Performancing Metrics

احیای راه ابریشم راهی برای آشتی با اقتصاد جهان | اتاق خبر
کد خبر: 351611
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 10:36
رییس اتاق بازرگانی در گفت و گو با اتاق خبر تاکید کرد
برقراری ارتباط تجاری با دیگر کشور ها مستلزم شناخت ظرفیت ها و عملکرد گذشته با بهره گیری از متدولوژی آنها نسبت به ترسیم فضای اقتصادی آینده می باشد.

 اتاق خبر-سرویس اقتصادی: غلامحسین جمیلی رییس اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با اتاق خبر تاکید کرد: آینده از آن مردمی است که با گذشته خود آشنا باشند بنابراین اگر ما قصد داریم با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کنیم مستلزم این است که ظرفیت ها و عملکرد گذشته خود را بشناسیم و با بهره گیری از متولوژی آنها نسبت به ترسیم فضای اقتصادی آینده خود اقدام کنیم.

جمیلی با اشاره به پیشینه تاثیرگذار جاده ابریشم در گذشته تجارت منطقه شرق و غرب ایران گفت: این جاده پیوند های عمیقی را میان ایران و کشورهای شرق و غرب خود بوجود آورده و در واقع حاصل یک اتفاق نیست بلکه در مسیر استقرار شهرهای تاثیرگذار، ایمن و متمدن آن دوره  ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: در دوران حاضر چین با صرف هزینه های بسیار زیادی اقدام به برنامه ریزی برای بازسازی و احیا این مسیر به منظور تجارت با کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، کرده است.

رییس اتاق بازرگانی زنجان گفت: اگر حمل و نقل محور اصلی توسعه باشد قطعا احیا مسیر جاده ابریشم به لحاظ افزایش بهره وری و گسترش مبادلات قابل توجه است .

وی افزود: این اتفاق در شرایطی می افتد که به بررسی ظرفیت های دو طرف این مسیر بپردازیم همچنین به این نکنه توجه داشته باشیم که جاده ابریشم برای ایجاد ظرفیت های جدیدی احیا شده است و کشورهایی که در طول این مسیر قرار گرفته اند مجبور به ایجاد توسعه می باشند چرا که در جریان اصلی ترین شاهراه تجاری قرار دارند.

جمیلی در این خصوص اظهار کرد: برای فعالیت تجاری هم ظرفیت های تولید و ارائه خدمات مورد اهمیت است و همچنین بازار مصرف کشور می تواند جذابیت هایی را برای دیگران به جهت مبادله کالا و دسترسی به محصولات مختلف داشته باشد. 

عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه در هر صورت کشور ایران از این جاده منتفع خواهد بود گفت: ما می توانیم با دسترسی به کالای ارزان منابع خود را صرف سرمایه گذاری، تولید و بهره برداری در بخش هایی کنیم که دارای مزیت برجسته تر و مطلق در آنها هستیم.

وی اعلام کرد: این جاده علاوه بر اینکه باعث رونق اقتصاد و دسترسی بهتر به بازارهای مختلف می شود می تواند ما را در برنامه ریزی برای تمرکز بر ضرورت های سرمایه گداری یاری کند.

جمیلی درباره عدم استفاده از این شاهراه تاثیرگذار در طول سالیان گذشته تصریح کرد: کشورهایی که از این شاهراه تجاری ذی نفع بودند اقدامی در بهره برداری از آن نمی کردند و این موجب شده بود که این جاده کارایی خود را از دست بدهد همچنین اینکه رقبای تجاری ما باعث ایجاد تغییر در شیوه حمل و نقل برای دسترسی به کالا شدند.

رییس اتاق بازرگانی زنجان افزود: دیگر اینکه جاده ابریشم تا به امروز نتوانسته بود خود را به شیوه های نوین تجارت تطبیق دهد کشورهایی که در طول این مسیر قرار دارند غالبا از سطح دسترسی ایده ال تجارت برون مرزی و بین المللی بهره برداری نکردند.

وی تاکید کرد: همچنین با توسعه خدمات حمل ونقل دریایی شاهد این هستیم که نرخ این نوع حمل و نقل بسیار پایین تر از دیگر ابزار حمل و نقل می باشد به ویژه اینکه کشور چین در طول سالهای اخیر بیشتر فعالیت های خود را از طریق حمل ونقل دریایی انجام داده است.

جمیلی با اشاره به اینکه وضعیت تحریم به تاثیرگذاری بسیاری بر تجارت گذاشته است گفت: این مسئله باعث کمرنگ شدن دامنه فعالیت ها و ارتباطات و همچنین کاهش کارایی جاده ابریشم شده است.

 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید