Performancing Metrics

تسهیلات جدید دولت تاثیری بر بازار مسکن ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 350913
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 12:46
یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با اتاق خبر
مشکلاتی که در مورد بازپرداخت وام مسکن برای مردم وجود دارد باعث شده طرح هایی مانند تزریق سه هزار میلیارد تومان به بازار مسکن در عمل بی نتیجه باشد.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: یک کارشناس مسکن اختصاص تزریق سه هزار میلیارد تومان به بازار مسکن را بی تاثیر در خروج مسکن از رکود دانست.

احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن و دبیر انجمن صنفی ساختمان در گفت و گو با اتاق خبر با اشاره به بی تاثیر بودن تزریق بودجه به بازار مسکن گفت: وام 80 میلیونی که از سوی دولت برای کمک به خرید مسکن به مردم ارائه شد به دلیل مشکلات بسیاری که در مورد اقساط آن وجود داشت در عمل بی تاثیر بود.

سرحدی با تشبیه پروژه مسکن مهر به چاه بی انتها ادامه داد: این مبلغ سه هزار میلیارد تومان در صورتی که در پروژه مسکن مهر یا پروژه های مشابه مصرف شود تاثیری در بازار مسکن نخواهد داشت. هزینه کردن این مبالغ در بخش ساخت و ساز نیز در بازار مسکن بی تاثیر خواهد بود زیرا ساختمان ها و واحد های مسکونی که از قبل ساخته شده است همچنان خالی از سکنه و بدون مشتری مانده است و ساخت و سازهای جدید توجیه اقتصادی نخواهد داشت.  

این کارشناس مسکن گفت: شاید هزینه کردن این مبلغ به صورت وام بتواند تا حدودی باعث رونق بازار مسکن شود اما به دلیل شرایط دشواری که دریافت و بازپرداخت اقساط این وام ها برای افراد وجود دارد در عمل افراد معدودی می توانند از این وام ها استفاده کنند.

دبیر انجمن صنفی ساختمان با تاکید بر برنامه های اقتصادی دولت و نقش آن در بهبود وضعیت معیشت افراد گفت: در این شرایط دولت باید تمامی تلاش خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم به کار بگیرد. در غیر اینصورت با برنامه هایی که بیشتر جنبه مُسکن و موقتی دارد نمی توان چرخه تولید و رونق را در بخش مسکن به وجود آورد.

وی با بیان اینکه دادن وام به افراد بیکار و ضعیف از نظر اقتصادی این افراد را تبدیل به بیکاران بدهکار می کند تصریح کرد: در تمام دنیا وام مسکن تا 85 درصد و گاهی تا 90 درصد از قیمت مسکن را شامل می شود. در حقیقت مبالغ اقساط این وام در حدود مبلغ اجاره بها و گاهی تا 5 درصد بیشتر از آن است و پرداخت آن برای افراد امکان پذیر است.

سرحدی در مورد احتمال به وجود آمدن تورم بعد از تزریق منابع مالی به بازار مسکن گفت: به وجود آمدن تورم در این بخش منتفی است. تورم در شرایطی به وجود می آید که عرضه و تقاضا در بازار هماهنگ نباشد و میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد یا قیمت ها بالا و نقدینگی زیادی در دست مردم باشد اما در حال حاضر هیچکدام از این مسائل در بازار مسکن وجود ندارد. با این حال دولت تلاش بسیاری دارد که بازار مسکن را از رکود خارج کند اما تا زمانی که زیرساخت ها در این بخش فراهم نباشد نمی توان به موفقیت این طرح ها امیدوار بود.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید