Performancing Metrics

نماینده مجلس خواستار رهاسازی 30 میلیون مترمکعب آب سدزیردان چابهار شد | اتاق خبر
کد خبر: 350678
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 18:48
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر،کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اینک 86 میلیون مترمکعب آب بدون هیچ استفاده ای درپشت سد زیردان ذخیره و در حال تبخیر است خواستار رهاسازی 30 میلیون متر مکعب آب این سد برای رفع بحران بی آبی روستاهای

اتاق خبر:عبدالغفور ایرانژاد اظهار داشت: با رها سازی آب ذخیره شده در پشت سد زیردان، آب آشامیدنی مورد نیاز بیش از 400 روستای بخش های دشتیاری، مرکزی و پلان تا چهار ماه آینده تامین خواهد شد.
وی گفت: 115 هزار نفر در بیش از 400 روستا در بخش های مرکزی، دشتیاری و پلان چابهار برای تامین آب آشامیدنی با مشکل جدی رو به رو هستند و تاکنون بیش از 80 درصد دامهای سبک و سنگین آنان تلف شده است.
وی افزود: بیشترین تماس های تلفنی چند روز اخیر از مردم دشتیاری چابهار است و آنان خواستار اعلام شرایط فوق العاده برای کاهش بحران بی آبی و توجه بیشتر مسئولان کشوری شده اند.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رهاسازی آب سد زیردان این شهرستان چند ماه در تماس حضوری و تلفنی با مسئولان ذیربط پیگیری های لازم صورت گرفته است اما کسی برای حل مشکلات مردم روستاهای دشتیاری گام مثبت بر نمی دارد و علت آن هم برای ما تاکنون نامعلوم است.
وی از تمامی دستگاههای اجرایی سیستان و بلوچستان و چابهار خواست با همکاری و تعامل بین بخشی تمامی امکانات را برای آبرسانی به مردم دشتیاری بسیج کنند.
ایرانژاد ادامه داد: بحران بی آبی و کاهش نزولات جوی در روستاهای چابهار به حدی رسیده که آب تمامی هوتگ(محل جمع آوری آب های سطحی) خشک شده و آب چاهها نیز خشکیده و یا به کمترین حد رسیده است.
وی گفت: خشکسالی سبب بروز مشکلات زیست محیطی، افزایش گردوغبار، شیوع انواع بیماریها و افزایش بیکاری شده است و تمامی کشاورزان شغل خود را از دست داده اند.
وی با بیان اینکه بیشتر روستاهای حوزه شهرستان چابهار فاصله 60 کیلومتری و تا آخرین نقطه در حد 110 کیلومتر با دریا فاصله دارند، خاطرنشان کرد: به منظور مقابله همیشگی با بحران بی آبی و خشکسالی اختصاص اعتبار برای مطالعه دقیق، احداث آب شیرین کن و انتقال آب دریای عمان به تمامی روستاها ضروری است.
وی گفت: آب بیش از 110 هزار نفر جمعیت شهر چابهار نیز جیره بندی شده و مردم با مشکلات فراوان و بحران رو به رو شده اند.
وی خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث آب شیرین کن برای تامین آب آشامیدنی شهر و روستاهای چابهار شد.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک و چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان فعلا فقط به موقعیت تجاری، گردشگری، ترانزیتی وراهبردی چابهار می اندیشند و آن را مطرح می کنند و مشکلات مردم در زیرسایه شعارهای مسئولان لگدمال شده و توجهی به زیرساختهای آن نمی شود.
ایرانژاد گفت: شهرستان چابهار از نظر زیرساختها، امکانات رفاهی، شاخص های بهره مندی از آب سالم بهداشتی، تخت های بیمارستانی و امکانات بهداشتی درمانی، راههای روستایی و ارتباطی، مدارس استاندارد در استان محروم و دور افتاده سیستان وبلوچستان رتبه های آخر را دارد و در مقایسه با میانگین کشوری در حد فاجعه است.
وی گفت: همزمان با توسعه چابهار فکری باید برای زیرساخت های آن شود تا مردم محروم این منطقه از حداقل امکانات اولیه و ضروری زندگی نظیر آب سالم، بهداشت و درمان، فضای آموزشی، راه آسفالته، طرح هادی و غیره بهره مند شوند.
وی از تمامی رسانه های جمعی به ویژه خبرگزاری ها، نشریات و رادیوتلویزیون خواست برای تهیه گزارش خبری و تصویری از فاجعه خشکسالی و بی آبی و پیامدهای زیست محیطی آن در روستاهای چابهار خبر و گزارش تهیه و به اطلاع مسئولان کشور و نهادهای بین المللی و سازمان ملل متحد برسانند تا فکری جدی و اساسی شود.
نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک و چابهار در مجلس شورای اسلامی خواستار پرداخت به موقع حقوق کارکنان، آبداران و پرداخت مطالبات پیمانکاران آبرسانی سیار، اختصاص حداقل 100 دستگاه تانکر برای ناوگان آبرسانی سیار، بهسازی شبکه های آبرسانی فرسوده، تکمیل خط انتقال و احداث تصفیه خانه برای پایین دست سد زیردان شد.
ایرانژاد با بیان اینکه اکثر مردم روستاهای دشتیاری، پلان و بخش مرکزی چابهار کم درآمد و بیکار هستند، از خیران کشوری و مسئولان دولت تدبیر و امیدخواست حداقل تعداد 50 هزار تانکر یک هزار لیتری برای ذخیره بهداشتی آب بصورت رایگان تحویل خانوارهای روستایی شود.
شهرستان چابهار با 254 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار در مَکُّرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید