زعفران توسط 198 کشاورز زعفران کار، به عنوان قطب تولید این محصول در شمال غرب کشور شناخته شد.
فرماندار شهرستان ویژه مرند گفت: این شهرستان در زمینه خرید پیازچه زعفران از کشور هلند، واگذاری اراضی کشت زعفران و صادرات آن به نام شهرستان مرند و فرآوری تحت لیسانس کشور هلند آماده همکاری است.
رییس هیات پنج نفری سرمایه گذاران کشور هلند گفت: سفر این هیات به مرند با هدف افزایش همکاری در خصوص کشت محصولات با مصرف آب کم همچون زعفران و گل محمدی است.
روبرت وندر تانگ/ Robert vander tang/ افزود: با توجه به تحقیق های انجام شده و مشاهده کیفیت بالای زعفران در مزارع مرند، این کشور آماده همکاری در زمینه افزایش کشت زعفران در این شهرستان است.
وی به وجود تکنولوژی روز دنیا در کشور هلند در خصوص کشت زعفران اشاره کرد و گفت: در صورت تحقق این همکاری می توان شاهد افزایش سه برابری کشت این محصول در شهرستان مرند بود.
وی به کشت سنتی زعفران در مرند اشاره کرد و گفت: پرورش پیازچه زعفران در مرند به روش سنتی هفت سال طول می کشد اما با اجرای روش پرورش صنعتی در این شهرستان می توان پیازچه زعفران را در مدت زمان کمتر از یک سال پرورش داد و شاهد افزایش تولید این محصول گران قیمت در مرند بود.
وی گفت: تولید این محصول در هلند با توجه به بارندگی مداوم با مشکل مواجه است اما زعفران هلند در طول سال به 23 کشور جهان صادر می شود.
این هیات طی بازدید از مزارع کشت زعفران در شهر بناب مرند و پرورش گل محمدی، این محصولات را در سطح بالای کیفی ارزیابی کردند و مشارکت بیشتر دو کشور در بحث تبادل اطلاعات در زمینه کشاورزی را خواستار شدند.
مرند با حدود 240 هزار نفر جمعیت در 71 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید