Performancing Metrics

نظرات برخی از نمایندگان درباره روند اجرای برجام | اتاق خبر
کد خبر: 350694
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 03:08
ترامپ و کلینتون حقوق بین الملل را مطالعه کنند
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح پرسش هایی از وزیر امور خارجه، نظرات خود را درباره روند اجرای برجام بیان کردند که لزوم ظلم ستیزی برجام و توصیه به ترامپ و کلینتون برای مطالعه حقوق بین الملل از آن جمله بود.

اتاق خبر - حجت الاسلام احمد سالک کاشانی در جلسه علنی روز یکشنبه و پس از استماع بخش اول گزارش وزیر امور خارجه، پرسید:‌ چقدر در اجرای برجام ظلم ستیزی را مدنظر قرار داده ایم؟ و می دانید که در جریان جنگ تحمیلی، امام(ره) بحث مذاکره را مطرح کردند و فرمودند که مسئله جنگ را در میدان جنگ حل می کنیم نه در میز مذاکره.
وی اظهار داشت: امروز باید به اقتصاد مقاومتی در میدان عمل با سرمایه گذاران متعدد و با معیارها و ملاک های مختلف در میدان عمل توجه کرد نه پای مذاکره و سوال این است که در برجام و پسابرجام چه چیزی به دست نظام و مردم شریف ایران آمده است؟ نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: ‌این درحالی است که رفت و آمد شما در ارتباط با این موضوعات مورد تایید است و همان طوری که رهبر معظم انقلاب تیم مذاکره کننده را تایید و تشویش کردند اما امروز متاسفانه در پسابرجام و برجام گرفتار یک مدیریت نیابتی رکود هستیم و باید به اقتصاد جامعه نگاه کنیم.
سالک اظهار داشت: استکبارستیزی در کجای سیاست های وزارت خارجه قرار دارد؟ شاهدیم که کشورهایی مانند جیبوتی ما را تهدید می کنند و عربستان در برابر ایران ایستاده است درحالی که اقتدار جمهوری اسلامی در بحث نظامی و پشتوانه ملت مهم است.
وی با بیان اینکه این موارد فوق آیا نتیجه دیپلماسی خنده نیست؟ افزود:‌ چرا خطوط قرمز و نقش شده را رعایت نکردید؟ اول سال جاری رهبر معظم انقلاب فرمودند که وزیر امور خارجه پیش من آمد و اشاره کردند که برخی از این خطوط قرمز رعایت نشده است و اگر این خطوط قرمز رعایت می شد امروز گرفتار تشدید تحریم ها نمی شدیم.
این نماینده مجلس تصریح کرد:‌ در ضمیمه پیوست شماره 5 برجام قرار بر این بود که کمیسیون مشترک تشکیل شود و مامور حل اختلافات و خرید اقلام دوگانه باشد.چرا این کمیسیون هنوز تشکیل نشده است و شما دراین زمینه چه کرده اید؟
سالک اظهار داشت:‌ اما بیان عملکرد و رفت و آمدهای هیات های خارجی به ایران چه نتیجه ملموسی و عملیاتی داشته است و چقدر از پول های بلوکه شده، به کشور بازگشته و درمورد فاینانس پس از برجام چه اتفاقی افتاده و مبادلات ارزی بین بانک های خارجی به وی‍ژه بین بانک های ایران و اروپایی چقدر بوده است؟
وی از وزیر امورخارجه خواست بصورت صریح اعلام کند که آمریکا چه میزان به تعهدات خود در برجام عمل کرده است؟

**حاجی دلیگانی کسی مخالف مذاکرات نبوده و نیست
حسینعلی حاجی دلیگانی نیز درباره گزارش وزیر امور خارجه اظهار داشت: اصل مذاکرات اراده نظام بوده و کسی مخالف آن نبوده و نیست، اما در این میان سوالاتی مطرح است.
وی اظهار داشت: در نوع مبادله و داد و ستد، سوالاتی مطرح است. از جمله این که نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد، داده‌های ما نقد و داده‌های آنها نسیه است، قرار بود که در مورد روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش ارائه شود اما نه در مجلس نهم و نه در مجلس دهم گزارش شفافی ارائه نشده است.
حاجی دلیگانی افزود: مردم از ما سوال می‌کنند که در برجام چه داده و چه گرفته‌اید؟ بر اساس ماده 3 قانون اقدام متقابل تثبیت شده بود که اگر آنها خطایی کردند ما باید کارخانه‌ها را راه بیندازیم اما ما چه کار کردیم؟ مردم چه زمانی باید نتیجه این اقدامات را سر سفره خود ببینند؟ آیا از جیب مردم خبر دارید؟ آیا از کارخانه‌های تعطیل شده اطلاع دارید؟
وی در ادامه این سوالات را مطرح کرد که آیا از کارخانه‌های تعطیل شده و افرادی که درآمدشان را ازدست داده‌اند خبر دارید؟ آیا می‌دانید چه تعداد دختران عقد شده هستند که منتظر چندمیلیون پول برای تامین جهیزیه‌‌هایشان هستند؟ آمریکایی‌ها دو میلیارد دلار از ما سرقت کردند چرا جواب یاوه گویی‌های آنها را نمی‌دهیم در حالی که به گفته رهبر معظم انقلاب اگر جواب این یاوه گویی‌ها را ندهیم یعنی آن را تائید کرده‌ایم.

**کواکبیان:دستاورد برجام بسیار بیشتر از خرید جهیزیه/ترامپ و کلینتون حقوق بین الملل را مطالعه کنند
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران که پس از بخش اول گزارش وزیر امور خارجه سخن می گفت در پاسخ به یکی از نمایندگان منتقد برجام که دستاوردهای مذاکرات را به خرید جهیزیه نوعروسان محدود کرد، اظهار داشت:‌ قطعا دستاوردهای برجام بسیار بیشتر از خرید جهیزیه است.
وی، محمد جواد ظریف را به عنوان یک شخصیت برجسته دیپلماسی در ایران و جهان اسلام دانست و گفت: دستاوردهای برجام خیلی بیش از این است که بخواهیم برای یک دختر در کشور جهیزیه خریداری کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته برخی عهدشکنی‌هایی از طرف آمریکایی می ‌بینیم و امروز نیز آقای ترامپ و خانم کلینتون سخنانی مبنی بر پاره کردن برجام می‌گویند که مصرف داخلی داشته و شعاری تبلیغاتی است.
نماینده مردم تهران در مجلس به دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توصیه کرد که حقوق بین‌الملل را مطالعه کرده و سپس اظهار نظر کنند.
کواکبیان اضافه کرد: بین سرمایه گذاری خارجی و واردات تفاوت است و مجلس نیز در تصویب برخی از قراردادهای فاینانس نقش داشته است.
وی همچنین با اشاره به نقش دولت سعودی در فاجعه منا و حمایت این کشور از تروریسم و تروریست‌ها در فلوجه و کشتار مردم یمن گفت: از وزارت امور خارجه انتظار می‌رود که واکنش قاطع تری نسبت به این رژیم نشان دهند.
این نماینده مجلس دهم از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون مادر در مجلس یاد کرد و با ابراز امیدواری نسبت به حاشیه نرفتن آن تحت فعالیت کمیسیو‌ن‌های ویژه‌ای چون برجام خاطرنشان کرد: امام (ره) انقلابی بود ولی ما از وزارت امور خارجه واکنشی نسبت به مستند اخیر بی بی سی ندیدیم.

**لاهوتی: گردشگری در دستور کار وزارت خارجه قرار گیرد
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود هم دیگر نماینده ای بود که پس از سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به ایراد نظرات خود پرداخت و به عنوان یک ایرانی از زحمات وی قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور یکی از موضوعات مهم است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد افزود: ایرانیان خارج از کشور ظرفیت عظیم و بزرگی هستند که باید از آنها بهره برد.
نماینده مردم لنگرود در مجلس اظهار داشت: در هر نقطه که می‌روید یک ایرانی را می‌بینید که سرمایه ‌گذاری کرده و در چنین وضعیتی این انتظار وجود دارد که این سرمایه‌گذاران به کشور بازگردانده شوند.
لاهوتی اضافه کرد: باید اعتماد برای سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور وجود داشته باشد و از وزیر خارجه می خواهم این موضوع را به صورت جدی دنبال کند.
وی همچنین با بیان اینکه صنعت توریسم و گردشگری سومین رتبه در اقتصاد دنیا را دارد، ادامه داد: در چنین شرایطی باید به این موضوع توجه ویژه داشت، البته میراث فرهنگی کارهای بزرگی در این زمینه انجام داده اما می‌توان ظرفیت را بسیار گسترش داد.
نماینده مردم لنگرود تصریح کرد:‌ طبق گفته معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ما می‌توانیم با حدود 40 کشور لغو روادید داشته باشیم که به نظر می‌آید این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
لاهوتی همچنین به رای دادگاه آمریکا برای برداشت غیرقانونی دو میلیارد دلاری از اموال ایران اشاره و افزود: در چنین مواقعی به جای آنکه چراغ قوه برداشته و ببینیم مقصر این موضوع کیست باید تدبیر کنیم تا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.

**صفاری: نباید برای سرمایه گذارها مزاحمت ایجاد شود
مرتضی صفاری نماینده مردم نطنز نیز با تاکید بر این که سرمایه گذار باید فضای مناسبی داشته باشد و هر روز برایش مزاحمت ایجاد نشود، گفت: ما شاهد هستیم که برای سرمایه‌ گذارهای داخلی هم که از آنها دعوت کرده‌ایم مزاحمت‌هایی ایجاد می‌شود.
وی با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال آن بسترهایی را می‌طلبد، اظهار داشت: یک وجه آن بسترهای سیاسی است که ما تجربه‌ آن را داشته‌ایم. به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که علیه ایران وضع شده بود، انتقال سرمایه با مشکل مواجه شد، این مساله پس از برجام تا حدودی رفع شد و در این راستا بسترهای سیاسی ایجاد شد که باعث شد که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در کشور علاقه نشان ‌دهند.
نماینده مردم نطنز با تاکید بر این که در کنار بستر سیاسی بستر اقتصادی نیز باید مطلوب باشد، گفت: سرمایه خارجی به صورت دستوری منتقل نمی‌شود، البته مواردی باید در نظر گرفته شود از جمله این که سرمایه گذاری باید بازگشت مطمئن و سودآور داشته باشد.
صفاری خاطر نشان کرد: سرمایه گذار باید فضای مناسبی داشته باشد و هر روز برایش مزاحمت ایجاد نشود. ما حتی شاهد هستیم که برای سرمایه‌گذارهای داخلی نیز که از آنها دعوت کرده‌ایم، مزاحمت‌هایی ایجاد می‌شود.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاری خارجی سیستم بانکی کارآمد می‌‌خواهد اما یکی از مشکلات ما بعد از برجام، نداشتن زیرساخت مطمئن بانکی است.
این نماینده مجلس دهم گفت: در نگاه به گردشگری و جذب سرمایه‌های خارجی نیز باید به این مساله توجه داشته باشیم که گردشگری هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ تنویر افکار عمومی می‌تواند موثر باشد

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید