Performancing Metrics

ادامه انحصار برای مجوز فیبرنوری صحیح نیست | اتاق خبر
کد خبر: 352725
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1395 - 19:12
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای خواستار اتمام انحصار مجوز فیبرنوری و فراهم کردن شرایط رقابتی لازم برای بخش خصوصی شد.

اتاق خبر: ناصرعلی سعادت امروز در نشست خبری به اتمام دوره حفاظت پروانه شرکت ایرانیان نت به عنوان اپراتور فیبر نوری در کشور، خواستار اتمام این انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی لازم برای بخش خصوصی شد.

او ادامه داد: طی ۱۲ سال پیش، بحث ارائه خدمات اینترنت و ارائه دیتا در چارچوب قوانین ارائه می‌شد و با توجه به تعهدات بخش دولتی و به خصوص کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، با به پایان رسیدن دوره حفاظت این شرکت، بخش خصوصی باید بتواند در این زمینه رقابت کند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به  لزوم  صدور پروانه ارتباطات ثابت مانند ارتباطات سیار، اظهار کرد: با شکل‌گیری پروانه FCP، بخش ارائه خدمات دیتا، ارتباطات تلفن ثابت، بی‌سیم ثابت و فیبر نوری در قالب پروانه FCP دیده شد؛ همچنین در سال گذشته ۲۷ تقاضا برای این پروانه آمد که ۱۸ عدد مورد تایید قرار گرفت و ۱۳ شرکت این پروانه را گرفتند، اما باید توجه داشت که ارتباطات ثابت بدون فیبر معنا ندارد.

وی با اشاره به تعیین سیاست‌های کلی اصل ۴۴ توسط مقام معظم رهبری و ابلاغیه سه سال پیش درباره اقتصاد مقاومتی، افزود: اقتصاد مقاومتی بدین معناست که سرمایه‌گذاری باید توسط مردم صورت بگیرد و استفاده از منابع نفتی کم شده و منابع مردمی جایگزین آن شود. در حال حاضر نیز برای اخذ پروانه FCP، شرکت‌ها ۲۰ میلیارد تومان به دولت و کمیسیون تنظیم مقررات پرداخت می‌کنند.

سعادت با بیان اینکه اگر خدشه‌ای در پروانه‌ای‌ که به شرکت‌های خصوصی داده شده، وارد شود اعتماد بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری از بین می‌رود ادامه داد: این پروانه‌ها ۱۰ ساله است و نیاز به بیش از پنج سال سرمایه‌گذاری دارد. بنابراین برای اینکه شرکت‌ها با اطمینان خاطر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، باید مطمئن باشند که تغییری در قرارداد حاصل نمی‌شود تا بدین ترتیب فضا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شود.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به نگاه مثبت دولت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بخش خصوصی، بیان کرد: بخش خصوصی پیمان‌کار دولت نیست، بلکه نیاز است برای توسعه ملی سرمایه‌گذاری شود و بخش خصوصی جز آرامش خاطر و عمل به تعهدات چیزی نمی‌خواهد. بنابراین تمدید دوره حفاظت یک شرکت نمی‌تواند درست باشد و به اعتبار کمیسیون تنظیم مقررات  ارتباطات لطمه می‌زند.

وی با بیان اینکه حجم سنگین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه پروانه FCP ضمانت می‌خواهد، گفت: در این پروانه نباید شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد و کمیسیون تنظیم مقررات نباید برای تعهدات خود درباره صدور این پروانه اما و اگر بیاورد. تا وقتی مردم را به مشارکت دعوت نکردیم می‌توان اما و اگر آورد، اما در این ۱۰ سال که شرکت‌ها را مسئول کردیم، نمی‌توانیم شرایط را تغییر دهیم و باید بدانیم لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی گردن نهادن به همه قوانین است.

سعادت در ادامه با بیان اینکه پروانه شرکت ایرانیان‌نت قرار نیست تعطیل شود، افزود: شرکت خارجی MTN قصد سرمایه‌گذاری در این زمینه را دارد، اما این به معنای تمدید انحصار ایرانیان‌نت نیست. علاوه بر این سرمایه شرکت‌های خارجی را بخش خصوصی هم می‌تواند قرار دهد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همچنین بیان کرد: در قرارداد شرکت‌های خصوصی آمده است که بعد از اتمام دوره حفاظت ایرانیان‌نت می‌توانند به بخش FTTX‌ ورود کنند و تغییر این بند از قرارداد عواقب خوبی ندارد و باعث می‌شود شرکت‌ها از این پس به اعتبار پروانه‌های صادرشده اعتماد نکنند.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: انحصار به درد هیچ کس نمیخورد و حتی برای خود شرکت ایرانیان‌نت هم بهتر است که برای حل مشکلاتش، این انحصار برداشته شود و همه بتوانند در یک فضای رقابتی به مردم خدمت کنند.

در این نشست همچنین محمدرضا کریمی- مسئول کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای- با بیان اینکه مجوز FCP یکپارچه‌سازی یک سری از مجوزهاست، گفت: در پروانه بخض خوصی، رعایت دوره حفاظت شرکت ایرانیان‌نت ذکر شده است. این دوره در مرداد به پایان می‌رسد و پس از پایان آن امیدواریم راه بخش خصوصی در این بخش باز شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید