Performancing Metrics

ارزیابی ظرفیت های بالقوه زنجان از دیدگاه فعالان اقتصادی | اتاق خبر
کد خبر: 350561
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 12:21
اتاق خبر گزارش می دهد
استان زنجان به دلیل قابلیت هایی که در حوزه های مختلف دارد یکی از قطب های سرمایه گذاری محسوب می شود.

اتاق خبر_سرویس افتصادی: استان زنجان یکی از قطب های مهم کشور در حوزه معدن، صنایع نساجی، برق، الکترونیک و گردشگری به شمار می آید.  این استان به دلیل وسعتی که دارد و نیز همجواری با سایر استان ها در طول چند سال گذشته در حوزه های مختلف فعالیت های چشمگیری داشته است. وضعیت آب و هوایی این منطقه برای بخش کشاورزی و پرورش دامی حایز اهمیت بوده است و ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات کشاورزی را در خود جای داده است.

هر چند که در این استان تنوع محصول به وفور دیده می شود ولی تولید محصولاتی همچون انگور، کشمش و زیتون در این استان موجب شده است که استان زنجان افزون بر نیازهای داخلی خود، نیاز استان های همجوار خود را نیز برطرف کند. رخدادهای زمین‌شناسی باعث تشکیل کانسارهای متنوعی در استان زنجان شده بطوری که در حال حاضر بالغ بر 170 اندیس و ذخائر معدنی قابل بهره‌برداری و یا در دست اکتشاف، شناسایی شده ، با ذخیره‌ای افزون بر 500 میلیون تن در استان وجود دارد که عمدتاً شامل سرب و روی، براسیت، سیلیس، خاک‌های صنعتی، آنتی‌موئن، تالک، پرسیت و ... می‌باشد. همچنین زنجان در زمینه نساجی به عنوان دومین قدرت ایران شناخته شده است که سرمایه گذاری در این حوزه می تواند نتایج مثبتی را در پی داشته باشد.

همه این عوامل باعث شده که استان زنجان قابلیت جذب سرمایه گذاری در حوزه ها و صنایع مختلف را داشته باشد

 

توانمندی های این استان در بخش کشاورزی

محمد تقی مقدم عضو اتاق بازرگانی استان زنجان در خصوص ظرفیت های این استان گفت: تولید زیتون در منطقه ی طارم این استان بسیار ثمر بخش بوده این استان در زمینه های تولید زیتون در کشور در رتبه ی نخست قرار دارد و به دلیل وضعیت مناسب آب و هوایی توانسته است در صادرات صیفی جات به دیگر کشور ها موفق عمل کند.

مقدم با اشاره به اینکه تولید بعضی میوه ها در این استان در قالب کنستانتره به دیگر استان ها فرستاده می شود گفت: در صورت وجود این صنعت در زنجان می توان از ظرفیت های استان در این صنعت استفاده کرد.

وی در خصوص توانمندی های این استان در تولید مواد لبنی گفت: شرکت شیر پاستوریزه این استان حدود 30در صد از شیر این استان را فراوری می کند و می تواند نیاز دیگر استان ها به فراورده های لبنی را تامین کند.

مقدم در ادامه افزود: در حال حاضر هیاتی در صنایع مواد غذایی در این این استان حاضر به سرمایه گذاری شده است.

 

 انرژی در استان زنجان

علی یگانه فرد عضو اتاق بازرگانی زنجان نیز تاکید کرد: در زمینه ی انرژی، دو شرکت بزرگ برقی ایران ترانسفور و پارس سوئیچ در زنجان قرار دارند و در این زمینه خودکفا است.

یگانه فرد گفت: استان زنجان در سال های اخیر به عنوان مرکز آی تی و صنایع برقی معرفی شده و به دلیل نزدیکی به چند استان دیگر در این زمینه قابلیت سرمایه گذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین معادن سرب و روی کشور در زنجان واقع شده است تصریح کرد: این استان در زمینه صنایع معدنی قابلیت تولید و سرمایه گذاری دارد.

این کارشناس افزود: اگرچه این صنایع در سال های اخیر با مشکلات زیادی روبرو شده است ولی در زیر ساخت های شرکت ها و زیرشاخه ها، این صنایع مستعد سرمایه گذاری می باشد.

 

سرمایه گذاری بلغارها در زنجان

هاشم حاجی علی اکبری دیگر عضو اتاق با اعلام حضور هیات های تجاری برای سرمایه گذاری در این استان گفت: در حال حاضر هیات بلغاری که به این استان سفر کردند آمادگی خود را برای سرمایه گذاری اعلام کردند که در صورت موافقت دو طرف به نتایج خوبی خواهند رسید.

حاجی علی اکبری افزود: بخش خصوصی می تواند احیاگر اقتصاد این منطقه باشد حتی در ایجاد شرایط جذب سرمایه نیز واحدهای خصوصی موثرترعمل می کند .

عضو اتاق بازرگانی زنجان توضیح داد: ظرفیت های سرمایه گذاری این استان به اتاق ایران نیز گزارش داده شده اند و بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی که حاضر به سرمایه گذاری هستند به این استان معرفی می شوند تا به بررسی ظرفیت و استعداد های این منطقه پردازند که اغلب نظر مساعدی دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهر زنجان قطب آی تی ایران شده است گفت: سرمایه گذاری در این حوزه می تواند نتایج مثبتی داشته باشد اما ضروری است به این نکته توجه شود که فعالیت های مربوط به فناوری آی تی زمانبر است و مستلزم برنامه ریزی بلند مدت می باشد.

حاجی علی اکبری افزود: صنایع دستی در استان زنجان شناخته شده است و می تواند یکی از قطب های سرمایه گذاری این استان به حساب اید.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید