Performancing Metrics

شرایط بازار فولاد قبل و بعد از تحریم /آهن ارزان شد | اتاق خبر
کد خبر: 350514
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 10:36
در گفت و گوی اتاق خبر با رییس اتحادیه آهن و فولاد مطرح شد
رییس اتحادیه آهن و فولاد وضعیت بازار فولاد قبل و بعد از توافق هسته ای را تشریح کرد.

اتاق خبر_سرویس اقتصادی: محمد آزاد رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد در گقتگو با اتاق خبر در خصوص واردات بی رویه در صنعت فولاد گفت:تغییر محسوسی در بازار آهن بعد از برجام رخ نداده است اما در این راستا دولت توانایی جلوگیری از واردات بی رویه را دارد و می تواند با استفاده از اهرم هایی که در دست دارد مانند تعرفه از واردات کالاهای بی رویه جلوگیری کند.

آزاد تصریح کرد: دولت می تواند با ممنوعیت این نوع کالاها و یا از طریق افزایش تعرفه گمرکی، سود اقتصادی واردات را کاهش دهند.

وی افزود: کشور امریکا برای جلوگیری از واردات آهن وفولاد از چین و روسیه این روش را پیش گرفته است و با تعیین تعرفه گمرکی 530 درصدی میزان واردات را کاهش داده است.

رییس اتحادیه آهن و فولاد تهران اظهار کرد: بخشی از واردات که به صورت مواد اولیه است تاثیر مثبتی در اقتصاد دارد اما مقداری از این واردات کالای نهایی بوده که این دسته کالاها تولید داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد و از تبعات آن دلسرد شدن تولید کننده داخلی و کاهش فعالیت و تولید آنها است.

آزاد در ادامه تاکید کرد: در سال 94 حدود 14 شرکت تولیدی به دلیل اینکه توان مقابله با بازار را نداشتند فعالیت خود را متوقف و بعضی از تولید کنندگان شیفت کاریشان را کم کرده اند.

وی درباره تاثیر تحریم ها در صنعت فولاد تصریح کرد: اگرچه در سال هایی که تحریم وجود داشت فولاد وارد می شد اما بانک ها به دلیل شرایط متاثر از تحریم ها نمی  توانستند اعتبار اسنادی باز کنند و دلار جابجا کنند.

رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد  گفت: در آن شرایط کشورها کالاها را به صورت پایاپای مبادله می کردند به عنوان مثال کشورهایی مانند چین و هند و حتی کره که نفت خریداری می کردند آماده بودند بجای پول، کالا تحویل دهند.

آزاد درباره وضعیت تولید این صنعت اظهار کرد: حدود 50 درصد از تولیدات داخلی ما در این صنعت به عنوان مواد اولیه در کارخانجات تولیدی، مورد استفاده قرار می گیرد؛ مابقی تولیدات آهن و فولاد کشور در ساخت و ساز بکارگرفته می شود که در حال حاضر به دلیل آنکه ساخت مسکن در وضعیت رکود قرار دارد این میزان به 20 درصد کاهش پیدا کرده است .

وی با اشاره به اینکه میزان خرید و فروش این نوع کالاها در بازار داخلی خوب نمی باشد گقت: همیشه رونق بازار در شرایطی برقرار است که میزان تقاضا در بازار بیشتر باشد اما در حال حاضر میران عرضه بیشتر شده و این مسئله وضعیت رکود را در بازار ایجاد می کند.

آزاد در ادامه تصریح کرد: قرار گرفتن بازار در شرایط رکود و وفور واردات در این صنعت باعث شده تا با مازاد تولید روبرو شویم چرا که در سال های قبل و در شرایط رونق اقتصادی با همین میزان تولید با کمبود عرضه روبرو می شدیم.

وی در خصوص وضعیت صادرات در این صنعت گفت: بعد از برداشته شدن تحریم ها با تلاش تولید کننده ها توانسته ایم عملکرد خوبی در صادرات داشته باشیم و در سال 94 بیش از 4میلیون و صد هزار تن آهن و فولاد از ایران صادر شده  است.

آزاد با تاکید بر ظرفیت های داخلی در صنعت فولاد اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه بخشی از تولید داخلی آهن و فولاد صرف صادرات می شود، کارخانجات با تمام ظرفیت خود کار نمی کنند و ما همچنان رکود را در صنعت فولاد احساس می کنیم.

رییس اتحادیه آهن و فولاد در پایان گفت: قیمت ها روند کاهش داشته و در بازار فعلی قیمت فروش میل گردها از 1420تومان تا  1470 تومان و تیر آهن در حدود 1600تومان می باشد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید