Performancing Metrics

افت شدید صادرات میگو به دلیل شیوع بیماری لکه سفید | اتاق خبر
کد خبر: 352744
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 11:25
نائب رییس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد
پرورش میگو طی سال جاری در استان بوشهر نسبت به سال گذشته افت داشته واین مسئله برصادرات این محصول تاثیر می گذارد.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: حسن احمدی جزنی نائب رییس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفتگو با اتاق خبر اعلام کرد: میزان پرورش میگو در سال جاری در استان بوشهر نسبت به سال گذشته افت داشته که این مسئله صادرات این محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

احمدی با اعلام این موضوع گفت: پرورش میگو در بوشهر که محوریت تولید و صادرات میگو است در سال قبل  این نوع آبزیان دچار بیماری لکه سفید شده است و این عامل باعث شد که حدود 65 تا 70 درصد میگو این استان تلف شوند در نتیجه صادرات و تولید میگو کشور افت کرد.

وی  تاکید کرد: در این شرایط با توجه به اینکه بیشتر مزارع میگو بیمه بودند انتظار می رفت بیمه خسارت واحدهای تولید را پرداخت کند که متاسفانه پس از مدت 8ماه هیچ اقدامی در راستای پرداخت غرامت به پرورش دهندگان میگو از طریق بیمه انجام نشده است.

احمدی جزنی افزود: در حال حاضر که حدود یک ماه از فصل پرورش اغاز شده انتظار می رفت که از صندوق بیمه کشاورزی غرامتی پرداخت شود اما این اتفاق نیفتاده است

وی با اعلام این نکته که خوشبختانه قیمت میگو در بازار جهانی طی سال جاری حدود 10 تا 15 درصد افزایش قیمت داشته است گفت: پیش بینی می شود برای ماه های آینده که تولید بیشتر خواهد بود قیمت جهانی نیز بیشتر شود.

نائب رییس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در این خصوص افزود: به دلیل اینکه بیشتر سهم تولید میگو صرف صادرات می شود تعیین قیمت این محصول متاثر از بازار جهانی است که حتی قیمت داخلی تحت تاثیر صادرات قرار گرفته است.

احمدی با تاکید بر اینکه کاهش تولید بر قیمت داخلی تاثیر گداشته افزود: چون بیشتر تولید میگوی داخل صادر می شود افزایش قیمت این محصول می تواند تاثیر مثبتی در تجارت داخلی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در صادرات میگو به مرحله خود کفایی رسیده ایم تاکید کرد در شرایط فعلی نیازی به واردات نیست حتی در چند سال اخیر که میزانی از این محصول از کشور چین وارد شد به دلیل تعرفه های بالای گمرکی مورد استقبال قرار نگرفت.

احمدی در خصوص بعضی ازموانعی که در صادرات میگو و آبزیان وجود دارد گفت: کارشکنی ها و کم کاری های بخش بیمه تاثیر منفی زیادی به این صنعت وارد می کند که از نمونه های آن می توان به تاخیر پرداخت خسارت تولیدکنندگان میگو پس از آفت در سال گذشته اتفاق افتاد که بیمه حاضر به پرداخت بیش از 30درصد از خسارت نمی باشد.

وی افزود: عدم همکاری بانک ها در اعطای تسهیلات و وام رشد و رونق صادرات این محصول را با مشکل مواجه می کند که حتی در شرایطی که دولت می پذیرد وام بدهد این کار به موقع انجام نمی شود .

نائب رییس اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران گفت: مانع دیگر بازار روسیه است که توانسته است صادرات ما را تحت تاثیر قرار می دهد و موارد گمرکی و قیمت های حمل و نقل باعث شده که با تمام برنامه ها و پیش بینی ها بیش از 500 تن میگو به روسیه صادرات داشته ایم که اگر امکانات و زیر ساخت ها پیشرفته تر بود میتوانست10 تا 20 برابر این میزان باشد.

احمدی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه پس از شرایط برجام بسیاری از مسیرها برای تجارت باز شده و اگرچه هنوز تغییری ایجاد نشده اما پیش بینی می شود که تا چند ماه آینده صادرات این محصول به اروپا وضعیت بهتری داشته باشد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید