Performancing Metrics

سایه شوم ترور بر رفراندوم | اتاق خبر
کد خبر: 352340
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 18:16
روزنامه اعتماد در صفحه جهان به بررسی ترور جو کاکس نماینده حزب کارگر مجلس عوام بریتانیا و تاثیر آن بر رفراندوم این کشور برای خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا پرداخت.

اتاق خبر - در این گزارش که در شماره شنبه 29 خرداد 1395 خورشیدی به قلم میثم سلیمانی منتشر شد، می خوانیم: بریتانیا این روزها در آستانه یک رفراندوم بزرگ قرار دارد. رفراندومی که می‌تواند سرنوشت و آینده این کشور را رقم بزند. اما در بحبوحه رقابت‌های میان دو تفکر برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا، به ناگاه یک اتفاق بریتانیا را در شوک فرو می‌برد.
روز پنجشنبه ساعت ١:٤٨ دقیقه به وقت گرینویچ در نزدیکی کتابخانه بریستال در غرب یورکشایر، مردی با چاقو و یک اسلحه دست‌ساز به سمت جو کاکس، نماینده حزب کارگر مجلس عوام بریتانیا حمله‌ور شد و پس از شلیک به کاکس با چاقو به او حمله‌ور شد تا از مرگ کاکس مطمئن شود. در این بین یک مرد ٧٧ ساله به سمت کاکس می‌رود تا به او کمک کند اما به صورت جزیی مجروح می‌شود. پلیس پس از این اتفاق سر می‌رسد و ضارب را دستگیر می‌کند.
به گفته پلیس این فرد ٥٢ ساله توماس مایر نام دارد که گفته می‌شود با گروه‌های راست افراطی در ارتباط بوده و همواره به عنوان فردی مبتلا به مشکلات روحی و روانی شناخته شده بود. شاهدان عینی در محل حادثه می‌گویند که مایر در حال ضربه زدن به کاکس فریاد می‌زد: «اول بریتانیا»؛ پلیس پس از این حادثه سرتاسر خیابان را محاصره می‌کند تا ابعاد قتل را بررسی کند. ضارب را از صحنه حادثه خارج می‌کند تا جنازه بی‌جان کاکس ٤١ ساله را مورد بررسی قرار دهند. پس از انتشار خبر مرگ جو کاکس، همسر او برندان کاکس در پیامی اعلام کرد: هیچ تاسفی در مورد زندگی خود ندارد، من و جو هر لحظه از زندگی‌مان را با عشق سپری کردیم و به پرورش بچه‌های خود مشغول بودیم و به مبارزه با نفرتی می‌پرداختیم که در نهایت به کشته شدن جو منجر شد.
برندان کاکس افزود: جو به دنیایی بهتر باور داشت و هر روز برای آن مبارزه می‌کرد. جرمی کوربین، دبیرکل حزب کارگر بریتانیا در پیامی پس از کشته شدن کاکس گفت: جو یک تعهد مادام‌العمر به خدمات عمومی و خدمت به بشریت داشت. جو زندگی خود را برای حمایت از وعده‌های ما در کشورهای در حال توسعه و تقویت حقوق بشر در جهان اختصاص داد و اصول و ارزش‌های خود را نیز به پارلمان بریتانیا آورد. کوربین در ادامه پیام خود عنوان کرد که در روزهای آینده سوال‌های فراوانی در خصوص چگونگی مرگ او وجود دارد.
اما در حال حاضر تمام فکر ما پیش شوهر جو برندان و دو کودک او است. آنها بدون مادر خود بزرگ خواهند شد اما می‌توانند به مادر خود افتخار کنند. ما عمیق‌ترین تسلیت‌های‌مان را به آنها می‌فرستیم. ما یک همکار بسیار دوست‌داشتنی، یک استعداد واقعی و یک مبارز در راه عدالت اجتماعی را از دست داده‌ایم. اما خانواده او اکنون یک همسر و یک مادر را از دست داده‌اند که قلب ما همراه با آنها است. دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: مرگ جو کاکس یک تراژدی است. او یک نماینده متعهد بود و اکنون فکر من با شوهرش برندان و دو فرزند او است.
**جو کاکس که بود؟
جو کاکس ٤١ساله در ٢٢ژوئن ١٩٧٤ در منطقه باتلی یورکشایر به دنیا آمد. او در زمینه جامعه‌شناسی سیاسی در کمبریج تحصیل کرد و در سال ١٩٩٥ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او همچنین به مدرسه لندن رفت و در زمینه اقتصاد به مطالعه پرداخت. او نخستین فردی از خانواده خود بود که در دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شد. که این اتفاق جزو افتخارات خانواده او شمرده می‌شد. او سپس به عضویت حزب کارگر درآمد و به عنوان مشاوران نمایندگانی از حزب کارگر از جمله خوان والی و گلنیس کینوک خدمت کرد.
او همچنین با موسسه خیریه آکسفام بین سال‌های ٢٠٠١تا٢٠٠٩ همکاری کرد، او همچنین فعالیت‌های فراوانی در زمینه‌های ضد برده‌داری انجام داد. او در سال ٢٠١٥ در انتخابات سراسری بریتانیا نامزد حزب کارگر از منطقه باتلی شد و توانست وارد مجلس عوام بریتانیا شود. بحران سوریه یکی از مسائل اصلی مبارزات انتخاباتی کاکس بود که او پس از ورود به پارلمان گروه دوستی سوریه را راه‌اندازی کرد.
او همچنین از جمله نمایندگانی بود به مداخله نظامی بریتانیا در سوریه برای مبارزه با داعش رای ممتنع داد، زیرا او معتقد بود این اقدام نمی‌تواند یک استراتژی جامع و موثر در حل بحران سوریه باشد. او همچنین در جریان مبارزات در خصوص رفراندوم بریتانیا برای خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا، یکی از مخالفان سرسخت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. کاکس دو فرزند داشت که در هنگام مرگ او ٣ و ٥ سال داشتند.
**قتل در یک بزنگاه تاریخی
با کشته شدن جو کاکس، کمپین‌های انتخاباتی برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا به احترام او فعالیت‌های خود را متوقف کردند. اما کشته شدن کاکس هرچند دردناک بود اما می‌تواند تبدیل به نقطه عطفی برای کمپین انتخابات ماندن در بریتانیا شود. اگر عامل مرگ جو کاکس یک عامل تروریستی از سوی داعش بود این اقدام می‌توانست کاملا به نفع هواداران خروج از بریتانیا به اتمام برسد و به طور قطع نتیجه انتخابات ٢٣ژوئن را از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد. اما پس از قطعی شدن اینکه عامل کشته شدن جو کاکس فردی وابسته به گروه‌های راست افراطی بوده هواداران خروج از بریتانیا را در موضع تدافعی قرار داده است.
نظرسنجی‌ها تا پیش از این اتفاق برای رفراندوم ٢٣ژوئن وضعیت مناسبی را برای حامیان ماندن در اتحادیه اروپا نشان نمی‌داد و به نظر می‌رسید که باید منتظر رای مثبت مردم بریتانیا به خروج از بریتانیا بود. اما حالا این اتفاق آرای خاکستری در بریتانیا را به پای صندوق‌ها می‌کشد و این موضوع می‌تواند امیدها را برای ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا افزایش دهد.
حالا در روزهای آینده افرادی همچون نایجل فراژ و بوریس جانسون باید پاسخگوی پرسش‌هایی باشند که در مورد مرگ جو کاکس مطرح می‌شود و شاید حتی دیگر فرصت این را نداشته باشند که بخواهند در خصوص مسلمانان یا مباحث دیگر به بحث بپردازند. در طرف مقابل دیوید کامرون با مرگ جو کاکس به اتفاق و نقطه عطفی که دلخواه او بود، رسید تا در روز‌های آینده مانور جدی را با این ابزار در مورد ماندن در اتحادیه اروپا دهد. حالا به جای اینکه مخالفان بخواهند از نگرانی در مورد حضور تروریست‌ها و مهاجران مسلمان در خاک بریتانیا سخن بگویند، در طرف مقابل می‌توانند روی قدرت گرفتن راستگرایان افراطی مانور دهند و خطر آنها را به رخ مردم بریتانیا بکشند تا نتیجه انتخابات ٢٣ژوئن را به نفع خود تغییر دهند.
*منبع: روزنامه اعتماد

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید