Performancing Metrics

دغدغه امنیت جانی غیرنظامیان علت کندی عملیات فلوجه بود | اتاق خبر
کد خبر: 352547
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1395 - 07:37
وزیر کشور عراق:
وزیر کشور عراق در خصوص علت کندی و تاخیر در عملیات فلوجه، گفت مهمترین بخش عملیات آزادسازی شهر فلوجه و دغدغه فرماندهان مساله حفاظت از جان غیر نظامیان بود و به این منظور گذرگاه هایی را برای خروج مردم از این شهر بازگذاشتیم و همین امر یکی از دلایل تاخیر در عمل

اتاق خبر - محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق، اظهار داشت یکی از دغدغه های ما و علل تاخیر در آزادی فلوجه، حساسیت شدید نیروهای عراقی در خصوص حفظ جان شهروندان و نجات مردم و غیرنظامیان و عدم وقوع تلفات در بین آنها بود.
آیت الله سیستانی مرجع عالی عراق روز جمعه در بیانیه ای که در نماز جمعه این هفته کربلا قرائت شد، از نیروهای عراقی خواسته بود که نسبت به جان غیرنظامیان دقت بیشتری کنند.
وزیر کشور عراق در ادامه این گفت وگو در خصوص روند عملیات گفت که عملیات آزادسازی فلوجه به صورت مرحله ای اجرا شد، به نحوی که در مرحله اول، مناطق حومه فلوجه آزاد شد و مرحله دوم به پاکسازی این مناطق از بمب و مین و تشدید حلقه محاصره بر مرکز شهر فلوجه اختصاص یافت.
الغبان ادامه داد که بعد از تشدید حلقه محاصره، گذرگاه هایی برای خروج شهروندان از فلوجه باز گذاشته شد، زیرا نجات شهروندان مهمترین اولویت نیروهای عراقی بود تا تلفاتی در بین شهروندان اتفاق نیفتد.
وی گفت: بعد از این مرحله بود که ورود به داخل فلوجه از بخش جنوبی شهر شروع شد و در دو روز آخر قبل از آزادی فلوجه، نیروهای عراقی، به ویژه نیروهای پلیس مرکزی، پیشروی سریع داشتند و تا عمق فلوجه رسیدند و خیابان 60 و سپس به خیابان راهبردی 'بغدادی' که فلوجه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند، رسیدند و قلب فلوجه را تحت کنترل درآوردند.
محمد سالم الغبان افزود: فروپاشی و تزلزل شدید در روحیه گروه تروریستی داعش اتفاق افتاده و در مقابل روحیه نیروهای ما عالی است و در این عملیات هیچ کمبودی از حیث روحیه رزمی و سلاح و تجهیزات نداشته ایم.
وزیر کشور عراق با تقدیر از نیروی هوایی و پشتیبانی هوایی ارتش عراق اضافه کرد که نیروی هوایی و پشتیبانی هوایی ارتش در این عملیات بسیار قوی بود.
وی افزود که دشمن با بمبگذاری گسترده خودروها و راه ها و استفاده از بمب های کار گذاشته شده درصدد جلوگیری از پیشروی نیروهای آزادی بخش عراق برآمد و در مقابل حساسیت نیروهای عراقی به عدم دادن تلفات از یکسو و از طرفی حفظ جان مردم بیگناه، باعث کندی در روند عملیات شد.
وی در عین حال تاکید کرد که تمام نقشه های ما حساب شده بود و عملیات مو به مو در راستای طرح از پیش تعیین شده اجرا شد و مصمم بودیم طی این عملیات دشمن درهم شکسته شده و فلوجه آزاد شود و خدا را شکر این اتفاق افتاد.
شهر مهم و راهبردی فلوجه از توابع استان الانبار در 50 کیلومتری غرب بغداد بعد از 25 روز از شروع عملیات ، دیروز جمعه 17 ژوئن آزاد شد. این پیروزی با جشن های خودجوش مردمی در شهرهای مختلف عراق همراه بوده است.
وزیر کشور عراق در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایرنا در خصوص برخی صحبت ها مبنی بر کمک های تسلیحاتی دولت سعودی به داعش ، گفت که درباره ادعاهای رسانه ای مبنی بر کشف سلاح های خرید عربستان سعودی در فلوجه تحقیق می شود.
محمد سالم الغبان افزود که درباره ادعای کشف سلاح های خرید عربستان نزد گروه تروریستی داعش در فلوجه، باید تحقیق و تفحص بشود، هرچند این ادعاها در سطح رسانه ها فعلا منتشر شده است.
وی ادامه داد که این گونه ادعاها مسایل حساس و نیازمند مستند سازی است، ولی در عین حال موضوعاتی که در رسانه ها مطرح شده، مورد توجه ماست و آن را دنبال می کنیم و در صورت تایید این خبرها، دولت عراق موضع رسمی خواهد گرفت.
پیش از این برخی منابع خبر داده بودند که در جریان عملیات فلوجه در محور 'الصقلاویه' مقادیر زیادی از سلاح های خرید عربستان سعودی نزد گروه تروریستی داعش کشف و ضبط شده است.
گفته می شد بیشتر این سلاح ها که عربستان از برخی کشورهای جدا شده از شوروی سابق خریداری کرده، روسی بوده است و مقادیری نیز از طریق سوریه وارد عراق شده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید