Performancing Metrics

آیا باید منتظر تعیین سقف مصرف برای سرویس های «نامحدود» اینترنت باشیم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 351857
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1395 - 08:54
بعد از اعلام خبر گران شدن تعرفه ی تلفن ثابت و ارزان شدن تعرفه ی اینترنت از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و اعلام نشدن جزئيات دقیق این تغییرات به دلیل آنکه هنوز به تصویب نهایی دولت نرسیده اند

اتاق خبر - بازار گمانه زنی های گوناگون در این خصوص داغ شده است و مسئولان ذیربط نیز هر از گاهی گوشه ای از جزئیات اتفاقاتی که قرار است رخ دهد را آشکار می کنند.

علی توسلی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، که پیش از این نیز در مورد کاهش تعرفه ی اینترنت با استفاده از «روش محاسبه ی متوسط مصرف» صحبت کرده بود اعلام داشته است: «کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین تعرفه ی اینترنت نامحدود را در دستور کار دارد، زیرا هم اکنون تعرفه ی اینترنت نامحدود در ایران گران است و باید ارزان‌ تر شود».

وی در ادامه ی سخنان خود اضافه کرده که برداشت از اینترنت نامحدود در ایران «هر چه خواستی دانلود کن» است و افزوده: «در حالی که در اغلب مدل های جهانی و در کشور های اروپایی و آمریکایی اینترنت نامحدود برای مثال سرویس ۱۰۰ گیگ ماهانه با سرعت ۲۰ مگ است».

توسلی در تشریح صحبت های خود توضیح داده است: «در گذشته شرکت مخابرات برای رقابت با سایر ارائه‌ دهندگان اینترنت اقدام به ارائه ی خدمات اینترنت نامحدود با قیمت ارزان‌ تر کرد، در حالی که ارائه ی این سرویس برای مخابرات نیز سودآور نبود. شرکت مخابرات اینترنت نامحدود با سرعت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه را با قیمت ۱۵ هزار تومان عرضه کرد، در حالی که سرویس ۲۵۶ نامحدود تنها برای شرکت اینترنتی حدود ۳۵ هزار تومان تمام می‌ شود».

نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران این را در حالی گفته است که اعتقاد دارد: «سود ناخالص شرکت‌ های اینترنتی روی سرویس بیش از ۲۰ درصد نیست و برای مثال سرویسی که ۲۵ هزار تومان فروخته می‌ شود، حداقل ۲۱ هزار تومان برای شرکت تمام شده است. پس از جذب مشترک، سودآوری شرکت در فروش حجم است و چون همه ی کاربران همزمان با هم از شبکه استفاده نمی‌ کنند، از محل فروش حجم به تعداد کاربران بیشتر می‌ تواند حاشیه ی سود خود را افزایش دهد».

هنوز معلوم نیست کاهش تعرفه ای که کاربران انتظارش را دارند دقیقاً چگونه محقق می شود. آنچه که تا کنون از آن صحبت شده صرفاً بهینه سازی مصرف شرکت های ارائه دهنده ی خدمات اینترنت بوده که امکان کاهش هزینه های آنان را فراهم می کند. اینکه تأثیر این کاهش هزینه چگونه به کاربر نهایی منتقل می شود را باید صبر کرد و در عمل دید. با توجه به گفته های اخیر نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، آیا باید برای سرویس های نامحدود در کنار کاهش قیمت، منتظر تعیین سقف مصرف نیز باشیم؟

فارس نیوز

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید