Performancing Metrics

مقاله دانشمندان ایرانی در یکی از معتبرترین و پراستنادترین مجلات علمی جهان منتشر شد | اتاق خبر
کد خبر: 351985
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1395 - 04:10
پژوهش مشترک استادان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شیراز در حوزه مکانیک نانوساختارها در مجله Physics Reports که یکی از معتبرترین مجلات علمی دنیاست، منتشر شد.

اتاق خبر - این مقاله نتیجه همکاری دکتر هاشم رفیعی تبار استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر اسمعیل قوانلو استادیار دانشگاه شیراز و دکتر سید احمد فاضل زاده حقیقی استاد دانشگاه شیراز است که با عنوان «مدل سازی خواص مکانیکی ساختارهای نانومقیاس مبتنی بر تئوری غیر موضعی» در ژوئن 2016 (خرداد 1395) در جلد 638 این مجله، صفحه های 1 تا 97 به چاپ رسیده است.
این چهارمین مقاله دکتر رفیعی تبار در این مجله است. مقاله های قبلی وی سال های 2000، 2002 و 2004 در این مجله به چاپ رسیده بودند. .
هرساله از معدودی دانشمند سرشناس بین المللی برای تهیه مقاله در این مجله دعوت می شود و ارسال مقاله به این مجله بدون دعوت نامه میسر نیست.
این مجله از سال 1971 منتشر می شود و با دارا بودن ضریب تاثیر پذیری (impact factor) 20، و ضریب تأثیر پذیری پنج ساله 25 و ضریب SNIP=10 ، یکی از پراستنادترین مجلات علمی دنیا است که مقاله های با عالی ترین کیفیت و اهمیت را در حوزه های مختلف فیزیک به چاپ می رساند.
‏موضوع اصلی مقاله اخیر، مدل سازی خواص و رفتار مکانیکی ‏انواع ساختارهای مقیاس نانو با استفاده از نظریه مکانیک محیط های پیوسته غیر موضعی(nonlocal continuum mechanics theory) است.
نظریه مذکور در اوایل دهه 70 میلادی تدوین شد و تا اوایل دهه اخیر هنوز مورد توجه همه جانبه محققین واقع نشده بود. با توسعه علوم و فناوری نانو در سال های اخیر و امکان تولید آزمایشگاهی انواع نانوساختارها که از هندسه های پیچیده و مختلف برخوردارند ، استفاده از این نظریه جهت مدلسازی این ساختارهای جدید به یکی از موضوع های پژوهشی پر اهمیت در حوزه نانومکانیک تبدیل شد.
در این مقاله، مدلسازی انواع نانوساختارها، شامل فولرن ها، نانو لوله های کربنی یک و چند جداره، صفحات گرافن، نانو ذرات، نانو سیم ها و غیره بطور مبسوط شرح داده شده و همچنین مروری جامع بر تحقیقات جهانی در این حوزه و چالش های پیش رو صورت گرفته است. این مقاله نظری، با توجه به توان آن جهت پیش بینی نتایج آزمایشگاهی و همچنین نتایج شبیه سازی های وابسته به رایانه نانو ساختار ها در مقیاس اتمی، می تواند مورد استفاده محققان در زمینه‌های گسترده‌ای از رشته‌ها شامل نانو فناوری محاسباتی، فیزیک محاسباتی، نانو مکانیک ومدل سازی خواص مکانیکی مواد ‏قرار گیرد.
تهیه و نگارش چنین مقاله ای که یکی از موضوع های جدید نظری-کاربردی را بیان می کند و در نهایت به مسایل چالش بر انگیز در این حوزه می پردازد و در آن نتایج پژوهشی خود نویسندگان نیز با دیدگاهی نو لحاظ شده است، فعالیتی بسیار خلاق و پر برکت بوده است. خوشبختانه این مهم توسط این گروه تحقیقاتی صورت گرفت و در طول سال های آینده محققان دنیا از دستاوردهای آن استفاده خواهند کرد.
انتشار چنین مقاله ای در یکی از معتبرترین و پراستنادترین مجلات علمی جهان توسط دانشمندان ایرانی نشان دهنده ظرفیت علمی و توانمندی بسیار بالای پژوهشگران کشورمان است، و حمایت قوی و جدی از این گونه پژوهش‌های ارزشمند می تواند موجب اعتلای هر چه بیشتر جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان شود.

ایرنا

94110

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید