Performancing Metrics

تمرکز مجلس دهم بر فرهنگ و اقتصاد است | اتاق خبر
کد خبر: 349956
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1395 - 11:25
رییس مجلس شورای اسلامی:
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تمرکز مجلس دهم روی مساله فرهنگ و اقتصاد است و این دو موضوع در کنار مسائل سیاسی اصلی‌ترین مسائل حال حاضر کشور هستند.

اتاق خبر: علی لاریجانی که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت، اظهار کرد: در بخش تولید و اقتصاد باید حرکت به گونه‌ای باشد که زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود و نقدینگی که در کشور کم هم نیست به سمت تولید سوق داده شود و تسهیل قوانین و رفع قوانین مانع با کمک کمیسیون‌ها در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: باید منابع به سمت رونق اقتصادی هدایت شوند. همچنین در بخش نظارت نیز باید اقداماتی صورت گیرد چرا که ما برخی قوانین نظیر قانون احرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را داریم که عملا در اجرا متوقف مانده است و نتوانسته به اهداف خود برسد که نمونه بارز آن نیز سهام عدالت است که ظاهر غیردولتی دارد اما عملا توسط دولت مدیریت می‌شود.

وی تصریح کرد: قانون تجارت، قانون مهم دیگری است که باید طوری تغییر کند که شرایط را به نفع اقتصاد و رونق تولید تغییر دهد و این قانون حدود ۱۰۰۰ ماده دارد که در مجلس قبل به صورت اصل هشتاد و پنجی تصویب شد اما شورای نگهبان با توجه به ساز و کار خاص خود امکان بررسی آن را نداشت و امیدواریم در این مجلس بار ۱۰۰۰ ماده‌ای آن را کم کنیم و مواردی که لازم است را تغییر دهیم.

رییس قوه مقننه با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در جمع نمایندگان مجلس دهم گفت: در فرمایشات رهبری چند بخش مهم وجود داشت. یکی توجه به اقتصاد بر محور اقتصاد مقاومتی، یک بخش توسعه فرهنگی و بخش دیگر نیز دغدغه انقلابی مجلس دهم. در بخش فرهنگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجعی برای این بخش است و باید به این نکته توجه کنیم که هر قدر فرهنگ را مردمی‌تر کنیم یعنی گستره کار فرهنگی را عمومی کنیم، تولیدات فرهنگی ارزشمندتر خواهد شد. همچنین باید دغدغه فرهنگی در بطن جامعه شکل بگیرد و عمق مسائل فرهنگی بیشتر شود. همچنین در بخش تولیدات فرهنگی باید ارتقا پیدا کنیم که البته این موضوع پشتوانه مالی قوی می‌خواهد.

لاریجانی ادامه داد: ولنگاری فرهنگی امری است که باید به دقت رصد شود و مورد توجه قرار گیرد؛ هرچند که ما کمک به بخش فرهنگ را در سال‌های گذشته داشته‌ایم و این کمک‌ها کم هم نبوده اما این منابع در جای درست مصرف نشده است.

نماینده مردم قم تصریح کرد: به عنوان مثال در رادیو و تلویزیون باید مدیریت درست‌تری داشته باشیم. گسترش نیروی انسانی یک عارضه‌ای است که در کشور در حال وقوع است. این یعنی بزرگ‌شدن دولت. صرف منابع به مصارف جاری عارضه‌ای است که در فرهنگ وجود دارد و در رادیو و تلویزیون نیز شاهد آن هستیم ضمن اینکه باید نظارت فرهنگی را نیز قوی‌تر انجام دهیم.

 

وی تاکید کرد: لذا باید طوری مدیریت شود و در مدیریت تغییراتی ایجاد کنیم تا منابع برای فعالیت فرهنگی مهیا شود اما همه مساله این نیست و باید در نظارت نیز همان‌طور که گفته شد موفق‌تر عمل می‌کردیم.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود و در پاسخ به سوال اقتصادی یکی از مجریان برنامه گفت: اقتصاد مقاومتی چند محور مهم دارد. یکی تقویت تولید داخل است. یکی صادراتی اندیشیدن و یک محور افزایش بهره‌وری که باید به آنها توجه جدی شود. همچنین ما مشکل دیگری که در کشور داریم مساله قاچاق است که به رونق تولید لطمه جدی می‌زند و باید ببینیم که آیا قوانین مرتبط با مبارزه با قاچاق کافی است یا خیر؟ اما در ایران به دلایل مختلف زمینه‌های قاچاق فراهم شده است. زمانی برخی قوانین برای توسعه اشتغال در مناطق مرزی زمینه قاچاق امروز را فراهم کرد. همچنین توسعه مناطق آزاد که فلسفه آن تسهیل صادرات بود نیز امروز به فرصتی برای واردات مبدل شده است و قاچاق نیز در این مناطق شرایط مناسبی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ۲۰ میلیارد دلار قاچاق رقمی است که می‌تواند اقتصاد را فلج کند و باید دقت بیشتری در این زمینه شود.

لاریجانی در خصوص قوانین مرتبط با ازدیاد جمعیت نیز گفت: در بخش ازدیاد جمعیت قوانین خوبی در مجلس تصویب شد اما یک قانون که براساس پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجلس بررسی شد بار مالی زیادی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان داشت که قابل بررسی نبود و وضع اقتصادی ما اجازه اجرای چنین قانونی را نمی‌داد لذا باید شرایط اقتصادی برای توسعه مشوق‌های رشد جمعیت را داشته باشیم که امروز همه این شرایط مهیا نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در مساله فرهنگ باید در همه شئونات قدری حوصله بیشتری داشته باشیم چرا که مساله فرهنگ حوصله می‌خواهد و با بخشنامه حل نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به متقاضیان زیاد عضویت در کمیسیون‌های اقتصادی و تعداد کم داوطلبان برای عضویت در کمیسیون‌ فرهنگی مجلس دهم گفت: لزوما این اتفاق به معنی نداشتن دغدغه فرهنگی نیست چرا که در کشور مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد که ذهن نمایندگان به سمت حل آنها حرکت می‌کند و بخش های غیرفرهنگی آنقدر فشار می‌آورد که ذهن نمایندگان برای حل آنها به سمت روش‌های اقتصادی سوق داده می‌شود و اشتغال و تولید و رکود به دغدغه اصلی نمایندگان تبدیل شده است.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه پیش‌بینی کنیم که مجلس به لحاظ اقتصادی در دوره دهم فقیرتر شده درست نیست و کمی برای قضاوت زود است چرا که افراد متخصص و باسابقه‌ای در این حوزه در مجلس حضور دارند و باید صبر کرد تا نتیجه حضور این افراد را ببینیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت لایحه برنامه ششم توسعه نیز گفت: همین امروز طی جلسه‌ای با رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این موضوع پیگیری شد. استدلال دولت این است که وقتی‌ پیوست‌ها تقدیم شده همه دغدغه ها در آن هست اما مجلس معتقد است این پیوست‌ها عین قانون نیست و ما این پیوست‌ها را تصویب نمی‌کنیم.

لاریجانی افزود: یک‌سری از موارد معمول در قوانین برنامه در قالب احکام دائمی تصویب شده است و منطقی این است که دولت یک برنامه روشن را با عنوان لایحه برنامه ششم تقدیم مجلس کند تا گرای روشنی برای ۵ سال آینده کشور بدهد اما اگر این کار صورت نگیرد بار آن روی دوش مجلس می‌افتد و ما در مجلس مولف برنامه ۵ ساله خواهیم شد.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف برنامه و همچنین عبور از مشکلات نوعی روحیه انقلابی نیاز است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز به روحیه انقلابی نیازمندیم و باید بپذیریم که ما در کشور نوعی به‌هم‌ریختگی اقتصادی پیدا کرده‌ایم که آن هم به خاطر عدم اجرای درست قوانین بوده است. مثلا در بخش بنگاه‌های زودبازده که تصور می‌شد طرح خوبی است و مقدار زیادی از منابع کشور را بلعید، کاری صورت نگرفت. همچنین مسکن مهر که فلسفه غلطی نداشت اما به خوبی اجرا نشد و طوری حرکت کرد که نقدینگی را افزایش داد و با یک‌سری کارهای خلاف برای تامین نقدینگی مورد نیاز آن مواجه شدیم و امروز برای حل این مسائل یک روحیه انقلابی نیاز است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نگاه انقلابی نگاهی است که در زمان جنگ به کمک ما آمد و تجربه موفقی داشتیم و برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز این نگاه مورد نیاز است. ما باید از ساختار بروکراتیک عبور کنیم و با یک مجاهدت از بن‌بست‌های ایجادشده در این حوزه خارج شویم و بحث اقتصاد مقاومتی را که در اولویت کمیسیون‌های مجلس قرار خواهد گرفت، جدی بگیریم.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود و در پاسخ به سوالی در مورد میزان تاثیرگذاری سینما در جامعه گفت: سینما روی فرهنگ عمومی مردم تاثیر زیادی می‌گذارد و ما باید با استفاده از ابزارهای نظارتی بر این نوع تولیدات فرهنگی تنوع بیشتری ببخشیم و به آن توجه کنیم. باید ولنگاری فرهنگی را جدی بگیریم. همچنین در بخش رسانه‌های جدید باید در جامعه متناسب با آداب و فرهنگ خود آن را گسترش دهیم و با محدودیت در این حوزه نمی‌توانیم موفق شویم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، فشار مالیاتی در شرایط رکودی را در کشور نادرست دانست و تصریح کرد: اگر فشار مالیاتی را در شرایط رکود زیاد کنیم جواب عکس می‌دهد. نباید به بنگاه‌ها در شرایط رکورد فشار بیاوریم. باید توجه کنیم که اصل مالیات بر ارزش افزوده کار خوبی است اما نباید طوری ساز و کار آن را تعیین کنیم که مشکلات تولید افزایش یابد و روی تولید فشار وارد شود.

رییس قوه مقننه همچنین در مورد سیاست خارجی کشور گفت: منطقه ما هیچ وقت در شرایطی که امروز قرار دارد نبوده است و هیچ گاه اینقدر آشفتگی نداشته‌ایم. این آتش، بسیاری از کشورها را دچار آسیب کرده است و روند جریان‌های تروریستی نیز در منطقه طوری است که روند صعودی دارد و روز به روز متنوع‌تر شده است و این عارضه کوتاه‌مدت منطقه ما نیست بلکه باید آماده باشیم که این عارضه طولانی شود اما جمهوری اسلامی در این حوزه رفتاری متین و عاقلانه داشته است و در مقابل، دیگران اشتباهات فاحشی مرتکب شده‌اند که بحران را تشدید کرده است.

وی افزود: امروز امنیت، دیوار جغرافیایی ندارد و تامین امنیت مرز نمی‌شناسد. به حمدالله سیاست جمهوری اسلامی طوری بوده است که به یک امنیت داخلی پایدار رسیده‌ایم و روی امنیت منطقه نیز تاثیرگذار بوده‌ایم و باید با حوصله این مسیر را ادامه دهیم.

لاریجانی تاکید کرد: در این میان مساله مقاومت مساله ریشه‌داری است که ریشه در بیداری و هوشیاری منطقه دارد. همچنین دموکراسی‌خواهی به یک خواست عمومی تبدیل شده است و همه جا مردم بر تاثیر خود روی سرنوشتشان حساس هستند و سیاست آمریکا نیز برای انحراف این مساله در درازمدت موثر نخواهد بود و مقاومت نیز در این مسیر موثر خواهد بود چرا که اگر مقاومت نباشد این خواست‌ها بلعیده می‌شود و اگر ما نیز از آن حمایت نکنیم به سطحی از بلوغ رسیده که حرکت ادامه‌داری را خواهد داشت و ما مقاومت را متعلق به آینده می‌دانیم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای و برجام گفت: نااهلی طرف مقابل دلیل نمی‌شود که ما مذاکره را دنبال نکنیم بلکه جنس مذاکره تغییر می‌کند و به نوعی با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود اما در کل، تمهیداتی که در برجام برای شرایط مختلف دیده شد مثبت بود اما آمریکایی‌ها در اجرا در مقطعی شروع به حرکت خلاف کردند که با روح برجام موافق نبود و وزارت خارجه نیز آن را دنبال می‌کند و در خود برجام نیز دنبال‌کردن این مسائل دیده شده است و وزارت خارجه باید در مورد این عملکردها و آخرین وضعیت برجام را گزارش دهد و توجه کنیم که برجام موضوعی است که برای سال‌ها ادامه می‌یابد و مرتب باید رصد شود.

وی تاکید کرد: اگر برجام در اجرا به جایی برسد که طرف‌های مقابل بخواهند تفاوت‌های جدی با اصل توافق ایجاد کنند ما ابزارهایی در دست داریم که آنها را پشیمان کنیم.

رییس قوه مقننه در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به ساختار مجلس دهم گفت: مجلس دهم، مجلسی ولایی است و همه گروه‌های موجود در آن به این موضوع معتقدند هرچند که دسته‌بندی‌های جاری جامعه در مجلس نیز وجود دارد اما همه گروه‌ها به این بلوغ رسیده‌اند که اگر برخی سایش‌ها را کنار بگذارند می‌توان به حل مشکلات کشور کمک کرد و به نوعی باید روی نقاط مشترک و حل مسائل اصلی متمرکز شویم و مجلس دهم از این پتانسیل برخوردار است که با یک رویکرد آرام و کارشناسی به حل مسائل کشور بپردازد و رسانه‌ها نیز باید تلاش کنند که کارآمدی مجلس روی مسائل اصلی مورد توجه قرار گیرد و من نیز به شرایط آینده کشور در این بخش امیدوارم و در کل نگاه مثبتی به شرایط مملکت دارم و معتقدم روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و لازم است با یک همگرایی و همفکری، شرایط را برای رسیدن به اهداف در همه بخش‌ها فراهم کنیم.

منبع: ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید