Performancing Metrics

مانع اصلی اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده چیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 350572
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 12:39
دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با اتاق خبر پاسخ داد
علیرغم وجود مشکلات در قطعات خودرو که وجود دارد هیچگونه فراخوان بزرگی از سوی خودروسازان در کشور برای رفع عیوب خودروهای ساخت داخل صورت نگرفته است.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: کیفیت خودروهای ایرانی همواره از مواردی بوده است که موجب بحث های بسیاری در میان مشتریان خودرو در ایران است. در این میان هر از چندگاهی اخباری در مورد توقف یا کاهش تولید برخی از خودروهای سنگین از سوی خودروسازان داخلی در میان اخبار این صنعت به چشم می خورد که باعث ایجاد سوالات بسیاری برای مشتریان خودرو در کشور شده است. در این مورد اتاق خبر گفت و گویی با احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران انجام داده است که مشروح آن در ادامه می آید.

علت توقف تولید برخی مدل های کامیون و خودروهای سنگین چیست؟

علت توقف تولید کامیون نبود بودجه مربوط به این کار و در نتیجه اجرا نشدن برخی از پروژه های خودرویی بوده است. در این بین به دلیل اینکه رونق تولید خودروهای سنگین در کشور مستلزم خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل است، براساس مصوبه دولت، 2200 میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی برای خروج خودروهای فرسوده سنگین از سیستم حمل و نقل شهری تدارک دیده شده است.

آیا اقدامی برای جایگزین کردن خودروهای فرسوده سنگین شده است ؟

در این زمینه دولت طرحی را در دست اجرا دارد و برای موفقیت این طرح  باید علاوه بر اختصاص بودجه برای اختصاص وام خرید و تعویض خودرو به دارندگان خودروهای فرسوده، از تردد این خودروها حداقل در کلان شهر ها جلوگیری کند. در این زمینه انجمن خودروسازان به دولت پیشنهاد داد که محدودیت هایی را در مورد بارگیری و تردد بین شهری خودروهای سنگین فرسوده اعمال کند. در حال حاضر در جاده های کشور خودروهای سنگینی از نوع ماک و بنز در حال تردد و سرویس دهی هستند که برخی از آنها سنی در حدود 35 تا 40 سال دارند. قیمت این خودروها فرسوده در حال حاضر در حدود 40 میلیون تومان است و در صورتی که صاحبان این خودروهای سنگین قصد خرید خودروهای سنگین اروپایی جدید و چینی را داشته باشند باید مبالغی در حدود 400 میلیون برای خودروی اروپایی و 200 میلیون برای نوع چینی آن هزینه کند. در چنین شرایطی افراد رغبتی برای دریافت تسهیلات تعویض خودروی فرسوده به دلیل هزینه های بالای بازپرداخت وام ندارند.

دولت چه ابزار هایی را برای تسهیل و انجام این طرح در دست دارد؟

دولت باید در قبال تسهیلات فراهم شده برای تعویض این خودروها، محدودیت هایی را در زمینه هایی مانند دادن بارنامه به این خودرو ها اعمال کند. این روند در سراسر دنیا در حال اجرا است و برای مثال با بالا رفتن سن خودرو هزینه های بیمه ای این خودروها برای صاحبان آن افزایش پیدا می کند زیرا احتمال تصادف یک خودروی نو خیلی کمتر از خودرویی با عمر بالاتر است. اما متاسفانه در ایران این وضعیت متفاوت است و به دلیل اینکه قیمت خودروی نو بیشتر است قیمت بیمه شخص ثالت بیشتر از یک خودرو با عمر بالا است. این رویه کاملا اشتباه است و باید اصلاح شود. در حال حاضر دولت متعهد شده است که در حدود 3000 اتوبوس شهری، 3000مینی بوس و 5000 هزار کامیون را از طریق دادن وام خرید خودرو از سطح جاده های کشور جمع آوری و با خودروهای جدیدتر جایگزین کند.

دلیل اینکه برخی از خودروهای صفر دچار مشکلات عمده ای در زمینه قطعات هستند چیست؟

قطعات 86 درصد یک خودرو را تشکیل می دهند. در کارخانه های خودروسازی چیزی بیشتر از کارهای مونتاژ بدنه، جوشکاری، پیش رنگ آمیزی، رنگ آمیزی و مونتاژ نهایی انجام نمی شود. در حال حاضر خودروهای ساخت داخل تا دو سال مشمول گارانتی هستند و با توجه به سیستم جامعی که شرکت های خودروساز در مورد قطعات و شماره سریال قطعات دارند، می توان در صورت بروز مشکل برای قطعه خاصی از خودرو با فراخوان از سوی خودروسازان نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. با این حال بارها از سوی انجمن خودروسازان به خودروسازان داخلی در مورد فراخوان دادن خودروهای معیوب صحبت شده است اما از سوی خودروسازان اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

علت این کم کاری از سوی خودروسازان چیست؟

خودروسازان از طریق داشتن اطلاعات مشتریان اقدام به فراخوان خودروهای مشتریانی که از سوی سیستم جامعی که خود خودروسازان در اختیار دارند حاوی قطعه معیوب هستند می کنند. این اقدام چند بار به صورت محدود از سوی ایران خودرو انجام شده است اما فراخوان عمومی و گسترده ای تاکنون وجود نداشته است.

برخی از قطعه سازان وجود مشکل در قطعات خودرو را به نبود نظارت کافی از سوی خودروسازان ارتباط می دهند. نظر شما چیست؟

این کار از نظر عملی امکان پذیر نیست. برای مثال ایران خودرو 2500 تریلی که شامل 6 میلیون قطعه را از سوی 750 قطعه ساز از سراسر کشور تحویل می گیرد. روند بازدید این قطعات به این صورت است که قطعات به درجات A,B,C تقسیم بندی کیفی می شود. نظارت کیفی بر این قطعات با توجه به کلاس آنها متفاوت است برای مثال تعداد کمتری از قطعات درجه A به طور تصادفی بازرسی فنی می شود. این مسئله در مورد قطعاتی با کلاس های پایین تر بیشتر اتفاق می افتد و حتی در پاره ای از مواقع از به کار بردن قطعات خودرو در این سطح خودداری می کنند. با این حال بازرسی تمامی این قطعات از نظر زمانی امکان پذیر نیست و مسئول قطعه معیوب با قطعه سازان است.

برنامه های انجمن خودروسازان برای ارتقا صنعت خودروسازی کشور چیست؟

انجمن خودروسازان در راستای اساس نامه های خود تلاش دارد که صنعت خودروسازی به سمت رقابتی شدن و استفاده خودروسازان از امکانات مشترک برای ارتقا کیفیت خودرو های ایرانی پیش برود.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید