Performancing Metrics

پروژه ملی راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز باسرمایه گذاری کره جنوبی اجرا می شود | اتاق خبر
کد خبر: 351097
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1395 - 07:43
استاندار چهارمحال وبختیاری از آغاز عملیات اجرایی پروژه ملی راه آهن اصفهان - شهرکرد به اهواز در دهه فجر و یا اواخر سالجاری با سرمایه گذاری یک شرکت از کره جنوبی خبرداد.

اتاق خبر:قاسم سلیمانی دشتکی روز دوشنبه در دیدار با رئیس شرکت سرمایه گذار کره ای و شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: با اجرای این طرح ملی، اتصال ریلی استان های مرکزی کشور مانند اصفهان، چهارمحال وبختیاری بهخوزستان و آب های آزاد امکان پذیر شده و تحول بزرگی در زمینه حمل بار و مسافر، کاهش تلفات جاده ای، هزینه حمل و نقل و همچنین صرفه جویی ارزی می شود.
به گفته وی ، این پروژه یکی از مصوبات سفر دولت یازدهم به استان است که پس از سفر رئیس جمهور تلاش های زیادی از سوی استان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و صندوق توسعه ملی برای دریافت موافقت کمیسیون ماده 215 ، ثبت پروژه و ردیف دار شدن آن در بودجه سالجاری صورت گرفته و با پیگیری وزارت راه تشکیل کنسرسیوم داخلی و خارجی متشکل از سرمایه گذارانی که اجرای طرح را به عهده بگیرند، انجام شده است.
سلیمانی دشتکی ادامه داد: تاکنون سه کنسرسیوم ایرانی برای اجرای این طرح تشکیل شده و شرکت 'دی لم' کره جنوبی نیز به عنوان سرمایه گذار اصلی این پروژه تعیین شده است.
وی از امضاء پروتکل اجرایی این خط راه آهن در سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران با رئیس جمهور ایران خبرداد و افزود: در بازدید شرکت سرمایه گذار کره جنوبی از این پروژه علاوه بر ایستگاه باری سفید دشت در کنار صنایع فولاد و سیمان، یک ایستگاه باری در فرخشهر و ایستگاه مسافری این خط ریلی نیز در شهرکرد ایجاد می شود.
بر اساس توافق صورت گرفته با شرکت سرمایه گذاری کره ای در این نشست، تا هفت ماه آینده مطالعات لازم درمورد شرایط اجرا، تامین منابع و مطالعات فازهای مختلف طرح انجام و پس از آن مراحل اجرای طرح آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران و به دنبال امضای تفاهمنامه هایی بین دو کشور، 5.5 میلیارد یورو در این استان سرمایه گذاری می شود که از این میزان 4.5 میلیارد یورو برای اجرای پروژه ملی راه آهن اصفهان - شهرکرد - اهواز اختصاص می یابد.
با اجرای این پروژه، تحول بزرگی در جابجایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان های بزرگ و صنعتی کشور، از مسیر چهارمحال و بختیاری رخ می دهد و فاصله استان های جنوبی تا مرکز کشور حدود 500 کیلومتر کاهش می یابد.
در عملیات اجرایی قطعه دوم از کیلومتر 42 تا 63 این خط آهن، یک ایستگاه و دو تقاطع غیر همسطح و یک پل اجرا می شود.
در قطعه سوم نیز از کیلومتر 63 تا 90 دارای یک ایستگاه و یک تقاطع غیر همسطح است و 7 کیلومتر باقی مانده شامل راه های دسترسی به ایستگاه ها است.
حدود 200 دستگاه پل کوچک و چهار دستگاه تونل در مسیر راه آهن در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یک تونل به طول 620 متر وجود دارد که حفاری 180 متر آن باقی مانده است.
با راه اندازی این خط ریلی 75 میلیون تن بار از فلات مرکزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می شود.

منبع:ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید