Performancing Metrics

نجات صنایع زمین گیر شده کشور مهارت خاص می طلبد | اتاق خبر
کد خبر: 351098
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1395 - 07:48
استاندار استان مرکزی گفت: نجات صنایع زمین گیر شده کشور از بحران های اقتصادی و رکود فعلی، مهارت و تبحر خاص می طلبد و اگرچه سقوط یک صنعت به سهولت انجام می شود اما صعود آن مشکل است.

اتاق خبر:محمود زمانی قمی روز دوشنبه در دوازدهمین جلسه ستاد رهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی افزود: راه حل رفع مشکلات واحدهای صنعتی دشوار و پیچیده است و از همه کارشناسان و کسانی که دل در ارتقاء صنعت کشور و به خصوص این استان دارند، دعوت می شود با حضور در این جلسات تخصصی به منظور برون رفت از مشکلات و چالش های صنعتی مشارکت کنند.
وی بیان کرد: اصحاب شعار در کشور باید بدانند که گره گشایی از معضلات واحدهای صنعتی نسخه واحد ندارد زیرا حوزه ها کاملا کارشناسی شده است و هر کدام پیچیدگی های خاص خود را دارند.
وی اظهارکرد: فرمان مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی تنها در سایه فکر، تدبیر، برنامه ریزی و تلاش شبانه روزی تحقق می شود و با شعار و فرافکنی موضوعات نمی توان در این کارزار موفق شد.
استاندار استان مرکزی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی استان از تمامی صنایع بزرگ منطقه بازدید کرده و راهکارهای متعددی را برای بازگرداندن برخی از پیمان ها و برگشت تولید به ریل و مسیر اصلی خود اندیشیده است و با اینکه برخی از مسائل حل شده اما، هنوز بخش زیادی از مشکلات باقیست که گره گشایی از آن ها حمایت و پیگیری در ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی کشور را می طلبد.
زمانی قمی افزود: شرکت های کوچک و متوسط وابسته به صنایع بالادستی هستند و مشکلات آنها رابطه مستقیم با معضلات صنعت مادر دارد و زمین خوردن واحد مادر پیچیدگی معضلات را در زیرشاخه ها دامن می زند.
وی در خصوص شرکت های ماشین سازی اراک، تولید تجهیزات سنگین هپکو ، صنایع آذرآب و واگن سازی پارس، گفت: برای رفع مشکلات این شرکت ها و نیز سازمان تجهیزات و پیمانکاران نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی باید با فوریت کمیته ای به مسئولیت مشاور صنعت استاندار تشکیل شود و ستاد پنجره واحد تسهیلگری استان نیز همکاری لازم را داشته باشد.
استانداراستان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری از طرح های پتروشیمی در مرحله سرمایه گذاری در کشور وجود دارد که طرح پتروشیمی خمین از آن هاست و باید به هر طریق ممکن ایجاد و بهره برداری شود.
زمانی قمی افزود: بسیاری از صنایع استان مرکزی قابلیت و ظرفیت اجرای طرح های مختلف در سراسر کشور را دارند و باید به دور از رانت و با دادن فراخوان عمومی از فرصت های پیش رو، ابزارها و ظرفیت هارا برای پاسخگویی به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به کار گرفت.
تعیین ضوابط انتخاب طرح های شهرستانی اقتصاد مقاومتی، ارائه مسائل و مشکلات انجمن نفت و گاز استان، ارائه موضوعات انجمن صنایع فلزی و دستگاه های اجرایی در راستای عملیاتی کردن سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی شرکت های زیرساخت، چهار دستور کار دوازدهمین جلسه ستاد رهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی بود.
دبیر انجمن سازمان تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی استان مرکزی نیز گفت: این انجمن دارای 40 شرکت با مجموع سه هزار نفر کارکن است و تا دو هزار و 400 طرح مختلف که به صورت ماتریسی قابل افزایش است را می تواند اجرا کند.
عبدالعلی بهزاد افزود: استان مرکزی با محوریت شهر اراک سابقه صنعتی 45 ساله دارد و با وجود ظرفیت پیمانکاری فراوان و گوناگونی در داخل و خارج کشور به خاطر خلاء سرمایه گذاری دچار کمبود کار شده ایم و معضلات جدی وجود دارد.
وی بیان کرد: نبود شرکت سرمایه گذاری قوی که بتواند طرح های بزرگ کشور دربخش تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی ونیروگاهی را فاینانس کند به شدت احساس می شود و استانداری نیز باید با تعریف منظم و برنامه ریزی شده ای از طرح های بزرگ برای اجرا و نیز رفع مجوزهای قانونی، نقش حمایتی و تسهیلگری داشته باشد.
وی گفت: اغلب شرکت های صنعتی با توان فنی و مهندسی بالا درحال حاضر در کشورهای دیگر شناخته شده اند و در برخی موارد ارائه کار دارند اما این ظرفیت ها در داخل ناشناخته مانده و حتی در فراخوان ها شرکت داده نمی شویم.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع سنگین فلزی استان مرکزی نیز گفت: نیروی انسانی ماهر و مهندسی در بدنه شرکت های مادر تخصصی شرکت های ماشین سازی اراک، تولید تجهیزات سنگین هپکو، صنایع آذرآب و واگن سازی پارس که پیشتر به 12 هزار نفر می رسید به دلایل مختلف و مشکلات به پنج هزار و 800 نفر کاهش یافته است.
محمد رضا رعنایی افزود: درحال حاضر جمعیت حداقل 60 هزار نفری به طورمستقیم از کسب وکار این شرکت ها برخوردار می شوند و متاسفانه صنایع سنگین فلزی استان مرکزی به خاطر نبود ضمانت لازم برای اجرای قوانین حمایتی در چارچوب اقتصاد مقاومتی شامل حمایت حداکثری از تولید داخل ورفع موانع تولید و پیش نیامدن نهادهای بانکی برای حمایت و پشتیبانی ، به شدت دچار مشکل شده اند.
وی، بر لزوم اصلاح آیین نامه های مناقصات و پروژه های بزرگ دولتی در قراردادهای اقتصاد مقاومتی ، رتبه بندی پیمانکاران صنعتی با توجه به سابقه، تنوع محصول، سطح اشتغال، امکانات و تجهیزات و خدمات پس از فروش و پیگیری خاص طرح های مربوط تاکید کرد.
رعنایی، ضرورت تدوین طرح حمایت از سطح اشتغال در صنایع متوسط و بزرگ با اصلاح قوانین ستاد تسهیل ملی و تسریع در اجرای آن، تشکیل کارگروه ویژه حمایت اعتباری در چارچوب ابلاغیه ها و مصوبات فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور نمایندگان استانداری، بانک ها و صنایع بزرگ و تشکیل کارگروهی به منظور کمک به نهادهای رسمی در استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به منظور تبیین آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی را خواستار شد.
محمد رضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: مقررشد کارگروه ویژه ای برای جمع بندی مشکلات واحدهای بزرگ این استان تشکیل شود و در آن تسهیلات رونق تولید برای 106 بنگاه کوچک و متوسط بررسی شود.
رقیه یادگاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیزگفت: ضوابط انتخاب و اجرای پروژه های شهرستانی بر اساس ویژگی خاص هر شهرستان و ایفای جایگاه خاص برای اشتغال در آن ها صورت گرفته و در همین راستا 56 پروژه از سوی فرمانداران 12 شهرستان استان معرفی شده است.
استان مرکزی با بیش از سه هزار واحد تولیدی و صنعتی ، رتبه دوم صنایع مادر تخصصی و رتبه نخست تنوع در تولید کشور را داست و به عنوان قطب چهارم صنعت ایران شناخته شده است.

منبع:مهر

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید