Performancing Metrics

تونل «کبیرکوه» و «قلاجه» در حسرت اعتبار | اتاق خبر
کد خبر: 350542
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 15:37
تونل «کبیرکوه» و «قلاجه» دو پروژه بسیار مهم در حوزه راهسازی و زیرساختی استان ایلام هستند که سال‌هاست به دلیل نبود اعتبار کافی کار در آن‌ها به‌کندی پیش می رود.

اتاق خبر: سالهاست که محرومیت بر چهره ایلام نقش برجسته و متاسفانه یکی از دلایل اصلی محرومیت استان نبود زیرساخت های ارتباطی مناسب از جمله راه است.

در سالهای اخیر تلاش های زیادی در این استان برای استانداردسازی راه های استان صورت گرفته ولی به دلیل توپوگرافی استان و هزینه های بالای راهسازی هنوز تا نقطه مطلوب فاصله های زیادی است.

یکی دیگر از مشکلات استان نبود اعتبارات کافی برای راه اندازی پروژه های راهسازی بزرگ در استان است، استانی که آزادراه هم ندارد و ساخت دو تونل بزرگ کبیرکوه و قلاجه پس از سالها نیمه تمام در حسرت اعتبارات ملی هستند، پروژه هایی که اعتبار استانی جوابگوی آن نیست.

تونل کبیرکوه به عنون بزرگترین تونل جاده ای کشور با دو هزار و ۴۰۰ متر حفاری در انتظار تزریق به موقع اعتبار است چراکه طبق گفته مسئولان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه نیاز است.

نقش مهم تونل کبیرکوه در توسعه استان ایلام

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام هفته گذشته در بازدید از این پروژه ملی با اشاره به نقش تونل کبیرکوه در اقتصاد آبدانان و اتصال استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان به بنادر جنوبی کشور، گفت: این تونل یکی از کریدورهای میانی استراتژیک استان است که از طریق مسیر قازی خان به دره شهر، دره شهر به تونل آبدانان و دشت عباس ضمن خروج آبدانان از بن بست اقتصادی، راه دسترسی بخش میانی استان ایلام و استان های کرمانشاه و لرستان را با سرعت بیشتر و استهلاک کمتر به بنادر جنوبی کشور متصل می کند.

سید اسکندر صیدایی گل‌سفیدی افزود: این تونل به عنوان مسیر پلدختر به دهلران و پایانه مرزی دهلران در نظر گرفته شده که امیدواریم با احداث آن، ترافیک تردد مردم از طریق مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات کاهش یابد و تردد مردم بین دو پایانه مرزی چیلات و مهران تقسیم شود.

وی تصریح کرد: تونل کبیرکوه یکی از طرح های ملی و از طرح های اولویت دار استان است که در سال ۹۵ تمام توان خود را برای پیشبرد و تزریق اعتبارات بیشتر به کار می گیریم.

۱۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه نیاز است

فرماندار آبدانان نیز در این باره گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است که انتظار می رود با توجه به نقش کاربردی این تونل در انتقال ترافیک شمال غرب به جنوب کشور و همچنین امکان دسترسی سریع تر مناطق مرکزی کشوری به بازارهای کشور عراق در تخصیص اعتبارات این پروژه مهم در شهرستان آبدانان توجه ویژه ای شود.

مجید عسگری همچنین با اشاره به اینکه با بهره برداری از این تونل راه دسترسی آبدانان به دره شهر و پلدختر کوتاه تر و تسهیل می یابد، ابراز امیدواری کرد: بهره برداری از این تونل می تواند مسیر ۳۵ کیلومتری آبدانان به دره شهر را به ۲۰ کیلومتر و مسیر ۹۵ کیلومتری آبدانان به پلدختر را به ۴۵ کیلومتر کاهش دهد و ضمن کوتاه شدن این مسیرها، گردنه های پر پیچ و خطرساز کبیرکوه نیز حذف شده و از حجم ترافیک این منطقه کاسته شود.

رایزنی با وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در ساخت دو تونل کبیرکوه و قلاجه

طبق رایزنی استاندار ایلام با وزیر راه و شهرسازی، قرار است وزارت راه و شهرسازی اعتبارات ویژه ای برای پروژه های راهسازی استان ایلام اختصاص دهد و علاوه بر این آخوندی وزیر راه و شهرسازی دستور کمک به پیمانکار و تسریع در انجام پروژه جاده پل دختر به دهلران از طریق تونل کبیر کوه را صادر کرده است.

استاندار ایلام، اجرای طرح تونل کبیر کوه را از طرح های بزرگ عمرانی استان برشمرد و گفت: با نگاه جدیدی که وزیر راه و شهرسازی به استان دارد مصوب شده که جاده خرم آباد به دهلران یک جاده جدید کشیده شود که از تونل کبیرکوه عبور خواهد کرد و خرم آباد، پلدختر، آبدانان و دهلران را به هم متصل خواهد کرد و در واقع یک جاده جدید، غرب کشور را به مرکز کشور متصل خواهد کرد.

محمدرضا مروارید با بیان اینکه این جاده تاثیرات بسیار مثبتی برای استان به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: با احداث تونل کبیرکوه، راه جدیدی به سمت خوزستان برای استان ایجاد خواهد شد و با توجه به اینکه در آینده مقرر شده که مرز دهلران با عراق نیز باز شود این تونل تاثیر بسیار فراوانی در زمینه حمل و نقل استان خواهد داشت.

وی، محل ایجاد و ساخت تونل کبیرکوه را بین دو شهرستان دره شهر و آبدانان عنوان کرد و افزود: این تونل، گردنه بسیار خطرناک کبیرکوه - که مسیر فعلی این دو شهرستان است- را حذف می کند و مسیر اصلی رفت و آمد بسیاری از مردم شهرستانها به مرکز استان خواهد بود.

استاندار ایلام نقش تونل کبیرکوه در توسعه شهرستان آبدانان را بسیار مهم دانست و افزود: تونل کبیرکوه که به عنوان بزرگترین تونل غرب کشور شناخته می شود، مسیر رفت و آمد مردم شهرستان آبدانان با شهرستان دره شهر و مرکز استان را تسهیل می کند و بدون شک در خارج شدن شهرستان آبدانان از بن بست که بین دو کوه کبیرکوه و دینارکوه قرار گرفته، بسیار موثر است.

تکمیل تونل قلاجه شتاب می‌گیرد

استاندار ایلام بیان داشت: وزیر راه و شهرسازی در جهت تسریع در اجرای پروژه تونل قلاجه دستور کمک به پیمانکار مجری این پروژه را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌ی تونل قلاجه از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است، خواستار برطرف کردن مسائل و مشکلات این پروژه و تسریع در تکمیل آن شد.

استاندار ایلام اظهار داشت: طول تونل قلاجه سه هزار و ۷۳۰ متر است که دو هزار و ۵۰۰ متر آن تونل بوده و در شهرستان ایوان قرار دارد که در صورت بهره برداری باعث اتصال شهرستانهای ایوان و مهران در استان ایلام و دو شهرستان كرمانشاه به مركز كشور می شود.

وی عنوان کرد: کاهش مسافت، حذف گردنه قلاجه، کاهش تصادفات و .... از مزیای مهم ساخت تونل قلاجه است که خوشبخانه این طرح در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

استان ایلام در غربی ترین نقطه ایران در میان سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و شرایط توپوگرافی خاص آن سبب بروز مشکلاتی در راه سازی شده است.

وجود گردنه های صعب العبور و خطرناک سبب شده تا احداث تونل در این استان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد؛ نقش مهم و تاثرگذار ایجاد تونل در راه سازی، سبب شده تا بسیاری از کارشناسان هزینه و زمان ساخت آن را بسیار باصرفه تر از ایجاد راه های جدید و عبور دادن آن از گردنه ها و تخریب جنگل ها و... بدانند؛ به همین دلیل طی سالهای اخیر گردنه های بسیار خطرناک استان که میزبان مسیرهای اصلی است، در حال تبدیل شدن به تونل هستند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید