Performancing Metrics

نیازمند ۵۰۰ فروند هواپیما هستیم | اتاق خبر
کد خبر: 351039
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1395 - 03:36
وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارش آخرین وضعیت حوزه مسکن و راه و ترابری گفت: در حال حاضر نیازمند ۴۰۰ فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و یکصد فروند هواپیمای کوتاه‌برد هستیم.

اتاق خبر: عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، به ارائه گزارش آخرین وضعیت حوزه راه و شهرسازی و رکود حاکم در این بخش و نیز برنامه‌های دولت در این حوزه پرداخت.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل، توسعه و ترمیم شبکه حمل و نقلی کشور و ارتباط آن با شبکه جهانی را برنامه اصلی این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: باید به دنیا اطمینان دهیم که عبور از ایران دارای امنیت بیشتر، زمان کوتاه‌تر، ایمنی بیشتر و آسایش حداکثری است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: لازمه تحقق این هدف که شبکه حمل و نقلی ما مجدداً در دالان‌های بین‌المللی قرار بگیرد، این است که تمام قوانین و مقررات بازنگری شده و زیرساخت‌ها نیز بهسازی شود.

آخوندی با اشاره به انجام مذاکراتی با شرکت‌های هواپیمایی معتبر جهان و انجام پروازهای مستقیم ایران به سایر نقاط جهان، گفت: در حال حاضر تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه نوسازی سیستم‌های ناوبری و راداری، سیاست دیگر وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار در این رابطه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای افزایش ظرفیت مسافران فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به ۳۰ میلیون نفر تا چهار سال آینده عنوان کرد: این برنامه را در سایر فرودگاه‌های بین‌المللی کشور نیز اجرا خواهیم کرد.

نیازمند ۵۰۰ فروند هواپیما برای نوسازی ناوگان هوایی هستیم

آخوندی ادامه داد: برای نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور و رقابت‌پذیری آن در منطقه و جهان، نیازمند ۴۰۰ فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و یکصد فروند هواپیمای کوتاه‌برد هستیم که این به معنی ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که این میزان سرمایه‌گذاری یک رؤیا به نظر می‌رسید، همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای به طور موازی مذاکره برای تأمین هواپیما برای ناوگان ملی را آغاز کردیم و اینک با حذف تمام واسطه‌ها و دلال‌ها، پیش‌نویس خرید ۱۳۸ فروند ایرباس و ATR را امضا کرده‌ایم و در آینده نیز توافق با بوئینگ اعلام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارزش اسمی هواپیماهای خریداری شده ۲۵ میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: این اطمینان را می‌دهم که تمام مذاکرات فنی این کار، بر اساس برنامه زمانبندی در حال انجام است.

آخوندی ادامه داد: در این رابطه دست تمام دلال‌ها را قطع کرده‌ایم و به فروشندگان نیز گفته‌ایم که حتی یک سنت هم به دلال‌ها ندهند و نسبت به این مسئله متعهد باشند؛ در این شرایط طبیعی است که این دلال‌ها آسمان ریسمان کنند و علیه این قراردادها صحبت کنند.

۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت حوزه حمل و نقل دریایی کشور گفت: در حال حاضر ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار تأمین اعتبار کرده‌ایم و بیش از یکصد میلیون یورو نیز برای توسعه فاز ۲ بندر شهید رجایی هزینه کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همین روند توسعه را در بنادر شمال کشور از قبیل انزلی و امیرآباد انجام داده‌ایم.

آخوندی تصریح کرد: بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان رقم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه‌های بنادر ایران است که تلاش می‌کنیم زمینه آن را افزایش دهیم.

ممنوعیت تردد قطارهای با عمر ۴۵ سال از سال آینده

وی در ادامه به تشریح وضعیت ناوگان ریلی کشور پرداخت و گفت: تا سال گذشته قطارهایی با عمر حدود ۶۹ سال در مسیر تردد می‌کرد اما از سال قبل تردد قطارهای با عمر ۶۵ سال را ممنوع کردیم، امسال نیز تردد قطارهای با عمر ۵۵ سال و سال آینده تردد قطارهای با عمر ۴۵ سال را ممنوع خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی به وضعیت آلودگی هوای تهران اشاره کرد و اظهار داشت: تنها راهکار حل آلودگی هوا در تهران، برقراری راه‌آهن حومه‌ای در اطراف تهران است، چرا که روزانه حدود ۴۰۰ هزار خودرو به تهران وارد و از آن خارج می‌شوند که حجم زیادی از آلودگی را تولید می‌کنند.

آخوندی افزود: بر این اساس موضوع راه‌آهن حومه‌ای را از ابتدا در دستور کار قرار دادیم که در این ارتباط ظرفیت این طرح در سال گذشته دو میلیون نفر، امسال چهار میلیون نفر و سال آینده هفت میلیون نفر خواهد بود.

وی همچنین از تردد ۶۵ هزار دستگاه کامیون با عمر ۳۵ سال در جاده‌های کشور خبر داد و با اشاره به آلایندگی این ناوگان، گفت: با هماهنگی وزارت نفت، این ۶۵ هزار کامیون طی سه سال آینده به طور کامل از چرخه تردد خارج می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه تهران ـ شمال نیز گفت: قطعه اول آزادراه تهران ـ شمال به طول ۳۲ کیلومتر در بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا این شرمندگی نظام به اتمام برسد؛ بهره‌برداری از این قطعه معادل ۶۰ کیلومتر صرفه‌جویی در مسیر شمال کشور خواهد بود.

شهرفروشی در تهران باعث شده دو هفته هوای سالم هم نداشته باشیم

آخوندی در ادامه با اشاره به برنامه‌های حوزه مسکن و شهرسازی گفت: بزرگترین مشکل حوزه شهرسازی، جولان دادن سوداگران است که با تراکم‌فروشی، شهرفروشی و خرید و فروش قوانین رواج یافته بود؛ به طوری که عده‌ای سوداگر با خرید و فروش مقررات، در هر نقطه‌ای که اراده می‌کردند، اقدام به خرید و فروش مسکن می‌کردند.

وی تاکید کرد: در حوزه شهرسازی نیازمند انضباط مالی و حاکمیت قانون هستیم و نتیجه شهرفروشی در تهران نیز این است که هزاران میلیارد تومان در این شهر سرمایه‌گذاری شده، اما دو هفته هوای سالم هم نداریم! این چه سرمایه‌گذاری است و چه منفعتی برای شهروندان دارد؟

مسکن مهر، طرح فاجعه‌آمیزی بود!

وزیر راه و شهرسازی همچنین به وضعیت پروژه‌های مسکن مهر پرداخت و گفت: در طرح فاجعه‌آمیز مسکن مهر  بیش از یکصد هزار میلیارد تومان هزینه شد، اما با وجود این حجم از سرمایه‌گذاری، ۱۹ میلیون بد مسکن، بیش از ۹ میلیون حاشیه‌نشین داریم و بیش از ۹ میلیون نفر هم در فضاهای میانی شهری در وضعیت بدی زندگی می‌کنند.

آخوندی تصریح کرد: اگر این طرح یک سر سوزن مناسب بود، باید آثارش را در ارتباط با این ۱۹ میلیون بد مسکن مشاهده می‌کردیم؛ این یک طرح فاجعه‌آمیز بود که منافع ملی کشور را در معرض خطر قرار داد اما این بدان معنا نیست که نسبت به ایفای تعهدات خودمان به تک‌تک خریداران مسکن مهر پایبند نباشیم.

وی با بیان اینکه حجم پروژه‌های مسکن مهر دو میلیون و ۲۱۵ هزار واحد است، اظهار داشت: ۱۱۷ هزار واحد از این واحدها فاقد متقاضی است که به این معناست که پولی گرفته شده و در جای دیگری سرمایه‌گذاری شده است، همچنین ۴۲ هزار واحد نیز در جاهایی سرمایه‌گذاری شده است که بعد از گذشت حدود هفت سال هنوز دارای مشکل حقوقی و دادگاهی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نازک‌کاری یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر تمام شده است، تصریح کرد: با افزودن ۱۱۷ هزار واحد فاقد متقاضی به این آمار، ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر داریم که در سال ۹۵ به اتمام می‌رسانیم و بخش باقی‌مانده آن را در ۹۶ تمام می‌کنیم.

آخوندی در عین حال تاکید کرد: در حوزه مسکن مهر و برای تکمیل تأسیسات زیربنایی آن نیازمند ۵۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم.

وی با اشاره به نیازهای موجود در واحدهای مسکن مهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۲۵۲ واحد مدرسه، ۳۰۴ واحد کلانتری، ۸۳۸ باب مسجد و ۴۵۴ مرکز بهداشتی و درمانی برای پروژه‌های مسکن مهر نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از گزارش خود از افزایش تسهیلات پرداختی مسکن در کشور خبر داد و گفت: میزان تسهیلات پرداختی مسکن در پنج ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۷۷ درصد رشد داشته است.

آخوندی در بخش دیگری در این جلسه به سوالات کتبی نمایندگان پاسخ داد.

وی در خصوص علت بلاتکلیفی طرح جامع و تفصیلی کلانشهر مشهد گفت: طرح جامع مشهد پس از ۲ سال توقف در شورای عالی شهرسازی تصویب شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص اجرای راه آهن مشهد- زاهدان نیز توضیح داد: کارهای مطالعاتی انجام شده، اما متاسفانه با خشکیدگی منابع مالی مواجهیم. اگر برای راه آهن زاهدان- چابهار تامین مالی خارجی شود، مشکل این راه آهن نیز حل خواهد شد.

آخوندی در خصوص آزادراه تهران- شمال نیز تصریح کرد: پروژه آزادراه تهران- شمال فعالیت بسیار خوبی دارد. آزادراه تهران- شمال شامل چهار قطعه است، قطعه چهارم در حال بهره برداری است.

وی با بیان اینکه در ۱۷ سال گذشته این آزادراه فقط ۱۷ درصد پیشرفت داشت، اظهار کرد: بزرگترین سیستم لاینینگ ایران در حال انجام است که یکی از شاهکارهای فنی و اجرایی در کشور است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یک تونل طولانی نیز در قطعه دوم قرار دارد که بزرگترین تونل جاده ای در ایران است و عملیات حفاری آن بیش از ۵۰ درصد انجام شده است.

آخوندی گفت: قطعه سوم به جهت زیرساخت های زمین‌شناسی، سخت‌ترین بخش است که در سفر اخیر رئیس جمهور کره جنوبی برای سرمایه‌گذاری در این بخش به توافق رسیدیم.

وی در خصوص منابع مورد نیاز برای اتمام پروژه های راه آهن و راه و شهرسازی تصریح کرد: پروژه های در دست اقدام ما در حوزه راه آهن نیازمند ۵۹ هزار میلیارد تومان اعتبار و در حوزه راه نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال بودجه ما حداکثر ۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود. سال گذشته حداکثر ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به وزارتخانه ما اختصاص یافت.

آخوندی اضافه کرد: راهکار ما برای حل این مشکل در لایحه احکام دائمی این بود که صندوق توسعه حمل و نقل ایجاد شود تا دارایی‌های وزارتخانه، اهرمی برای شراکت با بخش خصوصی شود.

وی همچنین از تحویل یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر خبر داد و گفت: از من توقع ندارید ۵ هزار میلیارد تومان در بخش خدمات زیربنایی مسکن مهر هزینه کنم؛ زیرا این پروژه ها فقط ۲ هزار و ۲۰۰ مدرسه نیاز دارد.

وزیر راه همچنین در پایان در پاسخ به انتقادات یکی از نمایندگان در خصوص فساد اداری در این وزارتخانه اظهار داشت: از سلامت وزارت راه و شهرسازی دفاع می کنم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید