Performancing Metrics

افتتاح ۳۸ طرح کشاورزی در استان سمنان | اتاق خبر
کد خبر: 350603
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 18:37
رئيس جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای ۶۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در این استان خبرداد و گفت: ۳۸ طرح عمرانی و تولیدی در استان افتتاح خواهند شد.

اتاق خبر: سید حسن میرعماد صبح یکشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در محل سازمان جهاد کشاورزي استان سمنان ضمن اشاره به اجرای ۶۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در این استان اظهار داشت: شرکت در نماز جمعه، حضور در مزار شهداء و گلباران، برپایی نمایشگاه کشاورزی، برگزاری همایش مدیریت جهادی، حضور کارشناسان و مسئولان در مناطق روستایی و محروم ، برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی و ... از جمله برنامه های پیش بینی شده در این هفته است.

وی گفت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی ۲۲ طرح عمرانی با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال و ۱۶ طرح تولیدی با اعتبار ۱۰۴ میلیارد ریال افتتاح خواهند شد.

ایجاد اشتغال برای ۲۲۶ نفر

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان سمنان ضمن بیان اینکه با افتتاح ۳۸ طرح و پروژه کشاورزی برای ۱۲۲ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۰۴ نفر هم اشتغال غیر مستقیم ایجاد می شود، افزود: در هفته جهاد کشاورزی بیش از ۶۰ برنامه دراستان سمنان اجرا می شود.

میرعماد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، احداث استخرهای ذخیره آب، تسطیح اراضی و انتقال آب را از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی دانست که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در استان سمنان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: واحدهای مرغداری، گاو شیری و پرواری، احداث باغ‌ها، پرورش شترمرغ و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی هم از اهم طرح‌های تولیدی است که همزمان با هفته جهاد کشاورزی در استان سمنان بهره‌برداری می‌شود.

وجود ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان سمنان

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان سمنان برگزاری برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی را با هدف توجه هر چه بیشتر به بخش کشاورزی و خدمات‌رسانی به عموم مردم دانست و خواستار شرکت پرشور کشاورزان و مسئولان در این برنامه‌ها شد.

میرعماد با یادآوری اینکه در این استان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد، تصریح کرد: ۵۰ هزار هکتار این اراضی باغی و حدود ۹۲ هزار هکتار به کشت محصولات زراعی اختصاص دارد و بقیه نیز در تناوب آیش قرار دارد.

وی بیان داشت: ۱۷ درصد مردم استان در بخش کشاورزی فعال هستند که باید برای حفظ اشتغال آنها برنامه ریزی های کلان پی ریزی شود.

انتقال آب به سمنان در دستور کار مسئولان

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد : بحث انتقال آب به این استان در دستور کار مسئولان ارشد استانی در سال جاری قرار دارد اما برای افزایش بهره وری و توسعه بخش کشاورزی باید مدیریت در مصرف آب در استان نهادینه شود.

میرعماد خاطرنشان کرد : در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شدند و ۲۰ هزار هکتار اراضی دیگر نیز تا دو سال آینده به این سیستم تجهیز خواهند شد.

وی با بیان این که اکنون بیش از ۶۰ درصد کانال های آبیاری بخش کشاورزی این استان سنتی است، گفت: مرمت کانال های آبیاری و لوله کشی ها این بخش در دستور کار قرار دارد.

اجرای عملیات آب و خاک در ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: در بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات آب و خاک اجرا شد و امیدواریم در سال جاری با هدفگذاری کلان بیش از یکهزار و ۴۰۰ هکتار دیگر این طرح عملیاتی شود.

میرعماد خاطرنشان کرد: اگر هدفگذاری های بخش کشاورزی در استان سمنان با کمک و همیاری دولت و بخش خصوصی همراه باشد می توان ۱۶۸هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان را به سیستم های نوین آبیاری مجهز کرد.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر راندمان آبیاری واقعی در بخش کشاورزی ۳۶درصد است که با احداث انتقال آب با فناوری روز این مقدار را می توان به ۸۵درصد رساند که گام بلندی در صرفه جویی مصرف آب در استان است.

صرفه جویی ۴۶ میلیون متر مکعبی آب در بخش کشاورزی

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: اگر در سال جاری هشت هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شود می توان ۴۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی کرد که این مقدار برابر است با میزان آبی که در سد شهید شاهچراغی در شهرستان دامغان وجود دارد.

میرعماد تصریح کرد: در سال جاری با همکاری کشاورزان استان بیش از یک هزار هکتار زمین های کشاورزی استان از نعمت سیستم های نوین کشاورزی برخوردار شدند که امیدواریم این رقم تا پایان سال افزایش یابد.

وی با اشاره به تخصیص ۱۷۵ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای سیستم های نوین آبیاری از سوی دولت گفت: این رقم برای افزایش بهره وری در این حوزه رقم قابل توجهی نیست.

اختصاص ۶۰ میلیون ریال اعتبار برای اجرای سیستم آبیاری نوین

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: این سازمان برای اجرای سیستم آبیاری نوین ۶۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته است که بیش از ۸۰درصد انجام کار را تعهد خواهد کرد.

میرعماد اظهار داشت: در اجرای طرح آبیاری کم فشار دولت ۳۲ میلیون ریال اعتبار به کشاورزان تسهیلات پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اقتصادمقاومتی در جهادکشاورزی این استان تدوین می شود، گفت: با اجرایی شدن این برنامه‌ها تولید محصولات اساسی کشاورزی در استان سمنان ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

از تدوین سند اقتصادمقاومتی جهادکشاورزی در استان سمنان

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصادمقاومتی؛ اقدام و عمل، از تدوین سند اقتصادمقاومتی جهادکشاورزی استان خبر داد و اظهار کرد: این برنامه جامع بزودی در کارگروه تخصصی استانداری مصوب و سپس در سراسر استان اجرایی می‌شود.

میرعماد با اشاره به اینکه اجرایی شدن این برنامه تولید محصولات کشاورزی در استان سمنان را بیش از یک‌چهارم افزایش می‌دهد، افزود: این برنامه جامع در مجموع ۹.۴ درصد به حجم تولید محصولات کشاورزی در استان اضافه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه به ارتقاء کیفی و کمی محصولات کشاورزی در همه بخش‌ها کمک می‌کند، اضافه کرد: با اجرایی شدن این برنامه میزان عملکرد در واحد سطح گلخانه‌های استان سمنان بیش از ۲۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش ۲۱.۳درصدی راندمان آبیاری در استان سمنان

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان یکی از محورهای این برنامه یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص دارد، برنامه جامعی برای مدیریت مصرف آب تهیه شده که با اجرای آن راندمان آب در استان تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

میرعماد با بیان اینکه هدر رفت آب در بخش کشاورزی به دلیل استفاده از روش‌های سنتی و غرقابی بسیار بالا است، با اجرایی شدن برنامه اقتصادمقاومتی جهادکشاورزی در استان سمنان امسال راندمان آبیاری در استان ۲۱.۳درصد افزایش می‌یابد.

وی با تاکید براینکه سیستم های سنتی آبیاری اراضی کشاورزی و باغی استان سمنان باید جای خود را به سیستم‌های جدید و نوین بدهند، افزود: راندمان آبیاری کشاورزی با استفاده از سیستم‌های آبیاری سنتی کمتر از ۴۰ درصد است درحالی‌که این راندمان در سیستم‌های آبیاری نوین و تحت‌فشار به بیش از ۷۵ درصد می‌رسد.

ضرورت تغییر الگوی کشت در استان سمنان

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بیان کرد: الگوی کشت محصولات کشاورزی در استان باید از محصولات باارزش افزوده کم و آب بری زیاد به محصولات باارزش و آب بری کم تغییر یابد.

میرعماد توسعه کشاورزی گلخانه ای را از دیگر برنامه های اساسی این سازمان اعلام و اظهار داشت: امیدواریم با هدفگذاری مشخص ۲۰ هکتار به کشاورزی گلخانه ای استان اضافه شود.

وی با بیان این که اکنون بیش از ۶۰ درصد کانال های آبیاری بخش کشاورزی این استان سنتی است، گفت: مرمت کانال های آبیاری و لوله کشی ها این بخش در دستور کار قرار دارد.

افزایش ۵.۴ درصدی رشد در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تاکید کرد: سال گذشته با وجود رکود اقتصادی در کشور شاهد افزایش ۵.۴ درصدی رشد در بخش کشاورزی بودیم که این امر مبین توجه ویژه مسئولان این حوزه به اقتصاد مقاومتی است.

میرعماد مقدار اراضی کشت گندم در استان سمنان را ۳۳ هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: تاکنون بیش از ۱۲ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

وی ادامه داد: در بخش شیلات ظرفیت های بسیار مناسبی در استان سمنان وجود دارد و سال گذشته ۸۰۰تن ماهی از استخر های این استان صید شد که بسیار قابل توجه است.

فعالیت ۴۶۰ واحد مرغداری در استان سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با هدفگذاری های صورت گرفته در سال جاری با افزایش استخرها پرورش آبزیان قصد داریم با کمک بخش خصوصی این مقدار تولید را به یکهزار تن برسانیم.

میرعماد با اشاره به اینکه در استان سمنان تعداد دام سبک به میزان بیش از یک میلیون و ۶۰۴ هزار راس و دام سنگین ۱۰۴ هزار و ۹۷۰ راس است افزود:تعداد مرغداری های استان سمنان ۴۶۰ واحد است که از این تعداد ۴۰۱ واحد مرغ گوشتی و ۳۵ واحد تخم گذار و پنج واحد مرغ مادر است.

وی همچنین با اشاره به  ماه مبارک رمضان اظهار داشت: طرح ضيافت به مناسبت ماه مبارک رمضان و به منظور تنظيم بازار در سراسر کشور انجام خواهد شد که خوشبختانه در کليه شهرستان‌هاي استان نیز اين طرح در حال اجرا است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: برای طرح ضیافت در استان ۴۲۰ تن شکر با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ ریال، ۲۴۰ تن برنج خارجی با قیمت ۳۱ هزار و ۳۰۰ ریال، ۱۷ تن گوشت قرمز منجمد شده با قیمت ۱۹۶ هزار ریال و ۱۶۰ تن گوشت مرغ منجمد با قیمت ۵۰ هزار ریال پیش بینی شده است.

میرعماد در ادامه بيان کرد: ما علاوه بر کيفيت مناسب محصولات به قيمت مناسب نيز تاکيد داشتيم و اعتقاد داريم قيمت محصولات بايد به گونه‌اي باشد که همه مردم بتوانند استفاده کنند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید