Performancing Metrics

یک میلیارد نفر زیر خط فقر زندگی می کنند | اتاق خبر
کد خبر: 349493
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 18:16
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به زندگی یک میلیارد نفر زیر خط فقر در سطح جهانی گفت: امروز فقر شهری به عنوان یک چالش فراگیر در عرصه جهانی مطرح است.

به گزارش اتاق خبر،   با اشاره به آمارهای اخیر وزیر کشور در صحن مجلس پیرامون تشدید آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از مهمترین نکاتی که در این جلسه مطرح شد موضوع حاشیه‌نشینی ۱۱ میلیونی در کشور و ۳ میلیونی در کلانشهرهای تهران، مشهد و اهواز بود که در مجموع ۲۷۰۰ محله حاشیه نشین را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز فقر شهری به عنوان یک چالش فراگیر در عرصه جهانی مطرح است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای بانک جهانی بیش از یک میلیارد نفر در جهان با درآمد روزانه کمتر از یک دلار و ۲۵ سنت در فقر مطلق زندگی می‌کنند و ۹۵ درصد از این جمعیت نیز در کشورهای در حال توسعه ساکن هستند.

این کارشناس مسائل شهری با اشاره به اینکه طبق آمار سازمان بشر نیز در سال ۱۹۹۶ حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان از داشتن خانه‌ای که در شأن زندگی انسانی باشد محروم بوده‌اند، افزود: از سوی دیگر در سال ۲۰۰۱ تقریبا ۲۰ درصد از جمعیت شهری جهان در فقر مطلق به سر می برده‌اند.

 طباطبایی با اشاره به اینکه از این یک میلیارد نفر فقیر قریب به ۷۵۰ میلیون نفر در نقاط شهری سکونت دارند که استانداردهای لازم را ندارد، افزود: عوامل موثری در ازدیاد حاشیه نشینی در کلان‌شهرها به عنوان بستر اصلی ظهور و بروز و تشدید بزهکاری قابل بررسی است اما به طور کلی سیاست‌های نامتوازن توسعه‌ای، نحوه توزیع خدمات و امکانات در شهرها و روستاها، ضعف عدالت اجتماعی، فقدان مدیریت مهاجرت، جهانی شدن اقتصاد، بحران‌های مالی و ... در تعمیق این چالش تاثیر‌گذار هستند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه حاشیه‌نشینی و اقتصاد غیررسمی رابطه مستقیمی با هم دارند، گفت: طبق آمارها بخش غیررسمی قریب به ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی و نزدیک به ۳۰ درصد از اشتغال ایران را در اختیار خود دارد و این نشان می‌دهد که نمی توان برخوردهای سطحی با موضوع حاشیه نشینی داشت.

وی همچنین به ظرفیت سیستم بانکی برای کنترل اقتصاد غیررسمی و مقابله با آسیب‌های ناشی از حاشیه نشینی اشاره کرد و گفت: امروز در سطح جهانی بانک‌ها بیش از گذشته به سمت عمل به وظایف و رسالت‌های اجتماعی سوق پیدا کرده اند و ضرورت دارد تا نظام بانکی کشور نیز با تمرکز بر اقتصاد شهری بسترهای لازم به ویژه موضوع تامین مالی پروژه های توسعه ای در نقاط حاشیه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.

مدرس دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه حل معضل حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن نیازمند عزم و همکاری همه قوا است و از عهده مدیریت شهری به تنهایی خارج است، گفت: البته در این میان مدیریت شهری می‌تواند با مدیریت علمی تا حدود زیادی در مهار رشد حاشیه نشینی در کلان شهرها موثر باشد.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید