Performancing Metrics

پیش بینی تولید۸۸۰هزارتن گندم درکردستان | اتاق خبر
کد خبر: 350940
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1395 - 21:18
رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان عنوان کرد: پیش بینی می شود امسال ۸۸۰ هزار تن گندم در استان تولید و بیش از ۷۷۰ هزار تن از این محصول هم از کشاورزان کردستانی خریداری شود.

اتاق خبر: کریم ذوالفقاری  به وضعیت زارعی استان و عملیات و اقدامات انجام شده در این حوزه در سال زراعی امسال اشاره کرد و گفت: میانگین بارندگی بلند مدت استان بیش از ۵۰۰ میلی‌متر است که امسال بالغ بر ۶۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم و این مهم زمینه را برای افزایش تولید فراهم کرده هر چند که باید توجه داشت که این افزایش بارش نیز اثرات مخربی نیز به دنبال داشته است.

وی عنوان کرد: سال هایی که با افزایش میزان بارندگی مواجه می شویم، بیماری هایی هم چون زنگ زرد گندم هم ظهور وبروز پیدا می کنند که اگر به سرعت شناسایی و مبارزه با آن صورت نگیرد خسارت سنگینی به کشاورزان وارد می کند.

وی میزان سطح مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ذکر کرد و اظهارداشت: در ارتباط با آفت سن گندم هم در دو مرحله امسال مبارزه صورت گرفته است که در مرحله نخست ۷۲ هزار هکتار و در مرحله دوم ۳۵ هزار هکتار برعلیه این آفت سمپاشی شدند.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما وجود ناخالصی که ناشی از وجود علف های هرز در بذور گندم است، ادامه داد: که امسال ۱۲۰ هزار هکتار علیه علف های هرز در مزارع گندم مبارزه شده است.

ذوالفقاری  با بیان اینکه آگروتیس یکی از مهمترین آفات گیاه نخود است، بیان کرد: از آنجا که استان رتبه چهارم تولید نخود را در کشور دارد لذا برای ممانعت از کاهش عملکرد و مبارزه با آفت آگروتیس ۳۹ هزار هکتار از اراضی زیرکشت این محصول سمپاشی شده است.

وی پیش بینی میزان تولید امسال گندم در استان را ۸۸۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: پیش بینی شده از این میزان بیش از ۷۷۰ هزار تن آن توسط مراکز خرید استان خریداری شود و باقیمانده نیز در اختیار کشاورزان باشد تا به عنوان بذر در سال آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مراکز تعاون روستایی و سیلوهای استان آمادگی کامل برای تحویل گندم در استان را دارند، افزود: ظرفیت انبارداری استان حدود ۵۰۰ هزار تن است که در حال حاضر بخشی از ظرفیت ذخیره سازی گندم استان کردستان تکمیل است و باید هر چه سریعتر بخشی از این گندم ذخیره شده به استانهای دیگر کشور حمل شود.

وی گفت: در حال حاضر و با توجه به همکاری مسئولان استانی و کشور مجوز حمل بخشی از گندم موجود در سیلوهای استان کردستان اخذ شده است و انتظار می رود که این مهم طی روزهای آینده نیز عملیاتی شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در استان پرداخت دیرهنگام بهای خرید گندم به حساب کشاورزان است، اضافه کرد: کردستان جزو آخرین استان هایی است که اقدام به برداشت گندم می کند و همین مسئله عامل پرداخت دیرهنگام بهای خرید گندم از سوی دولت به حساب کشاورزان ما شده است.

ذوالفقاری عنوان کرد: برای سال زراعی امسال وعده هایی از مسئولان ارشد کشوری مبنی بر بهبود وضعیت پرداخت بهای خرید گندم در استان کردستان داده شده است و در همین راستا ما انتظار داریم که در سایه تعامل و همکاری بانک عامل این مهم نیز عملیاتی شود.

وی در پایان گفت: در سال جاری نیز هماهنگی خوبی برای راه اندازی و ایجاد مراکز خرید گندم در سطح استان کردستان صورت گرفته است و با توجه به تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی پیش بینی می شود که مشکلات به حداقل برسد.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید