Performancing Metrics

ضرورت کاهش ۴۶ درصدی حجم برداشت چاه‌های کشاورزی اردبیل | اتاق خبر
کد خبر: 351792
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1395 - 05:05
رئیس امور منابع آب اردبیل گفت: به منظور احیای دشت اردبیل لازم است در برنامه ۲۰ ساله میزان برداشت چاه‌های کشاورزی ۴۶.۳ درصد کاهش پیدا کند.

اتاق خبر: سلامت عزیزی بعدازظهر چهارشنبه در شورای حفاظت منابع آب اردبیل تصریح کرد: وزارت نیرو منابع آبی قابل‌برگشت مناطق مختلف را احصا کرده است و در خود شهرستان ۱۲۶ میلیون مترمکعب آب قابل‌برنامه‌ریزی احصا شده است.

وی با اشاره به کسری ۶۱۰ میلیون مترمکعبی دشت اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۴ میلیون مترمکعب آب از طریق چاه‌های کشاورزی برداشت می‌شود که طی ۲۰ سال آینده کاهش حجم برداشت مشخص شده است تا دشت اردبیل احیا شود.

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان اردبیل متذکر شد: از کل آب برنامه‌ریزی شده ۳۸ میلیون مترمکعب مختص به شرب، صنعت و فضای سبز و مابقی مختص بخش کشاورزی است.

به گفته عزیزی در حال حاضر لازم است برای کاهش ۳۸.۷ درصدی برداشت از چاه‌های کشاورزی شهرستان برنامه‌ریزی کرد تا بتوان به وضعیت مطلوب و احیای دشت اردبیل دست یافت.

وی افزود: برای اینکه حجم پروانه‌ها با احتساب چاه‌های مجاز فاقد پروانه بهره‌برداری به حجم آب قابل‌برنامه‌ریزی تبدیل شود در مجموع کاهش برداشت باید به ۴۶. ۳ میلیون مترمکعب برسد.

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان اردبیل معتقد است این مهم حاصل نمی‌شود مگر اینکه در بخش کشاورزی شیوه‌های جدید آبیاری و تغییر الگوی کشت اعمال شود.

عزیزی با تأکید به اینکه کشاورزان مجبور به تغییر رویه نمی‌شوند، اضافه کرد: با این وجود بعد از اعلام آب قابل‌برداشت کشاورزان می‌بایست نسبت به مدیریت میزان آب مصرفی خود اقدام کنند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید