Performancing Metrics

آزادی زنجانی در صورت تامین وثیقه | اتاق خبر
کد خبر: 350790
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 09:54
سخنگوی قوه قضاییه گفت: در پرونده بابک زنجانی متهم اگر بتواند وثیقه منظور را تامین کند، آزاد می شود ولی تا کنون ملک و پولی با این مقدار از وی شناسایی نشده است.

به گزارش اتاق خبر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نود و هفتمین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به آمار کشف مواد مخدر، گفت: در سه ماه اخیر، در مجموعه سی و یک استان کشور متاسفانه بیش از ۳۴ هزار و ۶۴۴کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط شده است که اگر این مقدار توزیع می شد، بسیاری از جوانان گرفتار آن می شدند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه ۹۳۶ کیلو از این مواد هروئین و ۸۸ کیلو شیشه و ۱۸۶کیلو کراک بوده، گفت: در این چند ماه هفت نفر از  کسانی که به اعدام محکوم شده بودند و پشیمانی آنها محرز شد و در برنامه های فرهنگی زندان هم کمال همکاری را داشتند و برخی از آنها جزء هایی از قرآن را حفظ کرده بودند و حکم آنها بنا به پیشنهاد روسای دادگستری ها به حبس ابد تغییر یافت.

اژه ای از تشکیل ۳۳ هزار پرونده در سال گذشته با موضوع زمین خواری خبر داد و افزود: در اکثر این پرونده ها مدعی العموم وارد شد و ۱۹ هزار و ۹۹۰ پرونده به حکم رسید. بیش از هشت هزار مورد نیز قلع و قمع شده بودند و ۲۹۷هزار هکتار به بیت المال بازگشت و ۷۶۳ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص برگزاری کنسرت هایی که بر اساس گفته دادستان نباید برگزار شوند، گفت: بارها اعلام شده است که مجوز کنسرت ها را دولت صادر می کند و قوه قضاییه در مورد اصل کنسرت ها هم بحثی ندارد و برای تعداد معدودی از کنسرت ها که قرار بوده مسائل محرمانه و خلاف عفت عمومی در آنها اتفاق بیفتد، اگر کسی بیاید و متضمن شود که هیچ عمل خلاف قانونی در آن انجام نمی شود مشکلی ندارد اما در مواردی که متضمنی وجود ندارد، دادستان ورود می کند.

تعیین تکلیف یک میلیون و ۱۵۰هزار سپرده گذار

اژه ای با اشاره به آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج گفت: کارگروهی که در این رابطه تشکیل شد همچنان در جهت اعاده پول به مردم تلاش می کند و بر اساس ارزیابی ما کارهای خوبی انجام شده و تا پایان هفته آینده تکلیف یک میلیون و ۱۵۰ هزار سپرده گذار مشخص می شود و در این صورت حدود ۱۵۰هزار نفر باقی می ماند.

وی افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه این تعاونی اعتبار به ناحق و تحت عناوین مختلف به افراد داده شده است و با احضار افراد در  صورت اثبات ناحق بودن، این پولها نیز باید اعاده شود.

ورود سازمان بازرسی کل به موضوع حقوق های نامتعارف مسئولان

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با فیش های حقوقی مسئولان دولتی پرونده تشکیل شده یا نه گفت: رییس قوه به بازرسی کل دستور پیگیری داده اند تا مشخص شود حقوق های غیرمتعارف در کجا و از چه مسیری پرداخت شده است و قرار است بررسی کنند تا منشا این کار مشخص شود. تا ببیند قانون مشکل دارد یا تخلف محرز شده است و تا ارسال گزارش بازرسی جزئیات رسانه ای نمی شود.

وی افزود: آغاز این قضیه از سال گذشته و توسط یکی از پرونده هایی که قوه قضاییه دنبال می کرد، زده شد. در این پرونده شخصی برای پاسخگویی به حساب هایش احضار شده بود که وی گفته بود در بخش هیئت مدیره حضور دارم و این فرد ۶۰ میلیون ماهانه دریافتی داشت.

اژه ای اظهار داشت: تاکنون پرونده ای با این محتوا در دادسرا تشکیل نشده است و تاکید ما به سازمان بازرسی بر رسیدگی به این پرونده های اولویت دار است.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با بازداشت بیش از اندازه بابک زنجانی در بازداشت موقت گفت: طبق قانون آیین دادرسی کیفری فردی اگر پرونده‌اش در بازداشت موقت طولانی شد، دو سال از قرار او باید تبدیل شود و صحبتی از آزادی نشده است.

آزادی زنجانی در صورت تامین وثیقه لازم

اژه ای در رابطه با میزان وثیقه متهم در این پرونده گفت: در این پرونده یک شکایت مربوط به شرکت نفت و شکایت دیگر مربوط به چهار نفر است و اگر قاضی بخواهد با اصل دلار و یورو حساب کند متهم باید هشت یا ۹ هزار میلیارد وثیقه بگذارد.

وی تصریح کرد: متهم اگر بتواند وثیقه منظور را تامین کند، آزاد می شود. تا کنون ملک و پولی با این مقدار از وی  شناسایی نشده است. با این حال الزام به آزادی وجود ندارد.

حکم پرونده دکل نفتی صادر نشده است

سخنگوی دستگاه قضا گفت: پرونده دکل نفتی هنوز در دادسرا است و حکمی صادر نشده است. یک بازداشتی دیگر اخیرا در این پرونده داشتیم و مسائلی از جمله کارشناسی علت طولانی شدن برخی از پرونده ها است.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص ورود قوا قضاییه به مصادره اموال ایران توسط کانادا گفت: این اقدامات خلاف همه حقوق است و اقداماتی هم در مرحله اول دولت با دیپلماسی طلبکارانه باید ورود کند. اگر نشد ما هم باید اقدامات تلافی جویانه برای استیفای حقوق خود به کار ببریم.

وی در خصوص پرونده بورسیه ها گفت: خیلی ها در این پرونده شکایت نداشتند کسانی هم که شکایت داشتند پرونده برایشان ثبت شد و از نهادهای مختلف این مسئله پیگیری شد. برخی افراد از ابتدا یه جای دادگستری به دیوان عدالت رفتند و با توجه به عدم امکان این نهاد طبق مصوبه شورای عالی فرهنگی، مسئله زمان بر شد.

ازه ای اظهار داشت: کارگروه مربوط به این پرونده از سوی قوه قضاییه تشکیل شد و پرونده در حال رسیدگی است تا ببیند خلاف قانون در این پرونده صورت گرفته‌است یا نه چرا که وزارت علوم بر صحت برخی از موارد تاکید دارد. اخیرا یکی از نمایندگان مجلس دهم مطلبی در این خصوص اعلام کرده بود که برخی از دانشجویان ذی نفع علیه این نماینده شکایت کردند و این پرونده نیز به مسئله بورسیه ها اضافه شد.

ازه ای با اشاره به روند صدور حکم شلاق برای کارگران معدن آق قلا گفت: اصل این کار (اعتراض کارگران) در سال ۹۳رخ داده بود و حکم شلاق برای همه ۱۷ نفر پرونده نبوده و برای تعدادی جزای نقدی صادر شد که در نهایت برایشان تخفیف داده شد.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با مسئولیت اخیرش در صدا و سیما گفت: طبق قانون وظایف تعیین شده است. وظیفه نظارتی بر عهده این شورا قرار دارد. اولین جلسه این شورا تشکیل شده است و فردا جلسه دوم این شورا برگزار خواهد شد.

تشکیل پرونده جدید برای معاون مدیرعامل پرسپولیس

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با صدور حکم سیروس ناصری گفت: این فرد بازداشت نشده است و حکم جلب صادر نشده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که آیا برای مدیرعامل پرسپولیس پرونده جدیدایجاد شده است، گفت: برای معاون این فرد پرونده جدیدی تشکیل شد اما برای خود این فرد چیزی تشکیل نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده تعرض به سفارت عربستان گفت: محاکمه این افراد هنوز صورت نگرفته است. در پرونده مربوط به دادگستری کسی بازداشت نیست.

استفاده از ماهواره برای تبلیغات جرم است

محسنی اژه ای در رابطه با پخش تیزر های تبلیغاتی در ماهواره گفت؛ طبق قانون استفاده از ماهواره در این راستا جرم است، به دادستان تهران و مراکز گفته شده است به افرادی که از این مجرا استفاده می کنند تذکر داده شود، و در صورت بی توجهی به تذکر پیگیری قانونی می شود.

توضیح درباره بازداشت شدگان پارتی‌های زنجیره‌ای

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار  مهر که چه تعداد از افراد شرکت کننده در پارتی های زنجیره ای در کشور بازداشت هستند گفت: افراد زیادی احضار شدند اما بازداشت های طولانی به عدد انگشتان دست هم نمی رسد. در پرونده پارتی سعادت آباد یک نفر بازداشت است.

وی افزود: در مرحله اول برای عده ای که دستگیر شدند پرونده تشکیل نشد چرا که از وضعیت ابتذال پارتی خبر نداشتند.

محسنی اژه ای اظهار داشت: پرونده هایی در این راستا تشکیل شده است که به جز پرونده پارتی قزوین هنوز برای بقیه حکم و کیفرخواست صادر نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا وابستگی پارتی ها به سفارت ها در قوه قضاییه محرز شده است؟ گفت: سیستم های اطلاعاتی در حال کار بر روی این مسئله هستند چرا که حرفها و انفاقاتی که پیرامون برخی پارتی ها زده می شود یکی است و نوع ابتذال مشترک بوده است به همین منظور شواهد و قرائنی در رابطه با ارتباط و هدایت با سفارت هایی مطرح است.

اژه‌ای در خصوص پارتی قزوین و روند صدور حکم گفت: برخی احکام قابل تجدید نظر هستند اما در هنگامی که حکم ابلاغ شود و فرد اعلام کرد که اعتراضی ندارد، حکم قطعی است که در این پرونده نیز حکم قطعی شده است.

فرد منتسب به دولت نه احضار شده و نه بازداشت

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده است یکی از افراد منتسب به دولت به دادسرا احضار شده است، این موضوع صحت دارد؟ گفت: این فرد نه احضار شده و نه بازداشت شده است.

محسنی اژه ای در خصوص بازداشت موسویان در راستای بازداشت سیروس ناصری گفت: این فرد بازداشت نشده است اما امکان دارد مورد پرسش و پاسخ قرار گیرد.

وی در خصوص دیدار برخی از محکومین تازه آزاد شده سیاسی گفت: رفتن پیش این افراد بازتاب اجتماعی دارد و به نوعی تایید آنها محسوب می شود که این مسئله جز آثار اجتماعی و تبعی محسوب می شود.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید