Performancing Metrics

رکوردجذب سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی | اتاق خبر
کد خبر: 352253
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 12:54
: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران در دولت یازدهم سبب جذب ۱/۸میلیارد دلار سرمایه خارجی در راه‌اندازی ۴۶ طرح صنعتی شهرک‌ها و نواحی شده که اشتغال ۲هزار و۷۰۰ نفری را ایجاد کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به گفته غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران هرچند این میزان سرمایه‌گذاری در ۳سال گذشته از دولت یازدهم با عمر ۳۰ساله از سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور رشد حدود ۴۵درصدی داشته اما نیمی از این تعداد سرمایه‌گذاری مربوط به سال ۹۴ به بعد و پس از برجام است. او بر ضرورت شناساندن فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به خارجی‌ها به صورت فرد به فرد تاکید کرد و گفت: موفقیت ژاپن در جذب سرمایه‌گذاران خارجی به‌دلیل تعهد هر شهروند در معرفی ظرفیت‌های کشورش است.
ادامه این گفت‌وگو را بخوانید:
جذب سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دولت یازدهم چه تغییری داشته است؟
در دولت یازدهم ۴۶ طرح و واحد صنعتی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه‌اندازی شده است. این تعداد طرح و واحد صنعتی با ۱/۸میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و ایجاد ۲هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم همراه بوده که در مقایسه با عمر ۳۰ساله شرکت شهرک‌های صنعتی ایران رشد حدود ۴۵درصدی داشته است.
آیا اجرای برجام در ورود سرمایه‌گذاران خارجی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تاثیری داشته است؟
از سال ۹۲ به بعد سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شتاب گرفته به‌طوری که از سال ۹۴ و بعد از برجام، اجرای ۲۰ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌ها و نواحی کشور آغاز شده است. در واقع نیمی از سرمایه‌گذاران خارجی جذب شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دولت یازدهم مربوط به بعد از برجام است. این در حالی است که از ابتدای تاسیس سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران تا کنون ۱۶۱ واحد تولیدی یا طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور راه یافته است به طوری‌که ۱۲۱ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده و ۴۰ طرح صنعتی در حال احداث است. برای راه‌اندازی این ۱۶۱ واحد و طرح صنعتی در مجموع حدود ۳/۸میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.
در مجموع این تعداد سرمایه‌گذاری خارجی باعث ایجاد ۱۳هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال شده است.


کدام کشورها رکورددار حضور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران بوده‌اند؟
بیشترین تعداد سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران از کشور ترکیه و نیز جمهوری آذربایجان بوده است اما کشورهای دیگر ازجمله افغانستان، عراق، چین، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئد، روسیه، هند ارمنستان، لهستان، اردن، کره، امارات، پاکستان و... در تمام بخش‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران با توجه به برجام چه تغییری داشته است؟ در این زمینه چه تلاش‌هایی انجام می‌شود؟
در فضای برجام، رایزنی‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر از قبل شده و برای شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران تلاش شده اما هنوز فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران برای دنیا ناشناخته است و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد به طوری که احداث شهرک‌های صنعتی مشترک با اروپایی‌ها در دست اقدام است. این طرح با کشور چین در احداث شهرک صنعتی مشترک در زمینه صنایع خودروسازی در منطقه ویژه بم نهایی شده و پیگیری احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در حال نهایی شدن است. همچنین بازاریابی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی با معرفی شهرک‌های صنعتی مناسب به سرمایه‌گذاران خارجی در حال انجام است.
مزیت‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌های صنعتی چیست؟
اهمیت جذب سرمایه‌گذار خارجی با توجه به ضعیف بودن منابع مالی داخلی به‌عنوان راهکاری مناسب برای ایجاد رونق و خروج از رکود صنعت کشور است. سرمایه‌گذاران خارجی علاوه بر تامین مالی در انتقال فناوری و دانش فنی به رونق صنعت کمک خواهند کرد.


توسعه صنعت در تمام استان‌های کشور متوازن نیست. این موضوع در جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز تاثیر داشته است؟ کدام استان رکورددار جذب سرمایه‌گذاران خارجی بوده است؟
در ۲۱ استان کشور سرمایه‌گذاری خارجی شده و ۱۰ استان نتوانسته‌اند در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق عمل کنند. اما این آمار مربوط به شهرک‌ها و نواحی صنعتی است. بنابراین ممکن است در این استان‌ها نیز سرمایه‌گذاری خارجی در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی انجام شده باشد.
سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی به نسبت سایر استان‌های کشور بیشترین تعداد را داشته و ۲۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در این استان انجام شده است. تعداد سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌شرقی ۱۹ مورد است. اصفهان، قزوین و البرز، هر کدام ۱۵ سرمایه‌گذاری خارجی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خود به ثبت رسانده‌اند. پس از آن استان‌های خوزستان با ۱۳مورد مازندران ۹مورد و تهران ۷ مورد سرمایه‌گذاری خارجی در رتبه‌های بعد قرار دارند.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید