Performancing Metrics

صنایع کلید خاموشی‌های تابستان را زدند | اتاق خبر
کد خبر: 350595
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 17:57
در ادامه جهش مصرف پیک مصرف برق در آستانه تابستان، رکورد جدید مصرف برق در صنایع به ثبت رسید تا عملا با این افزایش مصرف، طرح‌های تشویقی دولت برای مدیریت مصرف برق صنایع بدون خریدار بماند.

اتاق خبر: پیک مصرف برق ایران روز گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی بیش از سه هزار مگاواتی داشته و این درحالی است که معادل این افزایش مصرف در بخش ساخت نیروگاه و ظرفیت تولید جدید ایجاد نشده است.

براساس گزارش مدیریت شبکه برق ایران، روز گذشته شنبه ۲۲ خرداد ماه سال جاری در ساعت ۲۱:۰۸ شب پیک مصرف برق کشور به ۴۴ هزار و ۹۱۶ مگاوات افزایش یافت و بالاترین پیک مصرف برق روزانه هم حدود ۴۵ هزار و ۵۰۵ مگاوات بوده است.

این درحالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته پیک مصرف برق کشور حدود ۴۱ هزار و ۶۸۵ مگاوات بوده که در مقایسه با سال جاری افزایشی بالغ بر سه هزار مگاوات را تجربه می کند.

از سوی دیگر همزمان با اوج گیری دوباره پیک مصرف برق در آستانه فصل تابستان و پیش بینی افزایش چندین درجه‌ای دمای هوا در اکثر شهرهای پرجمعیت کشور از جمله تهران، متوسط مصرف برق صنایع کشور هم به جای کاهش با افزایش همراه شده است.

بر این اساس روز گذشته حدود چهار هزار و ۱۱۴ مگاوات برق در صنایع و کارخانه‌های کشور مصرف شده است که عدم مدیریت مصرف برق صنایع قطعا منجر به اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در فصل تابستان می شود.

در همین حال وزارت نیرو در طول چند ماه گذشته تبلیغات گسترده ای در خصوص اجرای طرح های تشویقی همچون ذخیره عملیاتی به منظور مدیریت پیک مصرف برق صنایع کشور پیشنهاد داده بود که با توجه به افزایش حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ مگاواتی مصرف برق صنایع در مقایسه با فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری به نظر می‌رسد عملا این طرح‌ها با استقبال واحدهای صنعتی کشور روبرو نشده است.

همزمان با اوج گیری پیک مصرف برق در آخرین ماه فصل بهار، روز گذشته کل حجم مبادلات برق ایران حدود یکهزار و ۸۱۷ مگاوات بوده که از این میزان سهم صادرات یکهزار و ۴۱۰ مگاوات و سهم واردات برق به کشور حدود ۴۰۷ مگاوات اعلام شده است.

از سوی دیگر با وجود جهش دوباره پیک مصرف برق کشور اما ذخیره عملیاتی برق در نیروگاه‌ها کماکان در نقطه مطمئنی قرار دارد و روز گذشته در ساعات پیک این ذخیره حدود یکهزار و ۸۵۱ مگاوات بوده است.

در این بین با پیش بینی جهش بیشتر پیک مصرف برق کشور و حتی احتمال عبور مصرف از مرز ۵۰ هزار مگاوات برخی از مسئولان وزارت نیرو و صنعت برق شرط عبور بدون خاموشی از تابستان سال‌جاری را تنها مدیریت و صرفه جویی توسط مشترکان اعلام می‌کنند.

 حمید چیت چیان وزیر نیرو اواسط سال جاری خط قرمز پیک مصرف برق تابستانی را تعیین کرده و یادآور شده بوده: پیک مصرف برق در تابستان در مرز ۵۴ هزار مگاوات پیش‌بینی شده و در صورتی‌ که مصرف برق از این مرز عبور کند خاموشی خواهیم داشت.

مصرف برق برای تابستان امسال حدود ۵۴ هزار مگاوات تعیین شده که تابستان سال گذشته با مصرف حدود ۵۰ هزار و ۱۷۷ مگاوات، رکورد جدیدی در پیک مصرف این حامل انرژی پاک به ثبت رسیده بود.

کارشناسان معتقدند در روزهای گرم سال و در دماهای بالا به ازای هر یک درجه افزایش دما بیش از ۴۰۰ مگاوات مصرف برق شبکه افزایش می‌یابد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید