Performancing Metrics

تداوم فضای ناآرام سیاسی در اوگاندا | اتاق خبر
کد خبر: 350443
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 08:38
در پی دستگیری 30 تن از افراد دولتی به اتهام دست داشتن در براندازی دولت «یووری موسوینی»، فضای ناآرام سیاسی در اوگاندا تشدید شده است.

اتاق خبر - به گزارش تارنمای خبری ' آفریکا نیوز' از کامپالا، سرهنگ پادی آنکوندا سخنگوی ارتش بروندی تاکید کرد: یک نماینده مجلس و شماری از نظامیان هم در میان دستگیر شدگان بودند.
آنکوندا بر ادامه تحقیقات پلیس در این زمینه تاکید کرد.
در همین خصوص و به گزارش روزنامه مانیتور چاپ کامپالا، «حسن کاتو» فرمانده ارشد اوگاندایی تاکید کرده بود: به دنبال حمله افراد مسلح به مقر نیروهای دفاعی اوگاندا در نزدیکی مرکز تجاری « آپیت» در شهر «گولو» در شمال این کشور، وضعیت امنیتی در این منطقه حکمفرما شده است.
«کاتو» تاکید کرد: وضع امنیتی و تداوم عملیات های امنیتی علیه گروه های شورشی ادامه دارد. کاتو از شهروندان این منظقه خواست تا با حفظ آرامش خود به نیروهای امنیتی برای برقراری دوباره آرامش و ثبات در منطقه، کمک کنند.
پیشتر گروه شبه نظامی موسوم به «ارتش مقاومت پروردگار» در صدد براندازی حکومت در اوگاندا بود.
دیوان بین المللی کیفری لاهه، در سال 2005میلادی، حکم بازداشت جوزف کنی و چند تن دیگر از رهبران این گروه را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در این کشور صادر کرد.
درگیری های سیاسی در پی تنش میان دولت و جناح مخالف در اوگاندا و پس از انتخابات ریاست جمهوری 18 فوریه (29 بهمن) در این کشور روی داد.
«یووری موسوینی» نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اوگاندا را از آن خود کرد، اما این نخستین بار نیست که وی بر سر نتیجه انتخابات به چالش کشیده می شود.
وی بیش از 30 سال است که قدرت را در این کشور آفریقایی در دست دارد.
بزیگیه که تاکنون 4 بار در مقابل موسووینی شکست خورده است، در سال های 2001 و 2006 میلادی نیز نتایج انتخابات را زیر سئوال برد.
پلیس اوگاندا ا بزیگیه را به توطئه برای ایجاد خشونت در کامپالا (پایتخت) متهم و او نیز در مقابل، این اتهام ها را رد کرده است.
با برپایی تظاهرات سراسری در این کشور و مخالفت گسترده طرفداران بزیگیه، تنش های سیاسی در این کشور آفریقایی بالا گرفته است که این امر کار را برای دولت جدید اوگاندا سخت کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کامپالا، در حالی کابینه جدید « یووری موسوینی» آغاز به کار کرده است که « ادوارد کیوانوکا» به عنوان معاون اول و « روهاکانا روگاندا» نخست وزیر قبلی نیز در سمت های خود ابقا شده اند.
بر اساس این گزارش، « جانت موسوینی» همسر رئیس جمهوری نیز به سمت وزیر آموزش و ورزش اوگاندا منصوب شده است و دولت اوگاندا به کار خود ادامه می دهد.
اوگانداکشوری آفریقایی و نسبتا پرجمعیت ( 37 میلیون نفر) در کنار دریاچه ویکتوریا و در همسایگی کشورهای سودان جنوبی،کنگو، رواندا،بروندی، تانزانیا و کنیا است.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید