Performancing Metrics

خارج شدن یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در قم | اتاق خبر
کد خبر: 352166
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 05:04
رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: از اول ماه مبارک رمضان تاکنون هزار و ۱۹۱ کیلو انواع مواد غذایی غیر قابل مصرف در قم از سطح عرضه و مصرف خارج شد.

اتاق خبر: مرتضی آقاحسنی در خصوص اجرای طرح نظارت‌های بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در ماه مبارک رمضان گفت: معاونت بهداشت در ایام ماه مبارک رمضان نیز همانند دیگر ایام سال اقدام به نظارت و بازرسی از مراکز تهیه و توزیع غذا کرده و نظارت‌های بهداشتی خود را تشدید کرده است.

وی گفت: خارج کردن بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف از سطح عرضه و مصرف از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون یکی از این اقدامات نظارتی بوده که در راستای گسترش سلامت و بهداشت استان قدم برداشته است.

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: از اول ماه مبارک رمضان تاکنون هزار و ۱۹۱ کیلو انواع مواد غذایی غیر قابل مصرف از سطح عرضه و مصرف خارج شد که از این مقدار، ۳۸۵ کیلوگرم از آن اختصاص به زولبیا و بامیه داشت.

آقاحسنی ادامه داد: با تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی حساس ۱۴۰۰ بازرسی انجام شده است که ۲۳۳ مورد از آن در قنادی‌ها و مراکز پخت و فروش آش و حلیم بوده که در همین راستا ۷۷ مورد نمونه برداری به منظور آزمایش انجام شده است.

وی گفت: ۶ اکیپ بازرسان بهداشت محیط معاونت بهداشت تا پاسی از شب در سطح شهر حضور داشته و اقدام به نظارت بر اغذیه فروشی‌ها، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و بین راهی و برخورد قاطع با متخلفان می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۹۲ مورد اخطاریه بهداشتی صادر، ۱۲ مرکز و امکنه متخلف به مراجع قضایی معرفی و پنج امکنه نیز تعطیل و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شده است.

آقاحسنی گفت: همچنین در راستای کنترل طغیان بیماری‌های منتقل کننده از آب و غذا، ۲ مورد گزارش شده بود که در سطح شهر و روستا توسط اکیپ تشخیص بیماری‌ها و بهداشت محیط مورد بررسی، پیگیری و کنترل قرار گرفت.

وی افزود: بازدید از ایستگاه‌های صلواتی و کلرسنجی منابع آب مسجد مقدس جمکران و مراکز عرضه موادغذایی در بازارچه نیمه شعبان، کنترل مواد غذایی در اغذیه فروشی‌ها و فست فودها به خصوص در هسته مرکزی شهر، رسیدگی به وضعیت نامناسب بهداشت فردی در چند کارگاه شیرینی پزی و اغذیه فروشی و اصلاح در محل، تذکر در خصوص شرایط نا مطلوب نگهداری زولبیا بامیه، درطبقات نزدیک به زمین و بدون پوشش و تعطیلی موقت چند مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی تا رفع مشکل بهداشتی از جمله اقدامات این مرکز در ایام ماه مبارک رمضان بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم تصریح کرد: همچنین یدسنجی از نمک مصرفی و کلرسنجی آب، پیگیری کارت بهداشت متصدیان و کارگران مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و صدور جریمه در صورت عدم وجود کارت بهداشت، معدوم سازی مواد غذایی آماده مصرف که در شرایط غیربهداشتی و ناسالم تهیه و نگهداری شده بودند، جمع آوری دستفروشان دوره گرد، کنترل منابع ذخیره آب شیرین بیمارستان‌ها، بخش لنژری (محل شستشو، ضدعفونی، اتوکشی البسه، پتو و ملحفه‌ها)، کنترل پسماند بیمارستان و امحاء پسماندهای خطرناک و جمع اوری و معدوم سازی روغن‌های سوخته کارگاه‌های تولید زولبیا بامیه در حال مصرف از دیگر اقدامات این مرکز به شمار می‌رود.

آقاحسنی اظهار داشت: طی یک هفته ابتدایی ماه مبارک رمضان در طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قم نیز، ۵۱ جلسه هماهنگی و توجیهی- آموزشی با مساجد و اماکن مذهبی و سایر اماکن برگزار کرده است.

وی گفت: همچنین در این مدت ۹۱۰ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۲۲۰ بازرسی از اماکن عمومی، ۳۷ بازرسی از اماکن بین راهی و ۲۳۳ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله قنادی، آش و حلیم صورت گرفته است.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید