Performancing Metrics

اعمال ممنوعیت واردات جو در فصل برداشت الزامی است | اتاق خبر
کد خبر: 352102
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1395 - 20:16
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، یکی از مشکلات را واردات جو در فصل برداشت اعلام کرد و گفت: امسال با وجود تولید خوب جو، واردات این محصول کنترل نشد و در فرودین ماه 300 هزار تن جو از بنادر امام خمینی و بنادر شمالی کشور وارد شد

به گزارش اتاق خبر، احمد اباذری روز جمعه با بیان اینکه هم اکنون قیمت جو اروپا 190 دلار در هر تن است، افزود: واردات جو با ارز مبادله ای (30 هزار و 300 ریالی)، با قیمتی پایین تر از قیمت خرید تضمینی به بازار عرضه می شود به طوری که در دو هفته گذشته نرخ جو آلمان 6 هزار و 320 ریال در بندر امام خمینی به فروش رسید.
وی به ثبت سفارش واردات جو توسط وزارت صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: اما طبق قانون انتزاع و واگذاری برخی وظایف به بخش کشاورزی، کنترل و تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است بنابراین انتظار می رود بر واردات برخی محصولات همچون جو محدودیت هایی در فصل برداشت اعمال شود تا کشاورزان متضرر نشوند و یا این که دلالان جو وارداتی را به جای تولید داخل با قیمت بالاتر به دولت نفروشند.
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه جو تولید داخل از لحاظ کیفی دست کمی از جو خارجی ندارد، گفت: متاسفانه در فرایند فراوری جو با مشکلاتی مواجه هستیم که این کار به خوبی انجام نمی شود بنابراین متقاضیان جو وارداتی بیش از تولید داخل است.
اباذری افزود: هم اکنون معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به دنبال راهکاری برای رفع رکود جو در بازار است و در صورتی که زیرساخت های لازم و پرداخت ما به التفاوت برای اجرای طرح قیمت تضمینی انجام شود، این طرح برای حمایت از کشاورزان در سال های آتی موفق خواهد بود.

 عرضه همه محصولات ذرت و جو کشور در تابلوی بورس کالا
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در ادامه گفت:‌ طبق مصوبه هیات وزیران در هفتم اردیبهشت ماه امسال، همه محصول جو و ذرت سراسر کشور در قالب طرح قیمت تضمینی و عرضه در تابلوی بورس کالا خریداری می شود
وی درباره وضعیت عرضه جو و ذرت در سال جاری افزود: این طرح سال گذشته به شکل آزمایشی برای محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان با موفقیت انجام شد.
وی اظهار داشت: طبق ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب سال 1389 مقرر شد به جای اینکه دولت، محصولات اساسی کشاورزی را خرید تضمینی کند، قیمت تضمینی را ارایه دهد.
وی تصریح کرد: از زمان تصویب قانون خرید تضمینی تا سال 1383 وظیفه خرید جو و ذرت برعهده شرکت پشتیبانی امور دام بود، با توجه به صلاحدید دولت در سال 1383 این عملیات به سازمان مرکزی تعاون روستایی محول شد و تا سال 1393 این وظیفه برعهده سازمان مرکزی تعاون روستایی بود، اما از سال 94 با دستور وزیر جهاد کشاورزی کار خرید تضمینی جو و ذرت برعهده شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفت.
این مسئول وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: تفاوت طرح قیمت تضمینی با خرید تضمینی این است که در طرح قیمت تضمینی دولت محصول را نمی خرد بلکه متعهد می شود که کشاورز محصول خود را در بورس کالا عرضه کند و به هرقیمتی که در بورس به فروش رفت 65 درصد مبلغ را نقدی دریافت و بقیه مبلغ در قالب مابه التفاوت توسط دولت تامین و پرداخت شود.
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی گفت: امسال قیمت تضمینی جو برای هرکیلوگرم 10 هزار و 28 ریال با افت مفید سه درصد تعیین شده که تا افت پنج درصد نیز قابل قبول خواهد بود اما به ازای هر درصد افت، از قیمت محصول کم می شود.
به گفته وی، افت غیرمفید نیز بین دو تا سه درصد تعیین شده که اگر محصولی یک درصد مازاد افت غیرمفید داشت 100 ریال از قیمت کم شود؛ همچنین رطوبت پایه نیز بین 12 تا 14 درصد تعین شده که به ازای هر درصد افزایش رطوبت، 100 ریال کاهش قیمت خواهیم داشت.
این مسئول وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: ماده 33 قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی اجرا نشده بود تا اینکه درسال های 1392 و 1393 در جلساتی بین ستاد تنظیم بازار و وزارت امور اقتصادی و دارایی، چگونگی اجرای این طرح در دستور کار قرارگرفت و مقرر شد این طرح برای محصول جو و ذرت در استان های کرمانشاه و خوزستان به شکل آزمایشی و در دیگر استان های کشور به صورت خرید تضمینی انجام شود.
این مقام مسئول اظهارداشت: در ابتدای اجرای طرح در استان های کرمانشاه و خوزستان، علاوه بر وجود خشکسالی و افت تولید محصول، سطح قیمت در بازار و قیمت تضمینی نزدیک به هم بود بنابراین کشاورزان کرمانشاهی ترجیح می دادند که محصول خود را در بازار متعارف به فروش برسانند و در طول اجرای این طرح، فقط 300 تن محصول جو کرمانشاه در تابلوی بورس به فروش رسید.
اباذری گفت: اما در خوزستان فروش ذرت در تابلوی بورس عملکرد قابل توجهی داشت به طوری که 190 هزار تن ذرت با قیمت 6 هزار و 250 ریال از طریق بورس به فروش رفت، در حالی که نرخ خرید تضمینی ذرت نیز 9 هزار و 600 ریال بود که ما به التفاوت آن نیز به دلیل محدودیت منابع مالی دولت، یک سوم پرداخت و مابقی در حال تامین است.

 اجرای طرح قیمت تضمینی بورس کالا در گرو تامین زیرساخت ها
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی، شرط اجرای طرح قیمت تضمینی را مستلزم فراهم سازی زیرساخت های لازم در استان ها دانست و افزود: در این طرح، سازمان بورس کالا برای عرضه محصول جو در تابلوی بورس باید در همه استان ها انبارهایی را شناسایی، پذیرش و تضامینی دریافت کند اما شرکت بورس تامین انبارها در سراسر کشور را در توان خود ندید بنابراین به شرکت پشتیبانی امور دام پیشنهاد داد که این طرح به دو روش فیزیکی و گواهی سپرده انجام شود.
اباذری اضافه کرد: در روش گواهی سپرده، تامین انبار برعهده شرکت بورس کالاست و باید این شرکت برای عرضه جو وارد استان ها شود و انبارهایی را پذیرش و تضامین را بگیرد تا آمادگی دریافت جو از کشاورزان فراهم شود و محصول را در تابلوی بورس عرضه کند.
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام کشور اظهارداشت: بنابراین در ابتدا 6 استان پیشنهاد شد که به دلیل نبود ساختارهای لازم به سه استان تهران، قزوین و کردستان کاهش یافت.
به گفته وی، در روش گواهی سپرده، کنترل کیفی محصول توسط نمایندگان شرکت پشتیبلانی امور دام انجام می شود و در صورتی که کشاورز در فهرست کشاورزان استان قرار داشت محصول از کشاورز دریافت و در انبار تخلیه می شود و خود کشاورز با کارگزاری ارتباط دارد تا در صورت فروش محصول در تابلوی بورس کارگزار، مبلغ اندکی به عنوان کارمزد شرکت بورس کسر و بقیه مبلغ به حساب کشاورز واریز شود و مابه التفاوت نیزتوسط دولت (وزارت جهاد کشاورزی) تامین و واریز می شود.
اباذری ادامه داد: اما به طور قطع در صورتی که محصول دارای شرایط استاندارد نباشد از کشاورزان تحویل گرفته نمی شود.
وی درباره عرضه فیزیکی محصول در طرح قیمت تضمینی گفت: در سایر استان ها قرار است طبق سامانه تعریف شده عرضه محصول در تابلوی بورس به شکل عرضه فیزیکی باشد به طوری که محصول کشاورزان توسط شرکت پشتیبانی امور دام که از ظرفیت انباری در بخش عمده استان ها برخوردار است، تحویل گرفته و در بورس کالا عرضه شود.
این مسئول وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: البته این روند هزینه هایی را دربردارد اما چون این طرح، تکلیف دولت است، هزینه ای از کشاورزان دریافت نمی شود بنابراین همه هزینه های حمل و نقل توسط دولت انجام می شود، به طور نمونه برای تحویل جو توسط شرکت پشتیبانی امور دام توسط همان استان برای هر کیلوگرم 250 تا 300 ریال هزینه می شود، اما اگر قرار باشد این محصول به انبار استان دیگر منتقل شود، هزینه ها افزایش می یابد.
اباذری یادآورشد: پارسال برای تحویل ذرت خوزستان با خشکن دار، قرارداد بستیم تا ذرت خشک به انبارهای طرف قرارداد بورس حمل شود که سال گذشته دولت 10 میلیارد ریال برای این فرایند هزینه کرد.
مدیرکل تامین و توزیع نهاده های دامی شرکت پشتیبانی امور دام درباره کاهش هزینه های جابه جایی محصول نیز گفت: تلاش داریم جابه جایی انجام نشود اما به دلیل افزایش حجم تولید در سال جاری این تلاش بیهوده ای است.
وی گفت: در طرح قیمت تضمینی در تابلوی بورس کالا به محض فروش محصول، در دو روز 65 درصد مبلغ به حساب کشاورز واریز می شود و 35 درصد به شکل مابه التفاوت توسط دولت تامین و پرداخت می شود اما در طرح خرید تضمینی همه پول کشاورز شاید بین چهار تا هشت ماه بماند تا دولت اعتبارات لازم را تامین و پرداخت کند.
وی ادامه داد: طبق آمارها، در سال زراعی 1391 حدود سه میلیون و 391 هزار تن ، سال 1392 حدود 2 میلیون و 812 هزار تن، سال 1393 حدود 2 میلیون و717 هزار تن و در سال 1394 حدود سه میلیون و 394 هزار تن جو در کشور تولید شد که پارسال 304 هزار تن آن توسط شرکت پشتیانی امور دام تحویل و در تابلوی بورس کالا عرضه شد، اما بخش عمده این محصول توسط دامداری های صنعتی بزرگ برای مصرف دام ها خریداری شده بود.

منبع: ایرنا

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید