Performancing Metrics

'توماس مایر' رسما متهم به قتل «جو کاکس» نماینده مجلس عوام شد | اتاق خبر
کد خبر: 352345
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 18:39
پلیس یورکشایر غربی در بیانیه ای اعلام کرد که 'توماس مایر' 52 ساله رسما متهم به قتل جنجالی و شوک آور 'جو کاکس' نماینده مجلس عوام انگلیس شده است.

اتاق خبر - پلیس یورکشایر غربی در این بیانیه که شامگاه گذشته منتشر شد گفته است توماس مایر متهم شده است که خانم جو کاکس 41 ساله را در روز پنجشنبه گذشته به ضرب گلوله و ضربات چاقو در شهر برستول به قتل رسانده است.
براساس گزارش های منتشر شده، توماس مایر قرار است روز شنبه با حضور در دادگاه بدوی وستمینستر تفیهم اتهام شود.
اقدام به قتل و نیز داشتن سلاح گرم و سرد از جمله اتهامات وارده به توماس مایر است. اگرچه پلیس انگلیس هنوز رسما در مورد انگیزه های قتل جو کاکس گزارشی را منتشر نکرده اما شواهد حاکی از ارتباط این قتل با جریانات راست افراطی است.
روزنامه گاردین روز شنبه در گزارشی نوشت که قدرت گرفتن گروه‌های راستگرا و گسترش بیگانه‌هراسی در انگلیس، احتمالا دلیل اصلی قتل این نماینده پارلمان که در مدت نمایندگی‌اش برای حفظ حقوق پناهجویان سوری تلاش می‌کرد، بوده است.
به گفته منابع انگلیسی، مدارک و نشانه‌هایی از نازی‌ها و گروه‌های راست افراط‌گرا در خانه 'توماس مایر' خانم جو کاکس که هم‌اینک تحت بازجویی پلیس انگلیس قرار دارد، یافت شده است.
این منابع عنوان کردند که قاتل خانم جوکاس دارای ارتباطاتی با گروه‌های افراطی راست‌گرا بوده و اسلحه دست‌ساز وی نیز بر اساس دستورالعمل‌های یک گروه نئونازی در آمریکا ساخته‌ شده است.
در همین حال صدها تن از شهروندان انگلیسی و شخصیت های سیاسی شامگاه جمعه با تجمع در برابر پارلمان به خانم جوکاکس، نماینده حزب کارگر در مجلس عوام، ادای احترام کردند.
شرکت کنندگان در این گردهمایی با روشن کردن شمع، قرار دادن شاخه های گل و پلاکاردهایی یاد این سیاستمدار کشورشان را گرامی داشتند.
«اد میلیبند» رهبر پیشین حزب کارگر که در این تجمع حضور داشت در سخنانی ضمن ابراز تاسف از کشته شدن همکار پارلمانی اش گفت: ' ما امشب به اینجا آمده ایم تا آنچه را که او برایش جنگید به یاد بیاوریم. خانم کاکس برای عدالت جنگید و از هیچ خطری واهمه نداشت. او سیاستمداری خون گرم، دلسوز و سخاوتمندی بود.'
«استفن کینوک» نماینده حوزه «آبراون» که دفتر کاری اش با خانم «کاکس» به صورت مشترک در یک ساختمان بود نیز در سخنانی گفت: 'او برای منافع کشور جنگید. برای او فرقی نمی کرد که ارباب رجوع انگلیسی باشد یا پناهنده سوری. ما شخصیت ارزشمندی را از دست دادیم.'
در جریان این مراسم شرکت کنندگان برای ادای احترام به وی به مدت دو دقیقه سکوت کردند.
پیش از این 'جاستین ولبی'، اسقف اعظم کانتربری ، 'نایجل فاراژ 'رهبر حزب یوکیپ و شماری از رهبران احزاب سیاسی نیز در این مراسم شرکت کردند.
همزمان با این تجمع، مراسم مشابهی در شمال انگلستان در شهرهای «گلاسکو» و «ادینبرو» نیز به منظور ادای احترام به این سیاستمدار انگلیسی برگزار گردید.
«نیکلا استروجن» رهبر حزب ملی اسکاتلند (اس ان پی) در اظهاراتی در مراسم شهر گلاسکو گفت: 'من خانم کاکس را شخصا نمی شناختم اما با توجه به آنچه طی 24 ساعت گذشته در مورد وی خواندم بسیار متاسفم که فرصت آشنایی با او را در زمان حیاتش نداشتم.'
مسلمانان حوزه انتخابیه خانم کاکس در «باتلی» نیز در جریان مراسم افطاری که در تالار شهر برگزار شد یاد این سیاستمدار انگلیسی را گرامی داشتند.
سعیده ورسی، معاون پیشین وزارت خارجه انگلیس و نماینده مجلس اعیان که در این مراسم حضور داشت در اظهاراتی کشته شدن خانم کاکس از سوی افراط گرایان را محکوم کرد و گفت: کشته شدن او به یاد ما می اندازد که ما برای چه هدفی وارد دنیای سیاست شده ایم.
صبح روز جمعه نیز جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر با حضور در روستای برستال ضمن ادای احترام به جو کاکس گفت: «او مدافع حقوق بشر و عدالت در سراسر جهان بود. اقدامی ناشی از تنفر او را از ما گرفت. آنچه دیروز رخ داد حمله به دموکراسی بود. نیتی توام با تنفر بود که او را کشت.»
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز که کوربین را همراهی می کرد، گفته است: «امروز ملت ما در بهت و حیرت فرو رفته و فکر می کنم زمان آن است که در مورد موضوعات مهم مربوط به کشورمان فکر کنیم. واقعیت این است که ما باید قدر و ارزش دموکراسی مان را بدانیم که در سایه آن اعضای پارلمان در مکان های عمومی حاضر می شوند و مردم با آنها در ارتباط هستند. در چنین وضعی بود که جو کشته شد. او در حین انجام وظیفه به قتل رسید.»
به دنبال کشته شدن این سیاستمدار انگلیسی، پلیس انگلیس نیز در نامه ای به نمایندگان پارلمان از آنها خواسته تا تدابیر امنیتی برای حافظت جانشان را افزایش دهند.
به گفته منابع انگلیسی، دولت این کشور به هر نماینده مجلس اعتباری معادل 70 هزار پوند بابت حفاظت از جانشان اختصاص داده ؛ این در حالی است که دفاتر بسیاری از نمایندگان مجلس، از جمله خانم کاکس بدون تدابیر امنیتی به روی ارباب رجوع باز است.
گفتنی است که در تارنمای دفتر پارلمانی خانم کاکس در منطقه ' باتلی و اسپن ' آمده بود: نیاز به گرفتن وقت قبلی نیست.
پلیس انگلیس در نامه یاد شده از نمایندگان پارلمان خواسته تا ضمن جدی گرفتن خطرات احتمالی ناشی از حملات افراط گرایان، با مشورت پلیس، تدابیر امنیتی دفاتر کاری شان را سامان دهی کنند.
این برای اولین در طی 25 سال گذشته است که یک نماینده پارلمان انگلیس به قتل می رسد.
آخرین بار در سال 1990 میلادی 'ایان گوو' نماینده مجلس عوام در طی یک عملیات بمب گذاری توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند کشته شد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید