Performancing Metrics

پس از توافق ایران می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد | اتاق خبر
کد خبر: 351617
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 11:49
سفیر ایران در نروژ:
مجید نیلی با تاکید بر این‌که "ایران پول بلوکه شده در نروژ ندارد"، گفت: پس از برجام نگاه‌ها نسبت به تعامل و سفر به ایران مثبت شده است و امیدوار هستیم به زودی تلاش‌ها به نتیجه رسیده و موانع تعاملات به طور کامل حل شود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایسنا، مجید نیلی، سفیر کشورمان در نروژ در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی ایسنا، با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به اسلو خاطرنشان کرد: این سفر در پاسخ به سفر همتای نروژی ظریف بود که آبان ماه سال 93 به تهران سفر کرده بود.
 وی همکاری‌های دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای و شرکت در اجلاس اسلو را مهم‌ترین محورهای سفر ظریف به این کشور اروپایی دانست و تاکید کرد: یافتن راهی برای حل مشکلات جهان دلیلی است که هر ساله مسئولان بلند پایه جهان را در اسلو گرد هم می‌آورد. ایران در سه سال اخیر به طور مستمر در این اجلاس شرکت کرده است. در سال 93 آقای نهاوندیان و سال گذشته نیز معصومه ابتکار به نمایندگی از کشورمان در اجلاس اسلو شرکت کردند و در دیدارهایی که با مسئولان نروژی داشتند، آنها از تمایل کشورشان برای گسترش تعاملات اقتصادی با ایران خبر دادند. 

سفیر کشورمان هم‌چنین به سخنرانی وزیران خارجه ایران و نروژ و هم‌چنین مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در افتتاحیه اجلاس اسلو اشاره کرد و افزود: این اجلاس برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی دارد. پس از توافق هسته‌ای ایران می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد.
نیلی در رابطه با حضور جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در اجلاس اسلو گفت: حضور وزیر خارجه آمریکا در این اجلاس برای این است که وزن بیشتری به این گفت‌و‌گوها داده شود و حضور ایران در اجلاس "اسلو" هم به دلیل کمک به حل بحران‌های جهانی و گفت‌و‌گو‌های دو جانبه با مقام‌های حاضر است.

سفیر کشورمان در نروژ در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو در رابطه با تعاملات تهران ـ‌ اسلو گفت: حوزه نفت و گاز، سلامت و شیلات جز مهم‌ترین بخش‌های همکاری دو کشور است. علاوه بر این در بخش کشتی‌سازی و بیمه کشتی‌ها هم نروژ پیشرو است.
 وی ادامه داد: در زمان تحریم‌ها وقفه‌ای در تعاملات دو کشور ایجاد شد که دو طرف به دنبال برطرف کردن آن هستند. برای مثال در گفت‌و‌گوهای سالانه که ششمین دور آن نیز در اسلو با حضور آقای روانچی و هیاتی در زمینه علم و فن‌آوری برگزار شد نروژی‌ها علاقه زیادی در زمینه تحقیقات و دستاوردهای نانو ما نشان دادند.
 نیلی با اشاره به دو برابر شدن درخواست‌های سفر به ایران از نروژ افزود: نروژی‌ها اهل قرارداد بستن نیستند ولی به طور عملی وارد تعامل با کشورمان شدند. در حال حاضر هم شرکت‌های دو طرف همکاری‌های خود را آغاز کرده‌اند.
 این دیپلمات کشورمان ایرانیان مقیم نروژ را قشری تحصیل‌کرده خواند و خاطرنشان کرد: حدود19  هزار ایرانی در این کشور اقامت دارند که همگی جز اقشار تحصیل‌کرده هستند.

وی در مورد حجم روابط تهران ـ اسلو گفت: تعاملات دو کشور در سال 2015 حدود 13 میلیون یورو بوده و امسال در چهار ماه اول سال میلادی به 8 میلیون یورو رسیده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید