Performancing Metrics

کاهش 25 درصدی تولید شیر در پی بیماری تب برفکی در زنجان | اتاق خبر
کد خبر: 352773
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395 - 12:33
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خبر داد
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیماری تب برفکی باعث کاهش 25 درصدی تولید شیر در استان شده است.

اتاق خبر: محمد رشید کرمی ظهر امروز در جلسه ستاد بحران استان زنجان در استانداری زنجان اظهار کرد: مبارزه با بیماری تب برفکی احشام در استان از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در اداره‌کل دامپزشکی استان بوده است.

وی با بیان اینکه تب برفکی یک بیماری ویروسی، واگیردار و عفونی است، اضافه کرد: این بیماری در بین دام‌ها از جمله گاو و گوسفند بروز کرده و با توجه به ماهیت ویروس تب برفکی هر ساله نوع آن تغییر کرده است و با سویه‌های مختلف بروز پیدا می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: این بیماری به صورت مستقیم و غیرمستقیم قابلیت انتقال دارد و حتی با وزش باد نیز امکان انتقال آن تا ده‌ها کیلومتر از مرکز بیماری وجود دارد.

کرمی با تاکید بر اینکه تغییر ماهیت ویروس‌های این بیماری از معضلات تب برفکی است، گفت: این بیماری در بین دام‌ها خسارت‌بار بوده، به صورتی که 25 درصد در کاهش تولید شیر، 25 درصد در تولید گوشت، 25 درصد در تولید پشم و پنج درصد نیز در تلفات دام‌های مبتلا تاثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: این بیماری در اواخر سال گذشته و از مرزهای غربی کشور با دو سویه جدید وارد کشور شده که باعث بیماری و تلفات مختلفی نیز شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: بعد از شیوع این بیماری، واکسیناسیون فراگیر در کانون بیماری‌ها و افزون بر آن تا مرز سه کیلومتری بیماری صورت گرفت که از گسترش بیماری و ایجاد خسارت‌های بیشتر جلوگیری شود.

کرمی با اشاره به واکسیناسیون 79 هزار و 313 دام سبک و 28 هزار و 352 دام سنگین افزود: پیش‌بینی ما این بوده که سالانه 386 هزار راس دام سبک و سنگین واکسیناسیون شوند و تا سه ماه نخست سال جاری 2.5 تا سه برابر واکسیناسیون انجام شده است.

وی اظهار کرد: واکسیناسیون صورت گرفته موجب کنترل این بیماری و عدم انتقال آن به دیگر مناطق شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: برای کنترل این بیماری اقداماتی صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به تشکیل جلسات منظم با فرمانداران و بخشداران برای ضد عفونی کردن کانون‌های بیماری اشاره کرد.

کرمی همچنین دیگر اقدامات صورت گرفته برای کنترل این بیماری را تعطیلی موقت میدان احشام عنوان کرد و گفت: اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های جمعی همچون صدا و سیما و توزیع بروشور در رابطه با این بیماری از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از احشام مبتلا به این بیماری نمونه‌برداری شده و سویه‌های جدید نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

منبع: فارس

نظرات
ADS
ADS
پربازدید