Performancing Metrics

هندی‌ها سیلیس خوی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند | اتاق خبر
کد خبر: 351241
تاریخ انتشار: 25 خرداد 1395 - 18:54
پسابرجام زمینه‌ها و فضای مساعد را برای رفت‌وآمد سرمایه‌گذاران خارجی به کشور فراهم کرده و شاهد هستیم که گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران کشورهای جهان با توجه به‌وجود شرایط مطلوب سرمایه‌گذاری به ایران عزیمت می‌کنند. به‌زودی نیز هیات کارشناسی هندی در معدن سیلیس

به گزارش اتاق خبر، حضور این هیات کارشناسی در ادامه بازدید جمعی از سرمایه‌گذاران هندی که حدود ۲ هفته پیش در سازمان صنعت، معدن و تجارت حضور یافته و با مسئولان استانی در ارتباط با سرمایه‌گذاری در معادن استان آذربایجان‌غربی به بحث و بررسی پرداختند؛ انجام می‌شود. البته قرار بر این شده است که یک هیات کارشناسی نیز برای بررسی معادن به‌زودی به استان آذربایجان‌غربی سفر کنند. در این دیدار «راوین درانانت ردی» متخصص حوزه معدن و سیلیس با ابراز خرسندی از حضور در ایران و با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و هندوستان ارتباط بسیار تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: چندی پیش نخست وزیر هندوستان با حضور در ایران و ملاقات با همتایان خویش در این کشور ۱۲ تفاهمنامه را بین خود به امضا رساندند. وی با اشاره به اینکه ما خواهان گسترش همکاری‌ها در ایران بوده و به‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر از ظرفیت‌های معدنی استان آذربایجان‌غربی هستیم، تصریح کرد: بدون شک پایه اصلی سرمایه‌گذاری در منطقه داشتن اطلاعات صحیح و کافی بوده و اگر بتوانیم اطلاعات قابل استناد به‌دست آوریم کار سرمایه‌گذاری در استان به خوبی پیش می‌رود. این سرمایه‌گذار هندی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی مقوله مهمی بوده و مدت‌های طولانی ادامه می‌یابد، گفت: بنابراین باید اطلاعات مربوط به کمیت و کیفیت مواد معدنی موجود در استان آذربایجان‌غربی را به‌دست آورد. ردی گفت: با بازدیدی که از معدن سیلیس خوی به عمل می‌آید، در زمینه استخراج مواد معدنی و چگونگی سرمایه‌گذاری اطلاعاتی کسب کرده و در صورت وجود شرایط لازم، کار سرمایه‌گذاری در معدن سیلیس این شهرستان و معادن استان آذربایجان‌غربی آغاز می‌شود.


آماده میزبانی از هیات کارشناسی درباره سفر هندی‌ها به استان آذربایجان‌غربی و بازدید آنها از معادن سیلیس در این استان، جعفرصادق اسکندری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی عنوان کرد: در سفر یک هیات سرمایه‌گذار هندی به استان آذربایجان‌غربی از معادن سیلیس این استان بازدید به عمل آمد و این هیات وضعیت این معادن را از نزدیک بررسی کردند.
 اسکندری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این هیات در هندوستان روی یک پروژه معدنی در حوزه سیلیس کار کرده‌اند و با توجه به سرمایه و تجربه کاری که در این حوزه دارند، علاقه‌مند بودند، در استان ما در زمینه سیلیس با عیار بالا سرمایه‌گذاری کنند. از این‌رو ما نیز این هیات را با معادن سیلیس استان که برخی در دست سازمان صنعت، معدن و تجارت و بخشی نیز در دست بخش خصوصی است، آشنا کردیم.
وی در ادامه افزود: اطلاعات اولیه معادن سیلیس و عیار آن را به هیات خارجی ارائه کردیم و قرار شد این بار در آینده نزدیک، هندی‌ها در قالب یک هیات کارشناسی به استان بیایند، چراکه بازدید اولیه آنها
 در حقیقت بازدید سرمایه‌گذاران آنها بود اما هیاتی که به‌زودی دوباره به استان خواهند آمد، تیم کارشناسی است.
اسکندری در ادامه توضیح داد: از این‌رو مشخصات و محدوده‌ها را به آنها اعلام خواهیم کرد تا تمام ابعاد معادن را از نظر فنی بررسی کنند تا شاهد باشیم که آنها چه معادنی را با چه عیاری انتخاب خواهند کرد تا مراحل واگذاری معدن را برایشان انجام دهیم.


استانی با مرغوب‌ترین نوع سیلیس
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به نوع و مرغوبیت سیلیسی که در استان آذربایجان‌غربی وجود دارد، گفت: متراکم‌ترین نوع سیلیس کشوری در معادن استان آذربایجان‌غربی قرار دارد که در شمال استان واقع شده‌اند. با توجه به طولی بودن استان آذربایجان‌غربی بیشترین تراکم سیلیس آن در خوی، سلماس و ماکو و البته با محوریت خوی قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به انتخاب شهرستان خوی برای این سرمایه‌گذاری عنوان کرد: سال گذشته در شهرستان خوی یک شهرک تخصصی سنگ ایجاد کرده‌ایم. از این‌رو زیرساخت‌های این شهرک صنعتی شامل آب، برق و گاز فراهم است. راه‌های دسترسی و جاده و دسترسی به راه‌آهن و راه ترانزیتی آن نیز برای این شهرک مهیا شده است. به همین دلیل ما سرمایه‌گذاران را به خاطر وجود این زیرساخت‌ها در قالب مجتمع تخصصی به سوی خوی سوق دادیم، اما معادنی که ممکن است برای سرمایه‌گذاری معرفی کنیم، معدن ماکو یا چادران است.
۱۵ معدن سیلیس فعال
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به تعداد معادن سیلیس در استان عنوان کرد: ۱۵معدن سیلیس در سطح استان در دست بهره‌برداری است و بالای ۱۵ میلیون تن سالانه پروانه استخراج سیلیس برای استخراج صادر شده است. اسکندری در ادامه با اشاره به مشکل خام‌فروشی سیلیس عنوان کرد: مهم‌ترین مسئله درباره سیلیس این است که به شکل خام‌فروشی به فروش می‌رسد. از این‌رو باید واحدهای فرآوری سیلیس و فروسیلیس را در استان فعال کنیم. وی افزود: با توجه به ذخایری که در استان وجود دارد، نیازمند مطالعه و اکتشاف بیشتر در این زمینه هستیم. از این‌رو سرمایه‌گذار داخلی برای سیلیس استان اعلام آمادگی کردند تا در زمینه سیلیکومتال و فروسیلیس سرمایه‌گذاری کنند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه فناوری معادن سیلیس بروز شده است، گفت: یکی دو تا از معادن سیلیس ما به آخرین فناوری‌های روز مجهز شده است، چراکه از قبل با این مشکل روبه‌رو بودیم که سیلیس را به‌صورت خام استحصال می‌کردیم و برای فرآوری به شهرستان‌های دیگر می‌فرستادیم. از این‌رو در سال گذشته دو واحد فرآوری سیلیس در استان ایجاد شده، از این‌رو چه برای سرمایه‌گذار داخلی و چه خارجی در جهت فرآوری آماده است.


 واحد فرآوری فروسیلیس
لازم به یادآوری است که خوی دومین شهر مهم استان آذربایجان‌غربی ایران است، این شهرستان در شمال‌غربی‌ترین نقطه ایران و آذربایجان در مرز کشور ترکیه واقع شده است. مهم‌ترین معادن خوی علاوه بر سیلیس عبارتند از نمک، زغال سنگ، مس و طلا که از معدن نمک آن به‌عنوان نمک خوی در تمام شهرستان‌های مجاور به فروش می‌رسد.
 علاوه بر معادن خوی در نزدیکی این شهرستان نخستین کارخانه فروسیلیس شمال‌غرب و چهارمین واحد در نوع خود در کشور در ۳ مرحله و در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار و در ۲۵ کیلومتری جاده خوی به تبریز و همچنین در مسیر جاده ترانزیت ایران به ترکیه احداث شده است. ظرفیت تولید این کارخانه ۲۵ هزار تن فروسیلیس به‌عنوان محصول اصلی و ۹ هزار تن میکروسیلیس در سال و عمده مواد مصرفی این واحد سنگ سیلیس با عیار ۹۵درصد و سنگ‌آهن با عیار ۴۵درصد است که تمام مواد اولیه مورد نیاز آن از منطقه تامین خواهد شد.
هند چهاردهمین تولیدکننده بزرگ سیلیس جهان
هند یکی از کشورهای معدنی بزرگ جهان است که البته نسبت به جایگاه کنونی خود رضایت ندارد. این کشور در چند سال گذشته، رشد قابل‌توجهی در بخش معدنی خود تجربه کرده و به‌زودی یکی از اثرگذارترین بازیگران بازارهای معدنی جهان خواهد بود.
در این میان، خاک سیلیس به دلیل تنوع فراوان محصولات معدنی هند (۸۹ نوع محصول)، سهم قابل‌توجهی در تولیدات معدنی این کشور ندارد. براساس گزارش سازمان زمین‌شناسی امریکا، در سال ۲۰۱۳م (آخرین سالی که اطلاعات آن در دسترس است) سیلیس تنها ۱ درصد از ارزش مادی تولیدات معدنی هند را به خود اختصاص داده بود. تولید این محصول معدنی در هند در سال ۲۰۱۳م، با وجود رشد نسبی در سال‌های پیش از آن با ۱۴درصد افت مواجه شده است. تولید سلیس این کشور در سال ۲۰۱۲م برابر با ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود که ۱/۳۶درصد از تولیدات جهانی آن به شمار می‌رفت. این رقم در سال ۲۰۰۸م، برابر با ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود و پس از آن به‌تدریج افزایش یافت.
در سال ۲۰۱۲م، هند چهاردهمین تولیدکننده بزرگ سلیس جهان بود. در این سال، امریکا با سهم ۳۶درصدی از تولید جهانی سیلیس، بزرگترین تولیدکننده این محصول معدنی بود و پس از آن کشورهای ایتالیا، آلمان و ترکیه قرار داشتند. سهم هند هم همان‌گونه که گفته شد، تنها ۱/۳ بود. به این ترتیب، کشور ۷۲ ملت نه صادرکننده سلیس است و نه واردکننده آن. به عبارت دیگر بیشتر سیلیس مورد نیاز صنایع هند در داخل خاک آن تولید شده و در همان جا هم مصرف می‌شود.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید