Performancing Metrics

صادرات، تکمیل‌کننده زنجیره تولید و اشتغال | اتاق خبر
کد خبر: 349621
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1395 - 05:22
کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های کمتربرخوردار است که هم‌اکنون بالای ۲۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال و ۵۰ طرح صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات می‌توانند برای ۱۸۰۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کن

به گزارش اتاق خبر، البته براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صورتی که این میزان تسهیلات دراختیار واحدهای تولیدی قرار داده شود تا پایان ۶ ماه نخست سال جاری می‌توان شاهد فعال‌سازی حدود ۲۰۰ واحد کوچک و متوسط این استان بود.
بهره‌مندی هر استان از تسهیلات درنظر گرفته شده دولت برای واحدهای کوچک و متوسط دارای کمتر از ۱۰۰ نفر اشتغال و طرح‌های تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله برنامه‌هایی است که در هر استان، نیازمند پایش واحدهای صنعتی موجود است تا بر اساس آن و مشخص شدن تعداد واحدهای راکد و نیمه‌فعال سهم آنها از تسهیلات دریافتی مشخص شود؛ واحدهای راکد و نیمه‌فعالی که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با صمت تعداد آنها را در سطح استان حدود ۳۰۰ واحد عنوان کرد و گفت: از تعداد واحدهای راکد و نیمه‌فعال یاد شده استان ۱۰ واحد در پایان دو ماه نخست سال جاری با تلاش و پیگیری‌های فراوان به چرخه تولید بازگشتند که ۷ مورد آن در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در سطح استان بوده است.
بهره‌مندی واحدهای تولیدی از تسهیلات پرداختی دولت، نیازمند ثبت‌نام این واحدها در سامانه بهین‌یاب سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها است؛‌ سامانه‌ای که به گفته داریوش دیودیده تاکنون ۳۲ واحد تولیدی را به منظور استفاده از تسهیلات رونق تولید در خود به ثبت رسانده که بر همین اساس نیاز ۱۰ واحد آنها در کارگروه بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و ۵ مورد دیگر در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان برای دریافت تسهیلات با عاملیت بانک صنعت و معدن مورد بررسی و تایید قرار گرفته است که بانک نیز بر اساس دستورالعمل ابلاغی برای رونق دادن به پروژه‌های تولیدی، تسهیلات مورد نیاز را دراختیار آنها قرار خواهد داد.


شناسایی واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند با راه‌اندازی آنها توانمندی‌های استان‌ها را افزایش دهد و این واحدها را برای ارائه محصول باکیفیت بیشتر ترغیب کند. دیودیده در این‌باره ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد درنظر دارد ۲۰۰ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال را تا پایان ۶ ماه نخست سال جاری تعیین تکلیف کند. این در حالی است که هم‌اکنون حدود ۲۵۰ واحد نیمه‌فعال و راکد کوچک و متوسط در سطح استان وجود داردکه به همراه حدود ۵۹ طرح دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد شناسایی شده‌اند که برای تکمیل زنجیره احداث و راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال استان نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز است.
کمبود منابع مالی بانک‌ها همواره از جمله معضلاتی است که باعث شده واحدهای تولیدی نیز با کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی مواجه باشند. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: با توجه به اهمیت پروژه‌های موجود در سطح استان که می‌توانند در توانمندی استان در زمینه اقتصاد و اشتغال تاثیرگذار باشند از بانک‌های عامل استان درخواست شده در صورت کمبود منابع مالی و تسهیلاتی برای تامین اعتبار از مدیریت ارشد خود درخواست تامین اعتبار کنند.
راه‌اندازی دوباره واحدهای تولیدی علاوه بر بکارگیری نیروهای قدیمی هر واحد تولیدی، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال بیشتر در هر استان باشد؛ زمینه‌ای که به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در صورت تحقق می‌تواند برای ۱۸۰۰نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد کند.
در کنار واحدهای تولیدی کمتر از ۱۰۰ نفر اشتغال سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت به دنبال تکمیل زنجیره احداث و بهره‌برداری از طرح‌های صنعتی دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد نیز به دنبال این امر هستند به گونه‌ای که بهره‌برداری از کارخانه سیمان مارگون از جمله طرح‌هایی است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق قرار است تا پایان شهریور سال جاری به انجام برسد. دیودیده در این باره گفت: البته راه‌اندازی و تکمیل زنجیره احداث واحدهای تولیدی به تنهایی نمی‌تواند نیازهای استان در زمینه اشتغال و اقتصاد را برطرف کند به همین منظور به دنبال اجرای توسعه صادرات استان هستیم تا در کنار حمایت واحدهای تولیدی فعال زمینه را برای صادرات هر چه بیشتر محصول به کشورهای هدف بیشتر کرد. این امر علاوه بر جلوگیری از به وجود آمدن رکود در واحدهای تولیدی موجود در استان می‌تواند اشتغال موجود در آنها را تضمین کند.


صنعت پایه ایجاد اشتغال در کشور
استان‌های کمتربرخوردار و غیربرخوردار صنعتی و تولیدی، همواره برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای مد نظر دولت‌ها بوده و هستند. اما در برخی موارد استان‌هایی هستند که به دلیل نبود امکانات و تامین نشدن زیرساخت‌های لازم در امر تولید و صنعت سال‌ها زمان نیاز دارند که به توسعه صنعتی و اقتصادی برسند. البته در برخی موارد نیز با وجود توانمندی‌های لازم در تمام زمینه‌ها و فقط به دلیل برخی مشکلات مدیریتی به این مهم دست پیدا نمی‌کنند که این امر مشکلاتی را برای مردم این استان‌ها از نظر اشتغال و اقتصاد ایجاد می‌کند. اکبری رییس خانه صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با صمت به این موضوع اشاره کرد و گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای در دولت یازدهم مبنی بر تخصیص اعتبار به واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال برای فعال‌سازی و همچنین طرح‌های تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند امید را برای استان‌های کمتربرخوردار به ویژه کهگیلویه و بویراحمد به منظور توسعه صنعتی به همراه داشته باشد به شرطی که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده و نه دل خوش کردن صاحبان صنایع با وعده و وعید باشد.
تجربه‌های ناموفق بنگاه‌های زودبازده در دولت‌های قبلی باعث دلسردی تعداد زیادی از صاحبان صنایع شده و چشم امیدی به تحقق این برنامه‌ریزی جدید برای فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال کشور در دولت یازدهم ندارند. اما بسیاری از شواهد نشان می‌دهد که این امر در بسیاری از استان‌ها با ثبت‌نام‌های انجام شده در سایت بهین‌یاب و معرفی واحدها به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات حرف دیگری را ایجاد کرده است. رضا اکبری معتقد است که دولت باید پرداخت تسهیلات را از استان‌های کمتربرخوردار و غیربرخورداری مانند کهگیلویه و بویراحمد که توسعه صنعتی چندانی ندارند آغاز کند. وی در این باره ادامه داد: صنعت پایه ایجاد اشتغال در کشور است به همین منظور برای اینکه بتوان مشکلات بیکاری و اقتصادی مردم را حل کرد باید به سمت توسعه صنعتی و تولید محصول حرکت کرد؛ چراکه اگر برعکس این موضوع دنبال شود به حتم کشور به سمت آشفتگی در بازار، رکود اقتصادی و بیکاری سوق داده خواهد شد.
(اعطای تسهیلات از استان‌های کمتر توسعه‌یافته باید آغاز شود و این استانها در اولویت قرار گیرند) این را اکبری گفت و اظهار کرد: در صورتی که این امر به خوبی در استان‌های غیربرخوردار محقق شود به حتم می‌تواند از بروز برخی مشکلات مانند مهاجرت به استان‌های دیگر، ایجاد شغل‌های کاذب، وابستگی به سایر استان‌ها و فقر در تمام زمینه‌ها جلوگیری کرد. این در حالی است که شناسایی واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال کهگیلویه و بویراحمد به آسانی قابل انجام است چراکه به دلیل کمبود منابع مالی و برخی مشکلات که این واحدها با دستگاه‌های دولتی و اجرایی دارند تعداد قابل توجهی از آنها تعطیل و راکد هستند که در صورت بازگشت به چرخه تولید می‌تواند تاثیر فراوانی در زمینه تولید، رونق اشتغال و ایجاد ارزش افزوده داشته باشند.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید