Performancing Metrics

فلوجه به دامان عراق بازگشت | اتاق خبر
کد خبر: 352294
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 10:19
آخرین تحولات نبرد فلوجه:
نیروهای ارتش عراق جمعه در ادامه پیشروی‌ خود در داخل شهر فلوجه پیروزی‌های مهمی به دست آوردند. شهر در حال پاکسازی کامل است اما شمال آن هنوز آلوده به عناصر داعش است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از فارس، نیروهای ارتش عراق جمعه در ادامه پیشروی‌های خود در داخل شهر فلوجه پیروزی‌های مهمی به دست آورده‌ و موفق به آزادسازی برخی مناطق دیگر در این شهر شدند.

نیروهای عراقی از محور جنوب به سمت مرکز شهر فلوجه پیشروی کردند و در تلاش هستند از مرکز به شمال شهر پیشروی کنند.

منابع میدانی در این رابطه گفتند، مناطق آزاد شده در فلوجه عبارتند از: «الشهدا اول»، «الشهدا دوم»، «جبیل»، «الرسالة»، «الخضراء»، «التامیم»، «السرای»، «آرامگاه»، «ناظم تقسیم فلوجة»، «سد فلوجه»، «شرکت گاز فلوجه»، «پل فلوجه جدید»، بیمارستان دولتی فلوجه، ساختمان‌های اداری (فرمانداری) و تعدادی از مناطق مسکونی در داخل شهر.

علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی است مناطق جنوبی شهر به طور کامل پاکسازی شده، اما مناطق شمالی از جمله «العسکری»، «المعلمین»، «الاندلس» و «الجغیفی» هم چنان آلوده به عناصر تروریستی داعش است.

در مجموع گفته می‌شود بیش از 50 درصد شهر آزاد شده که شامل مناطق مهم از جمله ساختمان‌های دولتی است.

حجم مین‌های کار گذاشته شده و تله‌های انفجاری در سطح شهر، موجب کند شدن حرکت نیروهای عراقی شده است.

منابع میدانی می‌گویند تعداد این مین‌ها بی‌سابقه و به حدی است که حتی جرأت بازگشت به عقب را از خود تروریست‌ها هم سلب کرده است. این مین‌ها در مناطق مسکونی و حتی بیمارستان‌ها هم کار گذاشته شده‌ است.

همچنین گفته می‌شود عناصر تروریستی داعش تجهیزات فراوان نظامی خود را در درگیری با نیروهای عراقی از دست داده‌اند.

تعدادی از عناصر تروریستی داعش نیز در روزهای گذشته با گذاشتن سلاح خود بر زمین، لابه‌لای شهروندان، از شهر فلوجه خارج شده‌ و تعدادی دیگر نیز متواری شده‌اند. هفته گذشته حدود 500 داعشی که تلاش کردند در میان مردم از شهر خارج شوند، شناسایی و بازداشت شده بودند.

در عملیات آزادسازی شهر فلوجه نیروهای بسیج مردمی وارد شهر نشدند اما ارتش عراق، عشایر اهل سنت منطقه و نیروهای مبارزه با تروریسم با پشتیباتی آتش توپخانه و حملات موشکی نیروهای بسیج مردمی موفق به پیشروی گسترده در شهر فلوجه شدند.

با عقب‌نشینی عناصر تروریستی داعش، تحولات میدانی به سود نیروهای عراقی در جریان است. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز ساعاتی پیش با اعلام آزادی فلوجه، اعلام کرد که کار داعش در این شهر تمام است و مناطق باقی‌مانده بزودی پاکسازی می‌شود.

تمامی عراقی‌ها در بازپس‌گیری شهر مشارکت داشتند

وی در سخنرانی تلویزیونی خود تاکید کرد: ما وعده آزادسازی فلوجه را دادیم و فلوجه به ما بازگشت و نیروهای ما توانستند داخل شهر را تحت کنترل خود بگیرند اما همچنان برخی کانون‌ها نیاز به پاکسازی ظرف ساعات آینده دارد.

العبادی گفت: نیروهای امنیتی به وعده خود وفا کرده و فلوجه را آزاد کردند.

او از اعضای داعش خواست از خاک عراق بیرون بروند چرا که هیچ جایی برای آنها در عراق نیست و عراق متعلق به عراقی‌هاست.

نخست وزیر عراق تصریح کرد که تمامی عراقی‌ها در بازپس‌گیری شهر مشارکت داشتند.

او در عین حال متعهد به توجه کامل به آزادسازی شهر موصل شد و افزود: پیروزی در موصل نیز بسیار نزدیک است و داعشی‌ها هیچ جایی در عراق ندارند.


نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون نیز آزادسازی شهر فلوجه را از سیطره داعش تبریک گفت و خواهان کمک به آوارگان و فراهم سازی مقدمات بازگشت آنها به منازلشان شد.

مالکی تصریح کرد: به رغم تمامی چالش‌ها و بحران‌های سیاسی سخت فلوجه به آغوش کشور بازگشت و اعتقاد راسخ ما در ثبات و حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی ما خلاصه می‌شود.
وی ادامه داد: قهرمانان با شجاعت داعش را متحمل خسارت‌های شدیدی کردند تا تنها در شهر موصل محاصره باشند لذا ما به تمامی عراقی‌ها این پیروزی بزرگ را تبریک می‌گوییم.

او تمامی سیاستمداران را به بازنگری در مواضع‌شان و وحدت دیدگاه و استفاده از این پیروزی‌ها به نفع ساخت کشوری باثبات و خدمت رسانی به ملت و پرداخت غرامت به خسارت دیدگان فراخواند.

این درحالی است که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروهای عراقی تنها توانستند بخشی از شهر را پس بگیرند نه کل شهر را.

وی به خبرنگاران در مقر وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که آزادسازی کامل شهر نیازمند عملیات بیشتری است.

مقامات امنیتی عراق روز جمعه اعلام کرده بودند که نیروهای عراقی چند هفته بعد از عملیات آزادسازی فلوجه ساختمان دولتی مرکز  فلوجه را در اختیار گرفته و پرچم عراق را روی تعدادی از ساختمان‌ها به اهتزاز درآوردند.

العبادی در عین  حال از تمامی سازمان‌های دولتی خواست برای حفظ جان غیرنظامیان آماده باش اعلام کرده و به آنها کمک کنند و مراقب اموال عمومی و خصوصی باشند.

وی خطاب به ساکنان فلوجه گفت:‌ نیروهای ما به منظور حفظ امنیت و صلح برای شما جان خود را فدا کردند و امروز صلح و امنیت به فلوجه بازگشته و هدف ما حفظ حرمت تمامی عراقی‌ها است و این شهر شما سالم به شما بازخواهد گشت.

این در حالی است که سازمان ملل تاکید کردند: حدود 16 هزار تن طی روز گذشته از شهر فلوجه عراق گریخته‌اند تا تعداد آوارگان از ابتدای عملیات بازپس گیری شهر به 68 هزار تن برسد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خبری اظهار داشت که موج کوچ مردم ادامه دارد و سازمان ملل نگران سرنوشت افرادی است که در داخل فلوجه گیر افتاده‌اند.

از سوی دیگر، عیسی العیساوی، فرماندار فلوجه روز جمعه گفت: عملیات نظامی شهر فلوجه منجر به کوچ هزاران خانواده از شهر به طور گسترده شده که از توان و امکانات دولت محلی خارج بوده است و برخی تاکنون هیچ پناهگاهی ندارند.

پیام تبریک ظریف به وزیر خارجه عراق

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پیام تبریک به ابراهیم جعفری همتای عراقی خود به مناسبت آزادسازی فلوجه، گفت: با کمال خرسندی، نبرد شجاعانه و پیروزی اخير ارتش و نیروهای مردمی عراق علیه تروریست های تکفیری در شهر فلوجه را به جناب عالی، دولت و آحاد ملت عراق و همچنین مراجع عظام دینی تبریک میگویم. بی تردید پیروزی های چشمگیر بدست آمده در نبرد سرنوشت ساز فلوجه در ایام ماه مبارک رمضان، تجلی تحقق نصرت الهی بر مجاهدان راه خداست. 
رجاء واثق دارم که با اتکال به خداوند قادر متعال، تمسک به اتحاد و انسجام ملی و بهره گیری از ظرفیتهای ملی، ملت بزرگ عراق پیروزی های بزرگتری را بر تروریستهای تکفیری و حامیان آنان در  سراسر عراق متحد، یکپارچه و سربلند در پیش خواهيد داشت.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید