Performancing Metrics

نیاز به 200 هزار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام آب | اتاق خبر
کد خبر: 351695
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 23:07
دائمی ابراز امیدواری کرد: بخشی از مطالبات بخش صنعت برق که رقم آن حدود 9 هزار میلیارد تومان است صرف تهاتر با بانک‌ها شود و به این ترتیب تا پایان سال 95 میزان بدهی‌ها به کمتر از 20 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

اتاق خبر: علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی درنشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران توضیحاتی پیرامون اعتبار وزارت نیرو و برنامه‌های سال 94 و همچنین ظرفیت‌های سال 95 و چالش های این وزارتخانه ارائه داد.

وی با بیان اینکه درسال 94 با انبوهی از مشکلات مواجه بودیم از جمله اینکه اعتبار طرح های عمرانی به حداقل میزان خود رسید اظهار داشت: در سال گذشته میزان تخصیص‌ها کامل نبود و تغییر قیمت نفت تبعاتی در بودجه‌های طرح‌های عمرانی داشت به طوری که میزان تخصیص به کمتر از 40 درصد رسید.

دائمی با بیان اینکه اگر در سال‌های اخیر چنین اتفاقاتی( کاهش قیمت نفت)نبود حمایت‌های خوبی از وزارت نیرو شده بود اظهار داشت: 4500 میلیارد تومان اوراق بهادار و مشارکت داده شد و تسهیلاتی جهت ارائه وام به بخش تولید به میزان 3 میلیارد دلار اختصاص پیدا کرد که نیمی از آن استفاده شد. به طرح‌های مرزی منابع خوبی اختصاص داده شد که میزان آن 500 میلیارد تومان بوده همچنین برای تکمیل آبرسانی روستایی 500 میلیارد دلار اختصاص داده شد که امیدواریم با رفع مشکلات برنامه‌ها اجرایی شود.

وی ادامه داد: با کمک سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور بیش از 2 هزار میلیارد تومان فاینانس جهت تامین لوله برای طرح‌های آبرسانی اختصاص داده شد و با توجه به اینکه ساخت و استفاده از لوله در  چرخه صنعتی تاثیر دارد کمک شایان توجهی نیز به طرح‌های لوله‌سازی، تولید ورق، فولاد تا سنگ آهن شد.

معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی با بیان اینکه کل اعتبارات آب و برق در سال 94 چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی حدود 28 هزار میلیارد تومان بود اظهار داشت: اعتبارات دولتی در سال گذشته دچار نقصان بود، بنابراین از ردیف‌های دیگری جایگزین شد.

دائمی با اشاره به اینکه با توجه به عدم اجرای برنامه ششم ظرفیت بودجه سال 95 نیز تفاوت چندانی با سال 94 ندارد تصریح کرد: آنچه در بودجه سال جاری دیده شده تهاتر بدهی‌هاست که در قالب قوانین تبصره 2 بودجه بند الف به آن پرداخته شده و بناست که بدهی‌ها از طریق اوراق بهادار و تسهیلات تهاتر شود.

وی همچنین گفت: پیش‌بینی شده که از فاینانس خارجی نیز جهت تهاتر بدهی ها استفاده شود و میزان آن نیز  50 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است که لغو تحریم‌ها امکان این هدف را بیشتر فراهم می‌کند در حالی که قبل از تحریم استفاده از فاینانس بیشتر از کشورهایی مثل چین بود که از قانون لغو تحریم‌ها تبعیت نکرده تلاش می‌کنیم که از ظرفیت تبصره 3 قانون استفاده کرده و بتوانیم از فاینانس بهره ببریم.

معاون وزیر نیرو در برنامه‌ریزی و امور اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر بعد از لغو تحریم ها علاوه بر کشورهایی مثل چین موسسات و بانک‌های اروپایی و کشورهایی مثل ژاپن و کره‌جنوبی نیز جهت تامین فاینانس اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی درادامه تصریح کرد: در تبصره 5 قانون نیز اجازه انتشار اوراق مشارکت به شرکت‌ها داده شده که دراین راستا 10 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و بخشی از این رقم نیز سهم وزارت نیرو است که بخشی از این اعتبار جهت طرح‌های آبرسانی و آب‌شیرین کن و جمع آوری و انتقال فاضلاب و نیروگاه‌های همزمان آب و برق پیش‌بینی شده است.

دائمی خاطرنشان کرد: از دیگر ظرفیت‌های قانون 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین دولت است که 2 هزار تا 2500 میلیارد تومان از این رقم سهم وزارت نیرو است که برای پرداخت بدهی‌ها استفاده می‌شود.

وی درباره استفاده از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی نیز گفت: 7500 میلیارد دلار نیز ازاین بخش در نظر گرفته شده که درصدی از آن در اختیار وزارت نیرو خواهد بود.

معاون وزیر نیرو در ادامه اظهار داشت: طبق قانون پیش‌بینی شده که به ازای هر متر مکعب آب در مصارف خانگی 150 ریال جهت آبرسانی روستایی استفاده شود و همچنین از هر کیلووات ساعت برق نیز 30 ریال برای برق‌رسانی روستایی تخصیص داده شود که سر جمع از این محل 140 میلیارد تومان حاصل خواهد شد.

نصب 57 هزار کنتور هوشمند در سال 95

وی نصب کنتور هوشمند را از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو عنوان کرد و گفت: از سال 86 طبق قانون اجازه داده شد که جهت جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی نصب شود که خود کشاورزان باید هزینه آن را پرداخت می‌کردند اما با توجه به عدم استقبال این هزینه نیز به عهده وزارت نیرو از محل تامین اعتبار طرح‌های تعادل‌بخشی گذاشته شد که امیدواریم 57 هزار کنتور حجمی در سال 95 نصب شود.

دائمی طرح‌های فرهنگ‌سازی و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را از دیگر موارد برنامه‌های وزارت نیرو عنوان کردو گفت: 17 طرح اقتصاد مقاومتی در وزارت نیرو ابلاغ شده که روزانه پایش می‌شود و این طرح‌ها اکثراً بهره‌وری و مدیریت بوده و تاکنون نیز موفق بوده‌ایم.

ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به 78 هزار مگاوات می‌رسد

معاون وزیر نیرو در ادامه ظرفیت نیروگاه‌های برق نصب شده را 74 هزار و 437 مگاوات عنوان کرد و افزود: در سه ماهه نخست سال جاری 342 مگاوات به واحدهای سیکل ترکیبی و گازی اضافه شده و تا پایان سال نیز جمعاً 3هزار و 664 مگاوات اضافه خواهد شد و با این میزان ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به حدود 78 هزار مگاوات خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه حداکثر اوج مصرف در روز در ساعات بین 14 تا 15 است که میزان مصرف به 50 هزار مگاوات می‌رسد و لزوم رعایت الگوی مصرف دراین ساعات با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که با این روند کمک می‌شود که خاموشی و سهمیه‌بندی نداشته باشیم.

وی همچنین گفت: مصارف برق سالانه 6 درصد اضافه می‌شود و پیک مصرف نیز سال به سال 9 درصد اضافه خواهد شد.

دائمی در ادامه به بحث بارندگی‌ها اشاره و اظهار داشت: در سال آبی گذشته ما 227 متر مکعب بارندگی داشتیم که نسبت به بلندمدت میزان آن پایین است.

وی ادامه داد: قبل از خشکسالی متوسط بارندگی 250 میلی‌متر بوده که در 15 سال اخیر این میزان به 232 میلی‌متر رسیده است که از اثرات تغییر اقلیم است که در برخی مناطق بارش‌های زیاد و دربرخی نقاط خشکی‌های این چنینی را منجر شده است.

معاون وزیر نیرو همچنین گفت: حجم جریان های سطحی نیز نسبت به سال گذشته اوضاع خوبی داشت به طوری که امسال تا تاریخ 15 خرداد 46 میلیارد مترمکعب جریان سطحی داشتیم که رقم خوبی است اما همچنان نسبت به درازمدت که این رقم 68 میلیارد مترمکعب بوده فاصله داریم.

42 درصد جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری

وی درصد جمعیت تحت پوشش آبرسانی شهری را 99.1 درصد و جمعمیت روستایی را 74 درصد و تعداد مشترکین شهری را 15 میلیون و روستایی را 6 میلیون خانوار اعلام کرد و همچنین درصد جمعیت فاضلاب شهری را 42 درصد عنوان کرد که رقم پایینی است و تلاش می‌شود که از محل اعتبارات دولتی این میزان متعادل شود.

وی در ادامه به رقم جمعیت تحت پوشش فاضلاب روستایی را چهار دهم درصد عنوان کرد و افزود: 140 هزار نفر در روستاها و شش میلیون نفر در شهرها تحت پوشش فاضلاب قرار گرفته‌اند.

قیمت تمام شده برق 105 تومان؛ رقم دریافتی متوسط دریافتی 60 تومان

دائمی در ا دامه بحث چالش‌های وزارت نیرو را مطرح کرد و گفت: ما جزء محدود کشورهایی هستیم که 100 درصد جمعیت کشور از برق ا ستفاده می‌کنند و در بحث تعمیر تجهیزات نیز 95 درصد خودکفا هستند اما چالش‌های بزرگی نیز داریم که مهمترین چالش‌های ما در بخش صنعت برق یکی تفاوت قیمت تمام شده و تعرفه تکمیلی است که به صنعت برق تحمیل شده و بعد از قانون هدفمندی این شکاف گسترده شده به طوری که امروز قیمت تمام شده برق بدون احتساب سوخت بیش از 105 تومان است اما متوسط دریافتی 60 تومان است و 104 ریال نیز به هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود و در کل کمتر از 50 تومان برای آب باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: به ازای هر کیلووات ساعت برق 55 تومان درآمد ما است که به این ترتیب سودی متصور نیستیم و حتی منفی نیز می‌شویم یعنی 10 هزار میلیارد تومان بابت اختلاف قیمت تکمیلی و هزینه تمام شده یک کیلووات ساعت برق منفی می‌شویم.

واریز 500 میلیارد تومان از درآمدهای برق به حساب هدفمندی یارانه‌ها

وی ادامه داد: تا امروز بیش از 500 میلیارد تومان از منابع برق به بخش هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده شده است.

30 هزار میلیارد تومان بدهکاریم

دائمی با بیان اینکه ما در بخش برق 30 هزار میلیارد تومان بدهی داریم اظهار داشت: این میزان بدهی عدم تعادل اقتصادی را منجر شده و علیرغم حمایت‌های بزرگی که از سوی دولت در سال گذشته از جمله صندوق توسعه ملی شده اما بدهی‌ها تجمعی جلو می‌رود لذا باید این قضیه حل شده چرا که صنعت را ضعیف می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد: بخشی از مطالبات که رقم آن حدود 9 هزار میلیارد تومان است صرف تهاتر با بانک‌ها شود و به این ترتیب تا پایان سال 95 میزان بدهی‌ها به کمتر از 20 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی نیروگاه‌های با راندمان پایین را از دیگر چالش‌های وزارت نیرو برشمرد و افزود: برخی از نیروگاه‌ها از زمان احداث‌شان 30 سال می‌گذرد و 100 واحد گازی داریم که راندمان پایینی دارند و میزان آن 20 تا 25 درصد است در صورتی که نیروگاه‌های کلاس A بالای 60 درصد راندمان دارند لذا قانون پیش بینی کرده که از محل صرفه‌جویی سوخت در بازتوانی نیروگاه‌ها و به روز رسانی آنها استفاده شود.

200 هزار چاه غیرمجاز داریم

معاون وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های صنعت آب پرداخت و گفت: همچنان از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و تعداد 200 هزار چاه غیرمجاز داریم که مسدود کردن آنها دشوار است اما برنامه داریم که در سال 95 بیست هزار حلقه چاه در چارچوب اقتصاد مقاومتی پر شود که البته در هر کدام با تنش‌های بزرگی مواجه هستیم.

600 طرح نیمه تمام در بخش آب/200 هزار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل طرح های نیمه تمام

وی از دیگر مشکلات صنعت آب به 600 طرح نیمه تمام اشاره کرد و گفت: این میزان طرح نیمه‌تمام 200 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر حتی هیچ طرح جدیدی شروع نشود اتمام این طرح‌ها 15 سال زمان نیاز دارد لذا ما سعی کردیم طرح جدیدی شروع نکرده و طرح‌هایی را که اغلب نیز از دهه هشتاد شروع شده و نیمه کاره باقی مانده اند به اتمام برسانیم و در این راستا بخشی از این طرح‌ها به غیردولتی‌ها واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح‌های آبرسانی با برخی چالش‌ها از جمله فشارهایی از سوی مقامات محلی و نمایندگان مجلس روبرو هستیم اظهار داشت: برخی طرح‌های سدسازی خارج از اراده وزارت نیرو بوده لذا به گونه‌ای اولویت بندی کرده‌ایم که طرح‌های ارجح اجرایی شود.

منبع:ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید