Performancing Metrics

پروژه زنجانرود منتظر تامین اعتبار | اتاق خبر
کد خبر: 350749
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 07:00
معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: پروژه نیمه کاری زنجانرود، هم اکنون سخت در تب و تاب دریافت اعتبار است و ریشه مشکل معطل ماندن عملیات اجرایی آن در تامین اعتبار قرار دارد.

اتاق خبر: معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: پروژه نیمه کاری زنجانرود، هم اکنون سخت در تب و تاب دریافت اعتبار است و ریشه مشکل معطل ماندن عملیات اجرایی آن در تامین اعتبار قرار دارد.

جواد رحمتی افزود: جنوب زنجان مشکل شمال زنجان را ندارد چرا که در آن واگذاری زمینی اتفاق نیفتاده است.
اجرای پروژه تفریحی و گردشگری زنجانرود از سال 88 آغاز شده است و با وجود بهره برداری از فاز یک آن در حاشیه پل میربها، باقی عملیات اجرایی تعطیل شده است.
این روند رکود در اجرای عملیات پروژه زنجان از سال گذشته بار دیگر آغاز شد.
پروژه تفریحی و گردشگری زنجان حد فاصل سه پل تاریخی سردار، میربها و سید محمد تعریف شده است که شرقی ترین نقطه آن به پل سیدمحمد می رسد که در دو طرف رودخانه حد فاصل این پل تا میر بها، مسیر گردشگری طراحی شده است.
پس از پل میربها تا پل سردار باغ معین، کوچه باغ های تاریخی و قدیمی زنجان قرار دارد.
رحمتی به توقف پنج ساله ی پروژه زنجانرود اشاره کرد و یادآورشد: پیش از این با کشاورزان و باغداران محلی توافق هایی مبنی بر عقب نشینی آنان از حاشیه رودخانه در قبال دریافت برخی امتیازها انجام شده بود.
معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: طبق این توافق ها باغ های منطقه برق کشی می شد و استانداری موظف به احداث دیوار در محدوده باغ ها بود.
وی خاطرنشان کرد: توقف عملیات اجرایی پنج ساله موجب پیش روی باغداران و کشاورزان منطقه و زیر پا گذاشتن توافق ها شده بود.
عملیات اجرایی فاز یک زنجان رود طی سه ماه با فشار استاندار سابق زنجان به دست شهردار وقت و با نظارت مستقیم معاون عمرانی استاندار وقت، انجام شد و به بهره برداری رسید.
جابجایی مدیران، مسئولان شهرداری، شهردار و معاون عمرانی استاندار در سال 89 سبب توقف این پروژه شد.
رحمتی ادامه داد: همین توقف پروژه و پیشروی کشاورزان و باغداران منطقه سبب شد تا مسئولان پروژه بار دیگر برای مذاکره با اهالی منطقه وارد شوند و عملیات اجرایی زنجانرود را احیا کنند.
معاون عمرانی استاندار زنجان مهمترین مشکل در جنوب زنجان را اعتبار خواند و گفت: حداقل برای امسال برای آنکه بتوانیم پروژه را در ضلع جنوبی تا پل سید محمد برسانیم، به 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
وی اضافه کرد: تا کنون فقط برای حاشیه جنوبی رودخانه در ضلع شرقی پل رو گذر محور زنجان - بیجار، 15 میلیارد ریال هزینه شده است.
رحمتی به لجن برداری وسیع از منطقه طی سال گذشته اشاره و ابراز کرد: ساماندهی ورودی فاضلاب شهر در ضلع شرقی راه آهن از جمله برنامه هایی بود که به منظور سرعت بخشی به روند اجرای پروژه زنجانرود در دستور کار قرار گرفت.
معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: بر همین اساس بنا شد تا یک زباله گیر در ورودی فاضلاب شهری نصب و از ورود زباله به رودخانه جلوگیری شود تا به این طریق بتوان به مرور کیفیت آب رودخانه را بازگرداند.
رودخانه فصلی زنجانرود طی سه دهه گذشته به علت وجود خشکسالی و کمبود بارش در عمل خشک شده است و به ندرت در زمان وجود بارندگی می توان شاهد وجود آب در آن بود.
البته آبی که در زمان وقوع بارندگی در زنجانرود جریان می یابد، به علت وجود لجن، زباله و نامطلوب بودن خاک منطقه سالم نیست و موجب انتقال بیش از پیش لجن به منطقه می شود.
رحمتی نخستین گام برای احیای پروژه زنجانرود را مدیریت آب ورودی به زنجانرود برشمرد و از طراحی کف رودخانه برای ایجاد منظر زیبا و امکان ورود گردشگران به رودخانه خبر داد.
وی از وجود حدود شش میلیارد ریال بدهی به پیمانکار در پروژه زنجانرود خبر داد و افزود: تاکنون نیز برای اجرای پروژه به پیمانکاران فشار وارد شده است تا آنان با وجود مشکلات اعتباری، عملیات اجرایی پروژه را ادامه دهند.
معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: وظیفه اصلی اجرای این پروژه بر عهده شهرداری است اما به سبب تعلق خاطر شخصی که خودم نسبت به آن دارم، ورود کرده و بر روند عملیات اجرایی آن نظارت می کنم.
رودخانه زنجانرود همچون خطی مستقیم در جنوب شهر زنجان قرار دارد و از شرقی ترین نقطه این منطقه به طرف غربی ترین نقطه آن کشیده شده است.
جواد رحمتی طراح پروژه تفریحی و گردشگری زنجانرود نیز محسوب می شود.

منبع: ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید