Performancing Metrics

تهران کانون همگرایی مبارزه با تروریسم | اتاق خبر
کد خبر: 350367
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1395 - 15:17
در راستای نشست وزرای سه کشور ایران، روسیه و سوریه مطرح شد:
نشست وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه در تهران نشان دهنده اراده سه کشور به منظور گسترش همکاری ها در رویارویی با تروریستم و هماهنگی بیشتر سیاسی و نظامی در تحولات سوریه است که در آستانه آزادسازی شهرهای «رقه» و «حلب» ضروری تر از قبل به نظر می

اتاق خبر- سردار سرتیپ «حسین دهقان»، «سرگئی شویگو» و «فهد جاسم الفریج» وزیران دفاع جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه در نشستی که روز پنجشنبه (20 خردادماه) به منظور بررسی تحولات سوریه در تهران برگزار شد، با یکدیگر دیدار کردند. در این نشست، تازه ترین تحولات میدانی در سوریه، تداوم آتش بس، گفت و گوهای صلح و آینده این کشور محور بحث و تبادل نظر سه وزیر دفاع قرار گرفت.
این، برای نخستین بار است که وزیران دفاع ایران، سوریه و روسیه نشست مشترکی را برگزار می کنند و از این رو نشست سه جانبه تهران طی پنج سال بحران سوریه بی سابقه است.
این نشست درحالی برگزار شد که تلاش ها برای بازپس گیری شهر رقه (پایتخت خودخوانده داعش در سوریه) وارد مرحله تازه ای شده است، به گونه ای که رقابتی تنگاتنگ میان گروه کُردی- عربی موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» -که مورد پشتیبانی آمریکا هستند- و نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی ایران و روسیه برای آزادسازی این شهر در جریان است.
هم اکنون نیروهای دموکراتیک و ارتش سوریه وارد استان رقه شده و محاصره داعش را تنگ تر کرده اند. نیروهای دموکراتیک سوریه توانسته اند شهر «منبج» در استان حلب را به محاصره خود درآورند و مسیر تدارکاتی داعش با ترکیه را قطع کنند. در این میان، فرانسه 150 تن از نیروی های ویژه نظامی خود را برای کمک به نیروهای دموکراتیک سوریه به شمال این کشور فرستاده است.
این رویدادها نشان از شروع دور تازه ای از تحولات میدانی و سیاسی در سوریه دارد که به معنای عزم طرف های درگیر برای تعیین آینده سوریه و در دست گرفتن عنان تحولات این کشور است. آزادسازی رقه در مرکز این معادلات قرار دارد و می تواند مسیر تحولات پیش رو در سوریه را تعیین کند. از همین رو، افزایش همکاری ها میان ایران، روسیه و سوریه برای کامیابی هر چه بیشترِ پیشروی ها به سمت رقه و همچنین هماهنگی های بیشینه سیاسی برای آینده این تحولات از الزاماتی بود که وزیران دفاع سه کشور را گردهم آورد تا در این زمینه به رایزنی و تبادل نظر بپردازند.
ایران، روسیه و سوریه با برگزاری نشست سه جانبه نشان دادند ائتلافی مستحکم و نیز رسمی میان آن ها در موضوع سوریه برقرار است و سه کشور تلاش می کنند تا با رایزنی های سیاسی، هماهنگی های نظامی در عرصه میدانی را تقویت و مسیر مقابله با تروریست ها را هموارتر سازند.
همچنین، دیدار رسمی مقام های سه کشور حاوی این پیام نیز بود که تهران، مسکو و دمشق اهداف مشترک بسیاری در سوریه دارند و موضع آن ها در باره تحولات این کشور به هم نزدیک است. این مساله زمانی اهمیت می یابد که بدانیم مخالفان دولت سوریه درصددند با ایجاد شکاف در اتحاد این سه کشور، پیروزی های ارتش سوریه را به ویژه در رقه و حلب، متوقف سازند.
با توجه به آنچه گفته شد، این احتمال وجود دارد که در روزهای پیش رو شاهد تشدید و تقویت حمله های ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه به مواضع تروریست ها در حلب و رقه باشیم. البته پیش از برگزاری نشست سه جانبه تهران و به عنوان پیش درآمد این گردهمایی، هجوم نیروی هوایی روسیه و ارتش سوریه به تروریست ها کلید خورد و مسکو اعلام کرد مهلت گروه های به اصطلاح میانه رو سوری برای فاصله گرفتن از تروریست ها به پایان رسیده است.

منبع: ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید