Performancing Metrics

ریسندگی زنجان در پوشاک صنعتی | اتاق خبر
کد خبر: 352403
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 22:55
گسترش واحدهای تحقیق و توسعه (آرانددی) برای تولید محصول باکیفیت و رقابت‌پذیر از جمله مشکلاتی است که ۸۰ واحد تولید صنایع نساجی زنجان با ۵هزار فرصت شغلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش اتاق خبر، بخشی که سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق این امر در خط تولید این واحدها را در دستور کار قرار داده که مهم‌ترین فرآیند آن تولید پوشاک صنعتی است که تا پایان امسال در این استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.
انقلاب صنعتی در دوران بعد از رنسانس از صنعت نساجی با تبدیل ماشین‌آلات از حالت دستی به‌صورت نیمه‌خودکار در انگلیس آغاز شد. نساجی به عنوان یکی از صنایع مادر و پایه به شمار می‌رود که اشتغال مناسب و ارزش افزوده بالایی را دربر می‌گیرد؛ معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان ضمن بیان این مطلب افزود: هم‌اکنون ۸۰ واحد تولیدی در زمینه صنایع نساجی در شهرستان‌های زنجان و ابهر این استان مشغول به فعالیت هستند که در مجموع با تولید انواع کیف و کفش، پوشاک و فرآوری چرم توانسته‌اند به صورت مستقیم برای ۵هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنند.
بهره‌مندی واحدهای تولیدی از ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری روز در خط تولید می‌تواند افزایش یا کاهش هزینه‌های تولید را به همراه داشته باشد؛ علی کلانتری با بیان این مطلب، ابراز کرد: موقعیت ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در خط تولید صنعت نساجی زنجان به نسبت سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد. اما به حتم این امر دلیلی بر این نیست که این تجهیزات در آینده‌ای نه چندان دور نیازمند تعویض نخواهند بود چراکه فرسودگی ماشین‌آلات در فرآیند تولید امری اجتناب‌ناپذیر است.
بهره‌مندی واحدهای تولیدی از فناوری و واحدهای تحقیق و توسعه (آرانددی) از جمله فرآیندهایی است که می‌تواند ایجاد ارزش‌افزوده را با سرعت بیشتری همراه کند و علاوه بر تولید محصول باکیفیت، رقابت‌پذیری آن در بازارهای هدف را به دنبال داشته باشد؛‌ کلانتری این را گفت و ادامه داد: براساس طبقه‌بندی در دولت گذشته در زمینه صنعت نساجی کل کشور، زنجان بعد از اصفهان دومین استان از نظر استفاده از فناوری‌های جدید در این صنعت برگزیده شد. این در حالی است که متاسفانه هم‌اکنون واحدهای تولیدی صنایع نساجی استان در استفاده از واحدهای تحقیق و توسعه، روند رو به رشدی ندارند که باید با انجام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کاری آنها را به این سمت حرکت داد. البته این امر به این معنی نیست که محصولات دانش‌بنیان در استان تولید نمی‌شد، چرا که پوشاک نانو هم‌اکنون تولید و به بازار عرضه می‌شود اما می‌توان گفت، کافی نیست.


وجود مشکلات، همواره چوب لای چرخ تولید بوده و هست و صنعت نساجی نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه در رنجان سالانه حدود ۲۰هزار تن انواع نخ تولید و عرضه می‌شود، اظهار کرد: تولید سالانه ۳۵میلیون مترمربع انواع پارچه و امکان رنگرزی بیش از ۳۵میلیون مترمربع پارچه در واحدهای نساجی از توانمندی‌هایی است که صنعت نساجی استان از آن بهره می‌برد. اما با وجود این، متاسفانه تولید پوشاک به روش صنعتی تاکنون به انجام نرسیده و همین امر باعث شده نشانی که ویژه استان باشد تاکنون طراحی و تولید نشود که باید با ایجاد کارگروه تخصصی با صاحبان این صنعت و مسئولان امر برای آن چاره‌اندیشی کرد.
سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی به شکل‌های مختلف می‌تواند تولید آنها را با سرعت بیشتر همراه کند. کلانتری با تاکید بر این موضوع گفت: برای تحقق این مهم حمایت‌های لازم با پرداخت تسهیلات بانکی و کم کردن بروکراسی‌های اداری برای واحدهای تولیدی صنایع نساجی درنظر گرفته شده که در اولویت کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است. به همین منظور برای محقق شدن این امر طرح تولید پوشاک صنعتی در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که جزو نخستین واحدهایی خواهد بود که به شکل صنعتی اقدام به تولید محصول می‌کنند.
البته در این میان کمبود مواد اولیه (پنبه)، ازجمله مشکلات واحدهای تولیدی نساجی است. براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی، قرار است پنبه‌های تراریخته به تولید برسد که هم‌اکنون در حال گذر از دوران تولید آزمایشی است که در صورت موفقیت طرح و تولید انبوه می‌تواند مشکل کمبود مواد اولیه مورد نیاز واحدهای نساجی را برطرف کند. البته ناگفته نماند مشکلات واردات پنبه به شکل‌های مختلف را می‌توان از دیگر مسائل موجود در صنعت نساجی برای تامین مواد اولیه عنوان کرد.


تقویت فرهنگ مصرف کالای داخلی
نساجی از صنایع مهم، اشتغالزا و قابل اتکا در تمام زمینه‌های اقتصادی به منظور ایجاد ارزش افزوده است که می‌تواند روند رو به رشدی را به صنایع بالادستی و پایین‌دستی خود بدهد؛ رییس اتاق بازرگانی زنجان ضمن بیان این مطلب، افزود: در استان صنایع فراوانی وجود دارد که در حوزه نساجی قرار می‌گیرند و از جایگاه ویژه‌ای در تولید، اشتغال و ایجاد ارزش افزوده استان برخوردارند به گونه‌ای که در تکمیل زنجیره تولید نقش اساسی دارد و بود و نبود یکی از آنها می‌تواند تاثیر فراوانی بر روند تولید برخی از واحدهای تولیدی دیگر بگذارد.
بهره‌مندی از ماشین‌آلات و فناوری جدید در واحدهای نساجی می‌تواند محصولی باکیفیت و رقابت‌پذیر با کالای مشابه در بازارهای هدف به همراه کاهش هزینه‌ها، تولید و به بازار عرضه کند؛ موضوعی که غلامحسین جمیلی آن را برای واحدهای تولیدی منسوجات زنجان مهم ارزیابی کرد و گفت: بخش خصوصی تمام تلاش خود را برای همراهی تولید در این واحدها به‌کار می‌گیرد تا در تولید محصولات نوآورانه و قابل رقابت سهمی داشته باشد. البته در این میان بازاریابی و بازارسازی محصولات تولیدی آنها ازجمله وظایفی است که نقش اساسی در ایجاد ارزش افزوده و بالا بردن توان تولید آنها می‌تواند داشته باشد که آن نیز بر عهده بخش خصوصی به‌ویژه اتاق بازرگانی با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و اعزام و دعوت از هیات‌های تجاری است.


صنعت همواره در دوره‌ای از زمان تولید دچار مشکلاتی می‌شود که روند تولید محصول را با کندی همراه می‌کند. جمیلی معتقد است با توجه به جایگاه ویژه‌ای که صنایع نساجی در اشتغال و ایجاد ارزش افزوده دارد باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا مانند برخی از صنایع بزرگ که دچار رکود شده‌اند و نمی‌توان برای رونق گرفتن خط تولید آنها برنامه‌ای درنظر گرفت، وارد عرصه ناملایمات تولید نشود. به همین منظور باید با درنظر گرفتن جایگاه این صنعت و براساس برخی برنامه‌ریزی‌های کارآمد و برداشتن قوانین دست و پاگیر که به عنوان موانع تولید به شمار می‌روند با کاهش هزینه‌های تولید و کنترل بازار هدف این واحدها، گامی مثبت در زمینه حمایت از صنایع نساجی برداشت.
ورود کالای مشابه از مبادی قانونی و قاچاق به راحتی می‌تواند کمر به نابودی واحدهای تولیدی که در تمام زمینه‌ها فعالیت می‌کنند، ببندد؛ رییس اتاق بازرگانی زنجان این را گفت و ابراز کرد: هم‌اکنون در اتاق بازرگانی استان راه‌اندازی کمپین خرید کالای ایرانی در دستور کار قرار گرفته که به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این طرح در استان علاوه بر تقویت فرهنگ مصرف کالای داخلی براساس شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» می‌توان جایگاه و اعتبار لازم را به نشان(برند)های تولیدی استان و کشور داد. گفتنی است، ایجاد این جایگاه می‌تواند تا حدود زیادی تضمین‌کننده فعالیت‌های بیشتر در خط تولید واحدهای تولیدی به ویژه صنعت نساجی زنجان باشد. فرهنگ‌سازی مصرف در تمام زمینه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار تمام دولت‌ها بوده و هست. جمیلی با تاکید بر این امر تصریح کرد: تحقق این امر علاوه بر تقویت بازارهای داخلی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای به محصولات تولیدی در بازارهای هدف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بدهد.

منبع: صمت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید