Performancing Metrics

همکاری روسیه در تامین واگن یخچال دار برای صدور تولیدات زراعی گلستان | اتاق خبر
کد خبر: 351493
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 11:56
مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 (گلستان) گفت: شرکت های روسی در تامین واگن یخچال دار برای صادرات محصول های زراعی و ایجاد بندرخشک اینچه برون با استان گلستان همکاری می کند.

اتاق خبر:محمدرضا قربانی روز سه شنبه با اشاره به نشست مسئولان این اداره کل با هیاتی از روسیه اظهارداشت: از رهاوردهای مهم این نشست می توان به تامین واگن یخچال دار برای صادرات محصول های زراعی و مواد غذایی استان گلستان از پایانه ریلی اینچه برون اشاره کرد.
وی افزود: هیات روسی همچنین آمادگی خود را برای مشارکت در سرمایه گذاری ایجاد طرح های اقتصادی در بندر خشک اینچه برون پس از بررسی و کارشناسی طرح ها اعلام کرد.
از سوی دیگر براساس اعلام راه آهن گلستان، نشست سرمایه گذاران و کارشناسان اداره کل راه آهن شمال شرق 2 (استان گلستان) و هیاتی از روسیه با هدف شناسایی ظرفیت های بندر خشک و خطوط ریلی شمال شرق دریای خزر و برنامه ریزی برای همکاری و سرمایه گذاری دو طرف در این حوزه در گرگان برگزار شد.
مدیر کل راه آهن شمال شرق 2 در این نشست با اشاره به عبور کریدور ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان از گلستان، گفت: پایانه مرزی اینچه برون و خطوط راه آهن شمال شرق 2 از مهمترین بخش های شبکه ریلی کشور به شمار می رود که از لحاظ مسافت نسبت به کریدورهای موجود در کشور برای حمل و نقل و انتقال بار به کشورهای شمالی و CIS، روسیه و حتی آب های آزاد و کشورهای اروپایی کوتاه تر و ارزان تر است.
قربانی همچنین به کلنگ زنی ایجاد بندر خشک اینچه برون در اواخر اردیبهشت 95 با حضور معاون رئیس جمهوری اشاره کرد و افزود: بستر لازم برای سرمایه گذاری در اینچه برون گلستان فراهم است و این منطقه ، مناسب ترین حوزه برای سرمایه گذاران، تجار و بازرگانان و شرکت های تجاری است که می توانند با استفاده از مزیت های مثبت خطوط ریلی این حوزه، کالا و محصول خود را با هزینه کم، امنیت و حجم بالا از هر نقطه کشور به ویژه از جنوب و بندرعباس به کشورهای شمالی صادر و حمل کنند.
وی گفت: در پی توافق هایی که به منظور حمل و نقل ریلی با شرکت ها انجام شده است ، محموله های کلینکر ،سنگ آهن و آهن آلات، ترانزیت نفت کوره تاکنون از طریق این راه آهن صادر شده است و چند روز قبل نیز نخستین محموله سیب زمینی به مقصد قزاقستان صادر و در سه روز به این کشور رسید.
قربانی اضافه کرد: بندر خشک اینچه برون نیز یکی از مهمترین عوامل تحول اقتصادی و فرصت مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه تجارت استان و کشور است و خطوط مربوط به انبارهای عمومی و غلات، ایجاد سیلوها و انبارهایی در داخل آن با بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی عملیاتی خواهد شد.

*راه آهن ایران ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات کالای روسیه است
مدیرعامل شرکت روسی 'ژ ئو سرویس' نیز گفت: راه آهن ایران و استان گلستان ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات کالای روسیه به کشورهای هدف دارد، ولی اکنون از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نمی شود.
'سرگئی کام نوی' (sergey-kam-nev ) افزود: در این راستا با گسترش خطوط و مسیر ریلی بندرعباس تا گرگان می توان کالاهای بسیاری از این طریق جابجا کرد و از ظرفیت پایانه مرزی اینچه برون بیش از گذشته بهره برد.
وی ادامه داد: در روسیه پایانه و ایستگاه راه آهنی همچون پایانه مرزی و بندر خشک اینچه برون ولی در ابعاد کوچک به نام ایستگاه اورس داریم که می تواند ارتباط تنگاتنگی با پایانه مرزی اینچه برون استان گلستان داشته باشد.
وی همچنین با بیان این که شرکت روسی ژ ئو سرویس با کمپانی های بزرگ در ارتباط است، گفت: ما می توانیم در اجرای طرح های اقتصادی در پایانه اینچه برون کمک کنیم.
ساخت بندرخشک در راستای سیاست های دولت و مصوبات سفر سال 93 هیات دولت به استان گلستان و در پی بهره برداری از راه آهن ترانزیتی ایران - ترکمنستان و قزاقستان اجرایی شد.
بندر خشک در اینچه برون در مساحت 350 هکتار و با افق ذخیره و جابجایی 36میلیون تن بار پیش بینی شده است که می تواند تحولی بزرگ در اقتصاد منطقه و استان گلستان ایجاد کند.
به گفته مدیر کل راه آهن شمال شرق 2 کشور برای ایجاد بندرخشک در اینچه برون در مرحله نخست 360 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و با اختصاص آن موافقت شده است.
وی افزود: برای فراهم سازی زیرساخت مورد نیاز بندر خشک در اینچه برون دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
راه آهن ترانزیتی و بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان آذرماه سال 1393 با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون واقع در شرق گلستان به بهره برداری رسید.
استان گلستان واقع درشمال ایران با کشور ترکمنستان از طریق مرز زمینی و از طریق دریای خزر با کشورهای آسیایی میانه و از جمله روسیه ارتباط دارد.
گلستان با داشتن افزون بر 650 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصول های زراعی در کشور به شمار می رود.

منبع:ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید