Performancing Metrics

ركود به فولادسازان دولتي هم رسيد | اتاق خبر
کد خبر: 352673
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1395 - 15:22
بر اساس آمار رسمي اعلام شده، در 2ماهه نخست امسال، فولادسازان بخش دولتي بيش از 2.5ميليون تن فولادخام توليد كردند.

اتاق خبر: بر اساس آمار رسمي اعلام شده، در 2ماهه نخست امسال، فولادسازان بخش دولتي بيش از 2.5ميليون تن فولادخام توليد كردند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه پارسال، كاهش بيش از 1.5درصدي داشت.

اين در حالي است كه فولادسازان دولتي از حمايت‌هاي خاص دولت برخوردارند و آمار كاهش توليد در اين بنگاه‌ها به مراتب كمتر از بنگاه‌هاي خصوصي است. از سوي ديگر، در دو هفته اخير قيمت فولاد در بازارهاي جهاني نيز كاهش پيدا كرده و اين موضوع خود تاثيرات بدي را به واحدهاي توليدي داخلي وارد كرده است. در اين شرايط امريكا با سياستي جدي ممنوعيت واردات محصولات فولادي كشور را تثبيت كرده و تعرفه 250درصدي را براي محصولات اين كشور در نظرگرفته شده است كه اين موضوع خود باعث مي‌شود، حجم زيادي از بازار صادراتي چين از بين رفته و آنها تمركز بيشتري براي كسب بازارهاي هدف داشته باشند.

در همين راستا، يك عضو انجمن فولاد نسبت به بي‌توجهي به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط به ويژه بنگاه‌هايي كه در بخش خصوصي كار مي‌كنند، انتقاد كرد و گفت: امروز واحدهاي توليدي فولاد با مشكلات متعددي روبه‌رو هستند. رضا شهرستاني با بيان اينكه از اين دست واحدهاي توليدي كه امروز بنا به دلايلي تعطيل مي‌شود در حوزه فولاد بسيار است، افزود: شرايط امروز واحدهاي توليدي اصلا مناسب نيست و در سه ماهه اول امسال به جهت تشديد مشكلات بسياري از فعاليت‌ها، متوقف يا نيمه‌تعطيل شده است.

شهرستاني با اشاره به تسهيلات جديد دولت براي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط گفت: اين مبالغ ناچيز فقط براي فعاليت چند روز واحدهاي فولادي كفايت مي‌كند. دولت اگر مي‌خواهد تسهيلاتي را در اختيار واحدهاي توليدي قرار دهد، بايد با اولويت‌بندي حمايت لازم را انجام دهد نه آنكه با ارقام اندك فقط نياز چند روز واحدهاي توليدي را برطرف كند.   شهرستاني با بيان اينكه به نظر مي‌رسد ظرف 6ماهه اخير اگر اتفاق خاصي در بخش فولاد به وجود نيايد و سرمايه‌گذاري جديدي انجام نشود وضعيت اين صنعت بحراني‌تر خواهد شد، تصريح كرد: امروز اكثر واحدهاي توليدي با كمتر از ظرفيت به فعاليت مي‌پردازند در اين شرايط واحدهاي فولادي كه دولتي هستند به هر قيمتي حتي با ضرر نيز به توليد محصول مي‌پردازند كه اين موضوع خود يك رقابت ناسالم را در سطح بازار به وجود مي‌آورد.

وي با اشاره به صحبت‌هاي اخير معاون اول رييس‌جمهور مبني بر حمايت از واحدهاي توليدي و بخشودگي‌هاي مالياتي و بانكي واحدهاي توليدي، افزود: متاسفانه اين موضوعات فقط در حد حرف مطرح شد و عملا هيچ بخشودگي ماليات و معوقات بانكي واحدهاي توليدي انجام نشده است؛ حتي سازمان امور مالياتي با تدابيري سخت‌تر اقدام به اخذ ماليات از واحدهاي توليدي مي‌كند. اين عضو انجمن فولاد با بيان اينكه هيچ گوش شنوايي براي رفع مشكلات توليدي وجود ندارد، گفت: تقاضا در سطح بازار كاهش پيدا كرده و معوقات بانكي به همراه فشارهاي مالياتي امكان فعاليت را از واحدهاي توليدي گرفته است؛ اگر به اين صنعت مريض توجه بيشتري انجام نشود به‌طور حتم در آينده شاهد اتفاقات بدتري خواهيم بود.

جدول آماري منتشر شده زمينه توليد فولاد نشان مي‌دهد كه مجموع توليد كارخانه‌هاي ذوب آهن اصفهان، شركت ملي فولاد ايران (گروه ملي صنعتي فولاد ايران، فولاد آلياژي ايران، فولاد خراسان)، فولاد خوزستان، فولاد مباركه (سبا و هرمزگان) در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت‌ماه امسال در زمينه توليد شمش چدن، بيلت، بلوم و اسلب به 2ميليون و 502هزار و 340تن رسيد كه 61.4درصد آن سهم اسلب بود.

منبع: تعادل

نظرات
ADS
ADS
پربازدید