Performancing Metrics

دلایل سقوط شاخص های بورس در روزهای اخیر | اتاق خبر
کد خبر: 351007
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1395 - 09:56
در گفت و گوی اتاق خبر با یک کارشناس اقتصادی بررسی شد
فضای خوشبینانه بعد از اجرای برجام باعث ایجاد حباب در بورس شد.

اتاق خبر- گروه اقتصادی: صعود و سقوط های متعدد بورس باعث شده است که بسیاری از سرمایه گذاران در این بخش از اقتصاد کشور با ضرر و زیان مواجه شوند. در این شرایط به نظر می رسد که نوعی سردرگمی در میان سرمایه گذاران و صاحبان سهام به وجود آمده است. در این زمینه اتاق خبر با محمد امین گَل گیر کارشناس بازار سرمایه گفت و گویی انجام داده است که مشروح آن در ادامه می آید:

علت ریزش شدید شاخص های بورس در هفته اخیر چیست؟ 

پس از نهایی شدن برجام در اواخر سال گذشته، فضای ایجاد شده منجر به خوش بینی مفرط در بازار سرمایه کشور گردید که بدین ترتیب شاهد رشد افسارگسیخته قیمت سهام بسیاری از شرکت ها(علی الخصوص خودرویی ها) بودیم. این در حالی است که در عمل هنوز پیشرفت و گشایش خاصی در سطح بهره وری و سودآوری این شرکت ها حاصل نشده بود که همین امر منجر به ایجاد حباب قیمتی گردید، از این روی خالی شدن این حباب قیمتی بخش بزرگی از نزول اخیر قیمت ها را موجب گردید. البته مواردی نظیر پخش شایعات، دستکاری قیمتی و... نیز از جمله عوامل به وجود آمدن حباب قیمتی در این چند ماه گذشته بودند.

از سوی دیگر در فصل مجامع (عموما در خردادماه) اطلاع سرمایه گذاران از عملکرد شرکت ها و بررسی صورت های مالی آنها، باعت گردید ایشان رشد قیمتی سهام بسیاری را شرکت را متناسب با بهبود عملکرد و شرایط  عملکردی ندانسته که این امر منجر به ریزش قیمت ها و در نتیجه کاهش شاخص های بورس کشور در چند روز اخیر شده است.

دلیل اینکه برجام و گشایش های اقتصادی نتوانسته اند باعث افزایش شاخص های بورس چیست؟

برجام نیز مانند بسیاری از رخدادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی  تاثیر کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. تاثیرات کوتاه مدتی برجام موجب بهبود روانی کسب و کار، شروع همکاری های و جذب سرمایه های بین المللی و در نتیجه بازگشت به شرایط تعادلی اقتصاد گردید که اتفاقا این امر متجر به رشد اقتصادی در سال 94 و پیش بینی تداوم این امر در سال جاری شد. لذا انتظار بهبود و توسعه همه جانبه در کوتاه مدت منطقی نبوده که متاسفانه عده ای با اغراق در این زمینه توقعات زیادی در مردم ایجاد کردند.

البته باید به یاد داشته باشیم که در طی اجرای برجام کارشکنی های متعددی از سوی کشورهای غربی(علی الخصوص از سوی امریکا)صورت گرفته که از مهمترین آنها عدم گشایش های جدی بانکی می باشد. لذا در میان مدت نیز تاثیر شگرف برجام بر اقتصاد و در نتیجه بورس کشور، کمی دور از ذهن نیست.

برخی از کارشناسان تاثیر صنایع معدنی را در بورس بسیار زیاد می دانند. نظر شما چیست؟

بررسی ها نشان می دهند کشورمان با توجه به پتانسیل ها و ذخایر غنی مواد معدنی و نیز کیفیت بالای محصولات معدنی، همواره در این زمینه یکی از کشورهای مورد توجه و صاحب نام بوده که به این ترتیب شرکت های با سابقه و به نامی مانند گل گهر، چادر ملو و..... موفق به توسعه بسیاری از زیر ساخت های مورد نیاز نموده که در نتیجه، در شرایط سخت اقتصادی موفق به ادامه کار شده اند. صنایع معدنی در حال حاضر با توجه به شناوری و نیز ارزش بالای ، از جمله صنایع تاثیر گذار بر بورس بوده که بارها عملکرد این صنعت، عملکرد کل و نیز شاخص های بورس را تحت تاثیر قرار داده است.

پیشبینی شما در مورد بورس و تحولات آن چیست؟

 افق های پیش روی اقتصاد کشور در نتیجه اجرای بسیاری از توافقات برجام و عادی شدن روابط با کشورها(علی الخصوص کشورهای غربی) و نیز اهتمام بر کاهش سود بانکی در بازگشت رونق بازار به بازار سرمایه در سال کنونی را نوید می دهند. البته به نظر می رسد در شش ماهه دوم سال جاری این امر نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر بازار بورس با ریسک های سیستماتیکی مانند نتایج انتخابات امریکا و افزایش کارشکنی ها_در صورت پیروزی رقبای حزب حاکم کنونی_ در اجرای برجام (که می تواند در جذب سرمایه گذاری خارجی، خرید تکنولوژی، سهولت صادرات و... تاثیرگذار باشد) مواجه بوده که در صورت بروز می تواند حداقل برای مدت کوتاهی فرض فوق را با چالش همراه سازد.

هرچند که اینجانب اعتقاد دارد بسیاری از صنایع کشور(که بر روند معاملات سهام در بورس ها تاثیرگذار است) ناشی از عوامل داخلی نظیر مشکلات بهره وری سوء مدیریت ها، قوانین پیچیده، بروکراسی زیاد، نظارت نادرست و .... بوده که با اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی می توان به دستاوردهای شگرفی دست یافت. به این ترتیب ریسک های سیستماتیک نیز کمترین آسیب را به بورس خواهند رساند.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید