Performancing Metrics

به جای سدسازی به آبخیزداری توجه شود | اتاق خبر
کد خبر: 352764
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 12:27
مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان:
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تاکید کرد: توصیه می‌شود ساخت سدها متوقف شده و به مدیریت آب در بالاترین نقطه که آبخیزها هستند، توجه شود.

اتاق خبر: بهمن اسکندری در خصوص فعالیت‌های ترویجی برای حفظ منابع‌طبیعی گفت: منابع‌طبیعی همواره در امور ترویجی پیشرو بوده ولی باید تاکید کرد که تاثیرگذاری اینگونه فعالیت‌ها همواره زمان‌بر است.

وی افزود: در این راستا روستاهای حساس در استان شناسایی شده‌اند تا با حضور مبلغان در این روستاها نحوه بهره‌برداری درست به روستاییان و بهره‌برداران آموزش داده شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: حضور در مدارس و آموزش معلمان و دانش‌آموزان، آموزش دهیاران و شوراهای شهر و روستا و ... از فعالیت‌های انجام گرفته در این زمینه است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در خصوص سدسازی و تاثیر آن در از بین رفتن منابع‌طبیعی اظهار کرد: در دوره‌ای ساخت سد در اولویت بود ولی هم‌اکنون مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که ساخت آن کافی است و بهتر است متوقف شود.

وی تصریح کرد: سد یکی از عوامل تغییر اکوسیستم است زیرا با ساختن آن برخی مناطق آبی به دیمی و یا برعکس تبدیل می‌شوند و همچنین حوضچه‌ای برای تبخیر نیز ایجاد می‌شود.

اسکندری عنوان کرد: به عنوان مثال میزان تبخیر در سد حسن ابدال زنجان 1400 میلی‌متر است؛ از این‌رو معتقدیم توجه به آبخیزداری بهتر از سدسازی است زیرا زمین به صورت طبیعی توانایی ذخیره آب را داشته و همچنین هزینه‌ها به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

این مسئول یادآور شد: هزینه‌های توجه به آبخیزداری یک پنجم سدسازی و مراقبت از آن است. در واقع می‌توان گفت آبخیزداری با کمترین مبلغ بیشترین بازدهی را دارد؛ البته باید تاکید کرد ساخت سد در بسیاری از فعالیت‌های شبکه آبی در فصول غیر‌زراعی نیز حائز اهمیت است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان عنوان کرد: در این راستا توصیه می‌شود ساخت سدها متوقف شده و به مدیریت آب در بالاترین نقطه که آبخیزها هستند، توجه شود.

اسکندری تاکید کرد: برنامه‌های مختلفی برای حفظ منابع‌طبیعی در استان صورت گرفته است که نمونه‌ای از این اقدامات در سال گذشته تولید 4600 هکتار اراضی منابع‌طبیعی، احداث کمربند محافظتی به طول 12 کیلومتر، مبارزه با آفات به مساحت 263 هکتار در کل جنگل‌ها و احداث 89 دستگاه آب‌گرمکن خورشیدی در روستای سرخ‌آباد بوده است.

وی افزود: سال گذشته 2639 هکتار تحت پوشش طرح مرتع‌داری قرار گرفته و بخشی از اراضی ملی نیز برای اجرای طرح‌های مختلف واگذار شده است که نمونه آن‌را می‌توان واگذاری 350 هکتار برای طرح‌های صنعتی و 100 هکتار برای اراضی کشاورزی دانست.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال نیز فعالیت‌هایی در حوزه حفاظتی انجام گرفته است که نمونه این اقدامات، 23 مورد رفع تصرف به مساحت 67.5 هکتار، اجازه ندادن برای تصرف در 182 مورد به مساحت 713 هکتار، توقیف شدن 36 دستگاه ادوات و وصول 222 مورد گزارشات مردمی که 70 درصد آن صحیح بوده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اظهار کرد: در سال‌جاری 97 هکتار از اراضی ملی اطفای حریق و یکی از دلایل آن مشخص شده است. همچنین در حوزه اقتصاد مقاومتی فعالیت‌هایی انجام شده است که نمونه آن‌را می‌توان اجرای عملیات آبخیزداری در بیش از 15 هزار هکتار و استعدادیابی یک‌هزار هکتار از زمین‌ها برای تبدیل دیم‌زار دانست.

منبع: ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید