Performancing Metrics

اجرای طرح واکسیناسیون بروسلوز | اتاق خبر
کد خبر: 350313
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1395 - 23:15
رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون برسلوز ۱۲۰ هزار راس دام کوچک علیه این بیماری ایمن می شوند.

اتاق خبر:مجید اسدی اظهار کرد: یکی از وظایفی که دامپزشکی بر عهده دارد پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام است که در این زمینه واکسیناسیون ۱۲۰ هزار راس بره و بزغاله علیه بروسلوز انجام می شود.  

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک تصریح کرد: تب مالت یک بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می گیرد و شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه بیشتر می‌شود و علائم این بیماری در انسان تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر و مفاصل است.

اسدی افزود: به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در سال ۹۴ تعداد ۲۷۵ هزار راس دام سبک و سنگین علیه این بیماری واکسینه شدند و بالغ بر چهار هزار راس دام سنگین تحت خونگیری قرار گرفته و دام های آلوده شناسایی و به کشتارگاه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: ریشه کنی این بیماری کاری سخت و تقریبا ناممکن است به همین دلیل تلاش می شود تا بروز و شیوع این بیماری به حداقل ممکن برسد اما در این راه تنها اقدامات دامپزشکی کافی نیست و همکاری و آگاهی مرم نقش مهمی در این میان دارد.

اسدی با اشاره به قرار گرفتن در فصل گرم سال و رونق بازار فراورده های لبنی به خصوص فروش پنیر و شیر گوسفندی به صورت محلی به شهروندان توصیه کرد: حتی الامکان از مصرف فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه و نامطمئن خودداری کنند و در صورت استفاده از شیر محلی آن را قبل از مصرف بجوشانند و همچنین پنیر غیر پاستوریزه را حداقل دو ماه قبل از مصرف در آب نمک قرار دهند تا از خطر ابتلاء به بیماری تب مالت در امان بمانند.

وی گفت: با توجه به اینکه انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحدهای دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد به دامداران توصیه کرد ازخرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی مشخص و مطلوب که واکسینه نشده‌اند خودداری کرده و با اکیپ های واکسیناسیون همکاری مناسب برای مایه کوبی دام ها داشته باشند، تا این مهم به نحو مطلوب میسر شود.

منبع:مهر

نظرات
ADS
ADS
پربازدید