Performancing Metrics

تجارت آزاد ايران و اوراسيا | اتاق خبر
کد خبر: 352349
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 18:52
نشست «ايران پساتحريم» در حاشيه همايش بين‌المللي اقتصادي «سن‌پترزبورگ» بررسي شد
روسيه از جمله مهم‌ترين همراهان سياسي و اقتصادي ايران در دوره سال‌هاي تحريم بوده است اما اين همراهي را در پساتحريم نيز ادامه مي‌دهد

اتاق خبر: روسيه از جمله مهم‌ترين همراهان سياسي و اقتصادي ايران در دوره سال‌هاي تحريم بوده است اما اين همراهي را در پساتحريم نيز ادامه مي‌دهد؛ چنانچه در نشست بين‌المللي اقتصادي سن‌پترزبورگ روسيه كه با حضور 800 هيات دولتي و غيردولتي از كشورهاي مختلف جهان در حال برگزاري است، پنل تخصصي با عنوان «ايران پساتحريم» نيز برگزار شد. در اين نشست بين‌المللي كه در آن، هيات ايراني به سرپرستي محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز شركت كرده است تا در حاشيه اين همايش بين‌المللي، به رايزني‌هاي صنعتي و اقتصادي بپردازد و در اين زمينه نيز، رييس روسي كميسيون مشترك ايران و روسيه، خواستار برنامه‌ريزي براي تامين اعتبار طرح‌هاي مورد توافق ايران و روسيه در قالب نقشه راه توسعه روابط دو كشور با ارزش بيش از 40ميليارد دلار شد. البته منابع خبري روسي از برنامه مذاكرات «محدوده تجاري آزاد» ايران و اورآسيا خبر دادند كه ادامه مذاكرات ايران و اتحاديه اقتصادي اورآسيا براي تدوين پيمان محدوده تجاري آزاد نيز طي آن در دستور قرار خواهد گرفت. همچنين در چارچوب آن همكاري‌هاي بازرگاني و اقتصادي بين تهران و اعضاي اين اتحاديه افزايش خواهد يافت و در جريان مذاكرات برنامه‌ريزي شده، رويكردها در محدوده آزاد تجاري با ايران بررسي خواهد شد.



 مباحث پنل تخصصي ايران پساتحريم

در همين حال، در پنل تخصصي ايران پساتحريم در حاشيه همايش بين‌المللي اقتصادي سن‌پترزبورگ، فرصت‌هاي اقتصادي و صنعتي در جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يك بازار بزرگ جهاني مهم خواندند. در اين نشست، «الكساندر نوواك» وزير انرژي روسيه، محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت ايران و سفير ايران در روسيه و همچنين چند نفر از معاونان وزرا و نمايندگان تجاري دو كشور حضور يافتند. سفير ايران در روسيه اين نشست را فرصت خوبي براي افزايش تعاملات ايران و روسيه دانست و گفت: براي نخستين‌بار در طول 20 دوره برگزاري اين همايش، فرصت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري ايران بررسي مي‌شود. مهدي سنايي، سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه همچنين با تاكيد گسترده بودن هدف‌گذاري توسعه‌يي جمهوري اسلامي ايران در دوره جديد اظهار كرد: فرصت كنوني براي شركت‌ها از كشورهاي مختلف از جمله روسي فراهم شده است. وي اظهار كرد كه توانايي اقتصادي و صنعتي جمهوري اسلامي ايران رو به رشد است كه اين ويژگي مي‌تواند در برگيرنده اجراي طرح‌هاي بزرگي باشد. بنا به اعلام بخش ديپلماسي رسانه‌يي سفارت ايران در مسكو، «الكساندر نوواك» وزير انرژي روسيه نيز در اين نشست، بيشترين توجه خود را به همكاري در بخش نفت اختصاص داد و خواستار راهنمايي براي استفاده از قراردادهاي جديد نفتي ايران شد.



 فرصت مهم توسعه‌اي براي ايران

 محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين نشست با اشاره به برنامه‌هاي توسعه‌يي جمهوري اسلامي در بخش‌هاي مختلف صنعتي، انرژي و زيرساخت‌ها گفت: با هدف‌گذاري‌هاي انجام شده، زمينه‌هاي فراواني براي فعاليت‌هاي سرمايه‌گذاران خارجي و صاحبان صنعت در ايران فراهم شده است. نعمت‌زاده با تاكيد بر اينكه اكنون ايران در حال اجراي برنامه‌هاي توسعه است، به رقابت شكل گرفته در جهان براي همكاري‌هاي اقتصادي و صنعتي با جمهوري اسلامي اشاره و اظهار كرد كه تهران از جذب همكاري‌هاي خارجي در حوزه‌هاي مختلف استقبال مي‌كند. در همين حال، پدرام سلطاني، نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران نيز در اين نشست تاكيد كرد: روابط تجاري و اقتصادي ايران با كشورهاي مختلف جهان در حال توسعه است و اصلاحات بسياري در قوانين و مقررات صورت گرفته كه زمينه‌ساز رشد روزافزون روابط با ايران شده است.



 اعتبار براي نقشه‌راه توسعه روابط

رييس روسي كميسيون مشترك دو كشور نيز با اشاره به برنامه‌هاي گسترده روسيه براي همكاري در بخش‌هاي انرژي گفت: اكنون فرصت‌هاي پيش‌رو بسيار گسترده است و مسكو مي‌خواهد از اين فرصت‌ها براي ارتقاي همكاري‌ها استفاده كند. وي همچنين خواستار برنامه‌ريزي براي تامين اعتبار طرح‌هاي مورد توافق ايران و روسيه در قالب نقشه راه توسعه روابط دو كشور در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، نفتي و ريلي شد كه ارزش آن بيش از 40 ميليارد دلار است.



 ايران قطب جذاب شركت‌هاي خارجي

در عين حال، «الكسي باشقيروف» معاون مديرعامل گروه «اينترروس» در امور سرمايه‌گذاري و عضو هيات‌مديره شركت سهامي عام «ناريلسكي نيكل» روسيه در اين نشست اظهار كرد: ايران يكي از برخوردارترين كشورهاي منطقه‌يي از نظر توسعه زيرساخت‌هاست و ما قصد داريم به گسترش همكاري‌هاي خود با تهران ادامه دهيم. وي افزود: ايران به عنوان يك كشور قدرتمند پويايي و هدفمندي اقتصادي دارد و برداشت‌هاي كنوني من با چندي قبل درباره توانمندهاي جمهوري اسلامي در عرصه زيرساخت‌ها و توسعه‌يي متفاوت است. همچنين «چارلز روبرتسون»، اقتصاددان ارشد از موسسه«Renaissance Cap» نيز گفت: ايران اكنون به عنوان يك قطب جذاب براي شركت‌هاي خارجي در بخش‌هاي مختلف تبديل شده است. وي افزود: شرايط بازار ايران در برگيرنده فرصت‌هاي فراوان همكاري است، زيرا در بخش‌هاي مختلف شاهد توسعه است و زير ساخت‌هاي اين كشور امكان جذب همكاري‌ها و سرمايه‌گذاري خارجي را براي اجراي طرح‌هاي بزرگ دارد.

 

 تشريح شرايط جذب سرمايه‌گذاري خارجي

در اين نشست همچنين حسين يعقوبي، مديركل بين‌الملل بانك مركزي سياست‌هاي مالي و بانكي جمهوري اسلامي ايران با هدف تسهيل در شرايط جذب همكاري‌هاي شركت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي را تشريح كرد. وي گفت: با توجه به پيامدهاي رفع تحريم‌ها، كارآمد كردن قوانين مالي و روند برقراري روابط با نظام بانكي بين‌المللي، اكنون شرايط براي گسترش همكاري‌ها بسيار مطلوب شده است.

 بررسي رويكرد محدوده آزاد تجاري

در همين حال «الكسي ليخاچف» قائم‌مقام وزير توسعه اقتصادي روسيه اعلام كرد كه نمايندگان كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اورآسيا اواخر ماه جاري ميلادي (ژوئن) براي ايجاد محدوده آزاد تجاري در نشست كارشناسي با ايران شركت مي‌كنند. اتحاديه اقتصادي اورآسيا با جمعيتي بيش از 180 ميليون نفر دربرگيرنده پنج كشور روسيه، بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان و ارمنستان است كه بيش از 20ميليون كيلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزديكي جغرافيايي، بازار بزرگي براي صادرات كالاهاي ايراني به شمار مي‌روند و برقراري تجارت آزاد نيز مي‌تواند فرصت‌هاي زياد همه‌جانبه‌يي  براي بخش خصوصي ايران و كشورهاي عضو اين اتحاديه ايجاد كند. چنانچه خبرگزاري «ايتارتاس» به نقل از «ليخاچف» گزارش داد: در جريان مذاكرات برنامه‌ريزي شده، رويكردها در محدوده آزاد تجاري با ايران بررسي خواهد شد و با توجه به عضويت نداشتن اين كشور در سازمان تجارت جهاني، تدابير ملي ويژه‌يي براي تنظيم امور تجاري اعمال مي‌شود.



 صفر شدن تعرفه اقلام صادراتي

«ليخاچف» درباره صفر كردن تعرفه‌هاي صادراتي با ايران نيز خاطرنشان كرد: روسيه براي گشايش تمام امكانات صادراتي خود با ايران آمادگي دارد.  ماه جاري نيز نخستين دور مذاكرات هيات سازمان توسعه تجارت ايران و طرف اورآسيايي براي توافق تجارت آزاد در مسكو برگزار شد. خانم «ورونيكا نيكيشينا» وزير تجارت اتحاديه اقتصادي اورآسيا نيز در نشست پاياني با هيات ايراني بر اهميت ادامه گفت‌وگوها براي رسيدن به نتيجه لازم تاكيد كرد. پيش از اين نيز اعلام شد كه صادرات پسته، مغز پسته، گل كلم، كلم بروكلي، خرما و انواع كشمش از ايران به كشورهاي عضو اتحاديه با تعرفه صفر انجام خواهد شد.



 فرصت رايزني در نشست «سن‌پترزبورگ»

با اين حال، نشست اقتصادي سن‌پترزبورگ فرصت خوبي براي مذاكرات و انجام موافقتنامه‌ها مهيا مي‌كند؛ چرا كه در اين همايش اقتصادي «بان‌كي‌مون» دبيركل سازمان ملل، نخست‌وزير ايتاليا، دبير كميسيون اتحاديه اروپا، نيكلاي ساركوزي رييس‌جمهور سابق فرانسه و ده‌ها مقام دولتي روسيه حضور دارند. گستردگي برگزاري و تنوع محورهاي مورد بررسي با فرصت بسيار انجام رايزني‌هاي گسترده و عقد قرارداد بين شركت‌كنندگان در اين همايش، توجه روزافزون كارشناسان اقتصادي، سرمايه‌گذاران و رسانه‌ها را به خود جلب كرده است، به گونه‌يي كه حدود 2هزار خبرنگار و تحليلگر اقتصادي رسانه‌هاي كشورهاي مختلف در اين نشست فعاليت مي‌كنند. البته روسيه در سال 2015 و در نشست اقتصادي سن‌پترزبورگ ميزبان بيش از 45 رييس‌جمهوري، نخست‌وزير و وزير از 32كشور جهان و حدود 2هزار خبرنگار بود، شركت‌هاي روسي با آمادگي قبلي و رايزني‌هاي گسترده در بخش بازرگاني موفق شدند 205 قرارداد به ارزش 5ميليارد و 300 ميليون يورو امضا كنند.
 منبع: تعادل
 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید