Performancing Metrics

صادرات بی‌رویه به روسیه عامل گرانی خرما | اتاق خبر
کد خبر: 350605
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 19:04
خرما که یکی از اقلام پر مصرف در ماه رمضان است که امسال قیمت‌های نجومی پیدا کرده و هر کیلوگرم خرمای مضافتی به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است که مدیر عامل اتحادیه باغداران صادرات بی‌رویه خرمای مضافتی به روسیه را عامل گرانی آن می‌داند. البته وی از عرضه ارزان

اتاق خبر: گرچه طی سال‌های اخیر مصرف خرما در میان ایرانیان افزایش یافته و برخی از خانواده‌های ایرانی آن را جایگزین قند در سفره‌هایشان کردند، اما بازار خرما در ایام ماه مبارک رمضان هر سال، داغ می‌شود. این در حالی است که طی سال‌های اخیر و با توجه به تفاوت سال شمسی و قمری ماه رمضان درست قبل از فصل برداشت خرما قرار گرفته و همین عامل سبب شده تا میزان خرمای موجود در بازار کاهش یابد و قیمت آن رو به افزایش برود.

امسال هم مانند سال‌های گذشته بازار خرما با نوسانات قابل توجهی مواجه شد؛ به گونه‌ای که به گفته علی‌اصغر موسوی، دبیر انجمن خرما هفته گذشته قیمت این محصول ۳۰ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۲ هزار تومان رسید، در حالی که هر کیلوگرم خرما حداکثر باید ۵۰۰۰ تومان فروخته شود.

حالا نوذر نگهداری – مدیر عامل اتحادیه باغداران – که مسئولیت پیگیری برای عرضه مستقیم خرما در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران را برعهده گرفته است درباره‌ وضعیت بازار خرما اظهار کرد: عامل اصلی نوسانات کنونی بازار خرما و قیمت‌های غیرمنطقی آن صادرات حجم بالا و بی‌رویه خرمای مضافتی به روسیه بوده است. اما در این راستا اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی بخشی از خرمای مورد نیاز برای ماه رمضان را خریداری کرده‌اند که در صورت واگذاری غرفه‌هایی که شهرداری تهران به سازمان میوه و تره‌‌بار وعده آن را داده بودند، می‌توانیم هر کیلوگرم خرما را ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از حاشیه بازار عرضه کنیم.

خرمای ماه رمضان از ۳۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان

نگهداری اظهار کرد: قیمت خرما که قبل از عید در انبارهای کشور نهایتا ۵۰۰۰ تومان بود هم‌اکنون به قیمتی کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران به عنوان مرکز عمده‌فروشی رسیده است، چرا که هم‌اکنون هر کیلوگرم خرمای رطب عسلی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، کپکاب در کارتون‌های فشرده کیلویی ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و خرمای مضافتی از کیلویی ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان عرضه می شود.

مدیر عامل اتحادیه باغداران تصریح کرد: ایران دومین تولید‌کننده خرما اما هفتمین صادر کننده آن است که این مساله نشان می‌دهد زیرساخت‌های این محصول هنوز آماده نیست و سیستم تولید و توزیع با یکدیگر کاملا بیگانه است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت خرمای مضافتی که بیش از کیلویی ۱۰ هزار تومان در مراکز عمده‌فروشی فروخته می‌شود، سهمی حدود ۲۵۰۰ تومان آن به باغداران اختصاص دارد و بقیه آن در شبکه توزیع نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود اما اگر غرفه‌‌های عرضه مستقیم در اختیار تولید‌کنندگان و اتحادیه‌های آنها قرار داده شود قیمت و کیفیت را می‌توان برای مصرف‌کنندگان تضمین کرد.

وی اعلام کرد: با همکاری و مشارکت معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی درصدد فعال کردن تشکل‌های تخصصی خرما و راه‌اندازی صندوق ملی خرما هستیم تا بتوانیم با تسهیلاتی که در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌دهیم، بازار این محصول را برای آنها و مصرف‌کنندگان تضمین کنیم.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید