Performancing Metrics

برندگان جایزه نوبل به جمع مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیوستند | اتاق خبر
کد خبر: 350424
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 07:07
سیزده تن از دانشمندان برنده جایزه نوبل در نامه مشترکی که روز شنبه منتشر شد هشدار داده‌اند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت می‌تواند توان علمی این کشور را با خطر مواجه سازد.

اتاق خبر - در این نامه که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شده است، این دانشمندان گفته‌اند که از دست دادن کمک‌های مالی اتحادیه اروپا سبب خواهد شد که تحقیقات علمی در انگلیس در معرض خطر قرار گیرد.
این دانشمندان گفته‌اند که حضور در اتحادیه اروپا به انگلیس کمک می‌کند که همچنان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های علمی جهان بشمار آید.
در این نامه تصریح ‌شده است که علوم بایستی در جبهه نخست و مرکز مباحث مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قرار گیرد چرا که یک عامل کلیدی در بهداشت، نوآوری و رشد اقتصادی این کشور شمرده می‌شود.
به گفته برندگان جایزه نوبل، در حال حاضر مجموعه اتحادیه اروپا به دلیل برخورداری از تجربه و تخصص، از هر پنج محقق جهان یکی از آنها در چارچوب این اتحادیه مشغول فعالیت آزادانه است.
امضای کنندگان این نامه که شامل دانشمندان مطرحی چون 'پیتر هیگز' (Peter Higgs ) برنده نوبل فیزیک سال 2013 و 'پل نرس' ( Paul Nurse ) متخصص بیوشیمی برنده نوبل سال 2001 میلادی هستند، گفته‌اند که تصمیمات اتحادیه اروپا در مورد سیاست‌های علمی و کمک‌های مالی و چارچوب‌های قانونی‌اش توانسته است علوم را در سراسر جهان به‌ویژه انگلیس را تحت تاثیر خودش قرار دهد .
در این نامه گفته‌ شده است که انگلیس با حضور در اتحادیه اروپا و استفاده از امکانات علمی این اتحادیه بهتر قادر است که نفوذ علمی‌اش را در جهان حفظ کند.
برندگان جایزه نوبل در همین حال گفته اند سهم تحقیقات انگلیس در تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از میانگین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است.
نامه برندگان جایزه نوبل در حالی منتشر می‌شود که براساس نتایج نظرسنجی موسسه 'آو آر بی ' که برای نشریه ایندیپندنت صورت گرفته و روز شنبه منتشر شد، در حال حاضر کمپین حامی برگزیت ده درصد از حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا پیشی گرفته‌اند.
براساس این نظرسنجی میزان حمایت از برگزیت 55 درصد و میزان حمایت از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا 45 درصد بوده است.
همه‌پرسی خروج یا عدم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روز پنجشنبه سوم تیرماه (23 ژوئن) برگزار می‌شود و مخالفان و موافقان برگزیت یکدیگر را به گمراه کردن رأی دهندگان متهم کرده اند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید