Performancing Metrics

تب برفکی میادین دواب میاندوآب را به تعطیلی کشاند | اتاق خبر
کد خبر: 349591
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1395 - 03:00
شیوع بیماری تب برفکی در میان دام های آذربایجان غربی این بار به شهرستان میاندوآب سرایت پیدا کرده و میادین دواب این شهر را به تعطیلی کشاند.

اتاق خبر: رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب ، این تصمیم به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و کنترل این بیماری در این شهرستان اتخاذ شده است.
اسلام رجبی گفت: بر اساس این تصمیم، میادین دواب این شهرستان تا پایان خرداد ماه تعطیل شده اند.
وی اضافه کرد: اخیرا چند راس دام در واحدهای دامپروری این شهرستان به علت ابتلا به این بیماری تلف شده که برای جلوگیری از شیوع آن، اقدامات کنترلی از جمله ضدعفونی و مایه کوبی دام ها آغاز شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب افزود: ممنوعیت خرید و فروش دام و فعالیت میادین این شهرستان تا پایان خرداد ماه تعطیل بوده و در صورت مشاهده افرادی که از این قانون تخطی کنند، با آنها برخورد قانونی صورت می گیرد.
وی بیان کرد: تب برفکی یک بیماری واگیردار، عفونی و گاهی کشنده ویروسی بوده و دارای علائم تب، بی اشتهایی، سوزش و زخم زبان در دام های سنگین و ایجاد لنگش و دارای ضایعاتی در ناحیه پستان در دام های سبک است.
رجبی گفت: واکسیناسیون یکی از موثرترین راه ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری بوده و حمل و نقل غیر بهداشتی دام و تامین دام از مناطق آلوده موجب گسترش آن می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب به دامداران توصیه کرد تا کنترل کامل این بیماری در منطقه از هر گونه حمل و نقل و انتقال دام ها خودداری کرده و در صورت مشاهده علایم بیماری ضمن جداسازی دامهای بیمار، مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.
در شهرستان میاندوآب 80 هزار راس دام سنگین و 350 هزار راس دام سبک وجود دارد و سالانه بیش از 100 هزار تن شیر و پنج هزار و 500 تن گوشت قرمز در واحدهای دامداری صنعتی و سنتی این شهرستان تولید می شود.
شیوع بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی که از سال گذشته آغاز شده، عمدتا در شهرهای جنوبی استان به ویژه شهرستان بوکان مشاهده شده و تاکنون تلفاتی را به دامداران این مناطق به بار آورده است.
شهرستان میاندوآب با بیش از 260 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید